Word lid van het beste beursforum van de Benelux!

Minder advertenties (geen advertenties bij genoeg activiteit), abonneren op favoriete onderwerpen, toegang tot de chatbox, vragen stellen en kennis delen.

Waarom het beste beursforum van de Benelux? Naast de uitgebreide functies staan wij ook voor inhoudelijke en fatsoenlijke omgang met elkaar.

Binnen 1 minuut kunt u zich aanmelden.

Politiek (België)

Algemene en actuele financiële onderwerpen
doittomeonemoretime
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 40 maal
Is bedankt: 231 maal

Re: Politiek (België)

Bericht door doittomeonemoretime »

Toch beetje vreemd - met die 8000 euro (bruto) per maand verwijst hij waarschijnlijk naar het plafond wijninckx....waar enkel speciale beroepen kunnen aan geraken (nooit als contractuele werknemer)..dus ja, daar zit mogelijk nog vet op de soep maar dat gaat volgens mij wel niet over grote aantallen. Zijn 1300 euro netto pensioen voor 40 jaar gewerkt te hebben, is nog vreemder want daarmee zit hij een stuk onder het minimumpensioen. Ik veronderstel dat hij zijn hele carrière werknemer of zelfstandige is geweest.....als werknemer kan het gewoon niet met een dergelijke carrière (zelfs niet aan het minimumloon) dus hij heeft zichzelf als zelfstandige weinig betaald en dus weinig bijgedragen....tja, moet wie amper bijdraagt eigenlijk wel iets krijgen ?

Bovendien woont hij al jaren in het buitenland.....ik weet niet meer wie het hier postte maar als hij niet bijdraagt aan onze samenleving, moet dat dan niet extra belast worden ? 0 terugverdieneffecten op zijn pensioen, terwijl de "gewone" gepensioneerde tenminste hier nog inkopen doet, mensen tewerk stelt (poetsen, rusthuis,...). Beetje degoutant om van uwe tak te maken als "buitenlander". Och ja, de beste stuurlui staan....in het buitenland :down:

Lieve16
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 5152 maal
Is bedankt: 7741 maal

Bericht door Lieve16 »

Er is slechts één weg naar het geluk en dat is ophouden met je zorgen te maken over dingen waar je geen invloed op hebt.
NewB76
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 3147 maal
Is bedankt: 2468 maal

Bericht door NewB76 »

doittomeonemoretime schreef: 18 jan 2025 10:46 Toch beetje vreemd - met die 8000 euro (bruto) per maand verwijst hij waarschijnlijk naar het plafond wijninckx....waar enkel speciale beroepen kunnen aan geraken (nooit als contractuele werknemer)..dus ja, daar zit mogelijk nog vet op de soep maar dat gaat volgens mij wel niet over grote aantallen. Zijn 1300 euro netto pensioen voor 40 jaar gewerkt te hebben, is nog vreemder want daarmee zit hij een stuk onder het minimumpensioen. Ik veronderstel dat hij zijn hele carrière werknemer of zelfstandige is geweest.....als werknemer kan het gewoon niet met een dergelijke carrière (zelfs niet aan het minimumloon) dus hij heeft zichzelf als zelfstandige weinig betaald en dus weinig bijgedragen....tja, moet wie amper bijdraagt eigenlijk wel iets krijgen ?

Bovendien woont hij al jaren in het buitenland.....ik weet niet meer wie het hier postte maar als hij niet bijdraagt aan onze samenleving, moet dat dan niet extra belast worden ? 0 terugverdieneffecten op zijn pensioen, terwijl de "gewone" gepensioneerde tenminste hier nog inkopen doet, mensen tewerk stelt (poetsen, rusthuis,...). Beetje degoutant om van uwe tak te maken als "buitenlander". Och ja, de beste stuurlui staan....in het buitenland :down:
Hoe veel welvarender zou Vlaanderen zijn , als we drie types a la Fernand hadden ?
Maar ja, eens je hoofd boven het maaiveld komt , is er altijd wel iemand die je .......
NewB76
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door NewB76 »

GVA meldt :
De totale import- en exportcijfers van de Belgische diamantindustrie zijn voor het tweede jaar op rij sterk gedaald. Dat meldt diamantkoepel AWDC (Antwerp World Diamond Centre) zaterdag. De sector vraagt een “daadkrachtige ondersteuning” van de federale overheid.

In Antwerpen ging er in 2024 voor 23,7 miljard euro aan diamant over de toonbank - dat is 25 procent minder dan het jaar daarvoor. In 2023 daalde de verkoop ook al eens, toen met 20 procent ten opzicht van 2022.

“De sector maakt wereldwijd een diepe crisis door”, weet CEO Karen Rentmeesters. “Zwakke consumentenmarkten (in China en de Verenigde Staten, red.) en de concurrentie van synthetische diamanten zorgen voor een historisch lage vraag, met bodemprijzen tot gevolg.”

De impact op Antwerpen als een van de belangrijkste centra voor diamant lijkt logisch. Een goed jaar geleden besloten de rijkste industrielanden (G7) om Russische diamant uiteindelijk toch te weren. Het AWDC ging toen samen met premier Alexander De Croo aan de slag om de toekomst van Antwerpen als knooppunt voor diamant veilig te stellen. De sancties tegen Rusland blijven de Belgische diamantindustrie echter negatief beïnvloeden.

AWDC vraagt dan ook bijkomende steun aan de Belgische overheid. Concreet wil AWDC een beter ondersteuning voor internationale diamantspelers in ons land. Men denkt daarbij aan het vlot kunnen openen van bankrekeningen, het efficiënt verlenen van visa voor zakenmensen uit de sector, en het sneller laten doorstromen van diamanten bij de douane.

Lieve16
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 5152 maal
Is bedankt: 7741 maal

Bericht door Lieve16 »

Er is slechts één weg naar het geluk en dat is ophouden met je zorgen te maken over dingen waar je geen invloed op hebt.
Arbor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 58 maal
Is bedankt: 94 maal

Bericht door Arbor »

sperweroog schreef: 16 jan 2025 17:55 Onze samenleving glijdt steeds verder af...en dan hebben we het nog niet over buitenlandse bedreigingen. Gaat de Westerse samenleving ineenstruiken zoals destijds Rome?

groeten,
Ineenstuiken is al gaande als je om je heen kijkt.
Opveren zal wel niet lukken op korte termijn omdat we aan het ineenstuiken zijn dit gaat langzaam maar als we doorzetten en we gaan zo door moeten we wel in versnelde pas dit kunnen halen.

Liever niet maar hoe kun je dit stoppen.
zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Helaas dit is gaande niemand die zich aan afspraken houdt in de wereld van oorlogszuchtige types.

De bult wordt groter en groter en er komt een moment dan moet alle etter eruit en flink schoonmaken en een nieuwe en gezonde start.

Helaas zoals het nu lijkt is het een utopie.

Groet.
Freddy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 282 maal
Is bedankt: 305 maal

Bericht door Freddy »

charel01 schreef: 11 jan 2025 16:31 KIJK. Politie omsingeld en bekogeld tijdens drugscontrole in Brussel: agent werkt man tegen grond
https://www.hln.be/brussel/kijk-politie ... ~a215f5a2/
Freddy zal weten waarover hij spreekt.
Als ik ratten aan mijn kippenhok op bezoek krijg zijn die vooral 's nachts actief en ik krijg ze ongeveer op een 14 dagen tijd verdelgd.
Hier zie je ratten die dag en nacht actief zijn.
De rest van het verhaal moet je er zelf maar bij bedenken.......
Voor alle eerlijkheid wil ik er nog bijzeggen dat je ze niet allemaal over dezelfde kam mag scheren. Wekelijks komt hier een dame over de vloer afkomstig van Irak die zich heeft aangepast aan onze maatschappij. Afkomstig van Bagdad jaren geleden en als ik haar verhaal hoor, wel dat wil je niet meemaken.
Om u een idee te geven, ik denk dat er weinig poetsvrouwen als ze matten gestofzuigd hebben nog eens met een borstel voor huisdierharen op handen en voeten die en de zetels nog eens kuisen.
Mijn vrouw is over haar werk ontzettend tevreden en dat laten wij dan ook merken, break met een taartje, met kerstmis een cadeautje onder de kerstboom en met nieuwjaar een enveloppe met zakgeld in.
Ze is natuurlijk een Islamvrouw, zoveel nog als ik momenteel nog Katholiek ben.
Met Kerstmis staat er bij ons geen kerststal gewoonweg omdat ik dat een verhaal vind dat je aan kinderen van 5 jaar kan vertellen maar niet aan volwassenen.
Zo eet zij geen varkensvlees, dat zit er nog ingebakken maar voor het overige. Ik ga dat maar voor mij houden. Je moet er geen verkeerde gedachten bij hebben, ze leeft gewoon als een vrije vrouw in een vrij land en godsdienstextremisten lezen dat niet graag.
Er zijn inderdaad ook veel migranten die een toegevoegde waarde bieden. Ik ken een persoonlijk meerdere allochtenen die zich perfect geïntegreerd hebben en brave belastingbetalende burgers zijn, om niet te zeggen geheel geseculariseerd (wat een gevaar is als ze dat zeggen want apostasie wordt gestraft met de doodstraf in de islam). Zowel van de oudere generatie immigranten als van de nieuwere. Heel veel van die mensen die ik zo ken zijn Irakezen of Iraniërs maar dat terzijde.

Procentueel lijken deze mensen echter zéér fel in de minderheid zijn ten aanzien van de ultraconservatieven en zij die hier zijn voor het sociaal profitariaat. Tot grote frustratie van die mensen zelf overigens dikwijls. Ik heb al vaak gesprekken gehad waarin ze zelf spontaan zeggen hoe debiel we wel niet zijn in het westen met wat er aan het gebeuren is.

Ik ben zelf niet tegen immigratie alleen moet het slimme en gereguleerde migratie zijn. Dus niet wat er de afgelopen 3 decennia in west-Europa is gebeurd.

Ginoke
Beginnende poster
Beginnende poster
Heeft bedankt: 82 maal
Is bedankt: 39 maal

Bericht door Ginoke »

Freddy schreef: 19 jan 2025 17:12
charel01 schreef: 11 jan 2025 16:31 KIJK. Politie omsingeld en bekogeld tijdens drugscontrole in Brussel: agent werkt man tegen grond
https://www.hln.be/brussel/kijk-politie ... ~a215f5a2/
Freddy zal weten waarover hij spreekt.
Als ik ratten aan mijn kippenhok op bezoek krijg zijn die vooral 's nachts actief en ik krijg ze ongeveer op een 14 dagen tijd verdelgd.
Hier zie je ratten die dag en nacht actief zijn.
De rest van het verhaal moet je er zelf maar bij bedenken.......
Voor alle eerlijkheid wil ik er nog bijzeggen dat je ze niet allemaal over dezelfde kam mag scheren. Wekelijks komt hier een dame over de vloer afkomstig van Irak die zich heeft aangepast aan onze maatschappij. Afkomstig van Bagdad jaren geleden en als ik haar verhaal hoor, wel dat wil je niet meemaken.
Om u een idee te geven, ik denk dat er weinig poetsvrouwen als ze matten gestofzuigd hebben nog eens met een borstel voor huisdierharen op handen en voeten die en de zetels nog eens kuisen.
Mijn vrouw is over haar werk ontzettend tevreden en dat laten wij dan ook merken, break met een taartje, met kerstmis een cadeautje onder de kerstboom en met nieuwjaar een enveloppe met zakgeld in.
Ze is natuurlijk een Islamvrouw, zoveel nog als ik momenteel nog Katholiek ben.
Met Kerstmis staat er bij ons geen kerststal gewoonweg omdat ik dat een verhaal vind dat je aan kinderen van 5 jaar kan vertellen maar niet aan volwassenen.
Zo eet zij geen varkensvlees, dat zit er nog ingebakken maar voor het overige. Ik ga dat maar voor mij houden. Je moet er geen verkeerde gedachten bij hebben, ze leeft gewoon als een vrije vrouw in een vrij land en godsdienstextremisten lezen dat niet graag.
Er zijn inderdaad ook veel migranten die een toegevoegde waarde bieden. Ik ken een persoonlijk meerdere allochtenen die zich perfect geïntegreerd hebben en brave belastingbetalende burgers zijn, om niet te zeggen geheel geseculariseerd (wat een gevaar is als ze dat zeggen want apostasie wordt gestraft met de doodstraf in de islam). Zowel van de oudere generatie immigranten als van de nieuwere. Heel veel van die mensen die ik zo ken zijn Irakezen of Iraniërs maar dat terzijde.

Procentueel lijken deze mensen echter zéér fel in de minderheid zijn ten aanzien van de ultraconservatieven en zij die hier zijn voor het sociaal profitariaat. Tot grote frustratie van die mensen zelf overigens dikwijls. Ik heb al vaak gesprekken gehad waarin ze zelf spontaan zeggen hoe debiel we wel niet zijn in het westen met wat er aan het gebeuren is.

Ik ben zelf niet tegen immigratie alleen moet het slimme en gereguleerde migratie zijn. Dus niet wat er de afgelopen 3 decennia in west-Europa is gebeurd.
Inderdaad: de volledige verantwoordelijkheid van 'onze' politici van de laatste decennia. Wir schaffen das: blijkbaar niet!
Het linkse recept van 'Iedereen is braaf, lief, goed en dus welkom' was van in de beginne voor een logisch denkend mens een utopie; een leugen!
Wie mensen binnelaat zonder een serieuze tegenprestatie te vragen, schuift de financiële gevolgen af naar de eigen bevolking; en die gaan er steeds op achteruit, niet? Fraai is ander, mijn gedacht!
(De beurs van) vandaag is anders dan morgen en overmorgen :roll:
NewB76
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door NewB76 »

NewB76 schreef: 02 jan 2025 07:08 Uit HLN
Van de 81 terawattuur (TWh) die België in 2024 verbruikte, ­haalde het 88 procent uit eigen productie, terwijl het 12 procent ­importeerde. In 2023 vertegenwoordigde de eigen productie nog 98 procent van het Belgische verbruik.

Kernenergie was vorig jaar nog altijd goed voor 42 procent van de Belgische stroomopwekking, maar de productie neemt jaar na jaar af. 2024 was ook een jaar met uit­zonderlijk veel regen, maar weinig wind. Windturbines op land en op zee samen wekten daardoor 11 procent minder stroom op dan in 2023. Zonne-energie bereikte wel een record, goed voor 12 procent van de Belgische stroomproductie.

De Belgische gascentrales produceerden het laagste niveau in tien jaar. Het was namelijk goedkoper om te importeren vanuit Frankrijk en Nederland.
Kerncentrales : wie dacht er dat we ze konden sluiten in 2025 !
Vandaag in HLN
Stokoude vervuilende straalmotoren opgestart om elektriciteit te leveren na uitval Tihange 1
Verschillende oude en milieuvervuilende straalmotoren of turbojets zijn dit jaar al een paar keer opgestart om elektriciteit aan het net te leveren. Ook vandaag is dat het geval.
En op dit ogenblik is de luchtvervuiling reeds hoog door de mist en de afwezigheid van wind .
En ook door de houtkachels van onze buren !
Broke Accountant
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 21 maal
Is bedankt: 75 maal

Bericht door Broke Accountant »

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250120_96379698

Half september organiseert Eva De Bleeker een “stichtingscongres” van een nieuwe liberale partij in Vlaanderen. Na 33 jaar draagt de Open VLD-voorzitter haar partij officieel ten grave.
Bart Brinckman
Vandaag om 18:41

De naam Open VLD wordt algemeen aangevoeld als een last, als een smet, als een scheldwoord. De partij wil er zo snel mogelijk van af. Tijdens de lokale verkiezingen kwamen haast alle liberale afdelingen op onder een andere naam. De Bleeker – die bij haar verkiezing tot voorzitter in augustus al had aangegeven dat er een nieuwe naam zou komen – heeft op de nieuwjaarsreceptie van de partij maandagavond aangekondigd dat er half september een “stichtingscongres” komt van een nieuwe liberale partij.

De voorzitter sprak de afgelopen weken met heel wat partijleden. Niemand stelt het bestaan van een liberale partij in vraag. “Het zal aan de liberalen zijn om de stem van de burger te zijn die duidelijk en luid roepen om meer vrijheid”, riep De Bleeker uit. “Er liggen enorme kansen voor ons. Het is aan mij als jullie voorzitter, maar eigenlijk aan ons allemaal samen, om die kans te grijpen.”

LEES OOK. Vincent Verbeecke, voormalig kandidaat-voorzitter Open VLD, stapt uit de politiek
“2024 was geen gemakkelijk jaar”, vertelde De Bleeker. Open VLD verloor zwaar tijdens de parlementsverkiezingen. Toch zette de partij bij de lokale verkiezingen geen kwaad resultaat neer, voor de voorzitter het bewijs dat de wake-upcall van juni zijn effect niet had gemist. De voorzitter hekelde de federale onderhandelaars die “al maanden in cirkels draaien” en “de moed” ontberen om de “dringende uitdagingen” aan te pakken. Ook de nieuwe Vlaamse regering kreeg ervan langs. “Zelfs met nieuwe belastingen laat ze haar begroting helemaal ontsporen.”

“De Vlaamse grondstroom kleurt blauwer dan ooit,” sloot ze af. Werkgroepen gaan de oprichting van de nieuwe partij met een nieuwe naam voorbereiden. Partij “X” eert alvast de traditionele liberale waarden: meer vrijheid, minder belastingen, een slankere overheid en minder bureaucratie. Wie hard werkt, moet daarvoor worden beloond. Een “nieuw verhaal” zal die waarden vergezellen.
Plaats reactie
HTML Button Generator