Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!

Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!

Beleggen in de automobielindustrie

Algemene en actuele financiële onderwerpen
Charlie Chaplin
Ervaren poster
Ervaren poster
Berichten: 529
Lid geworden op: 01 mei 2025 13:45
Heeft bedankt: 841 maal
Is bedankt: 704 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door Charlie Chaplin »

Gebruikersavatar
joni
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 2741
Lid geworden op: 06 jan 2022 17:06
Heeft bedankt: 722 maal
Is bedankt: 2131 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door joni »

Charlie Chaplin schreef: 25 sep 2025 07:27
Meer benzine en plug-in hybrideZo komt er een nieuwe Continental Supersports, met een plug-in aandrijflijn die de gekende 4.0-liter V8 combineert met een elektromotor en een forse batterij van 25,9 kWh. Samen goed voor meer dan 770 pk.
In Europa hebben ook de zogenaame absolute PHEV top modellen er niets van begrepen.

Een benzine motor die 4x sterker is als een Toyota Prius 5 of C.Hr Phev, maar de electro motoren/ alternator zijn samen 10 KWh zwakker als die Prius 5, zal nog steeds gigantische verbruik cijfers en Co2 cijfers opleveren....

Praktijk cijfers van 1,5 l/100 km en 10 KWh voor een Prius 5, zijn bij Bentley in de praktijk 8x hoger :roll:
(officiele EU Commissie cijfers van OBFCM van´09/2024)

Een Prius 5 heeft voor 371 Pk systeem vermogen (120 + 50 + 101 kw) maar om te rijden krijg je in sport modus max. "slechts 223 pk" ter beschikking.

De rest dient als rem recuperatie en range extender vermogen.... :think:
Charlie Chaplin
Ervaren poster
Ervaren poster
Berichten: 529
Lid geworden op: 01 mei 2025 13:45
Heeft bedankt: 841 maal
Is bedankt: 704 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door Charlie Chaplin »

Bron: www.test-aankoop.be/invest - 26 september 2025

Trekt de autosector zich na de transformatie weer op gang?
Testaankoop Invest.GIF

De overstap naar elektrisch rijden, een vertragende markt, uitdagingen op het vlak van regelgeving… De sector ondergaat nu al enkele jaren een structurele transformatie zonder weerga.


Wij zijn nog niet optimistischer gestemd. Tal van conjuncturele en structurele valkuilen blijven de sector bedreigen.
Ondanks de lage waardering van bepaalde aandelen is het te vroeg om een aankoop te overwegen.
Houd BMW, Mercedes en Volkswagen.
Verkoop Stellantis en Renault.




Zwakke prestatie

Na een ontgoochelende beursprestatie in 2024 heeft de Europese autosector het moeilijk om zich weer op gang te trekken.
Sinds begin 2025 is hij met 1% teruggevallen (koers + dividenden voor de belegger in euro). In diezelfde periode ging de Europese beursindex 6,7% hoger.

Het klopt dat BMW met 13,4% aansterkte en MBG met 5,9%.

Maar de andere autobouwers schrijven bloedrode cijfers. Denk maar aan Renault (-23,5%), Stellantis (-29,2%) en Porsche (-23,7%).

Vanwaar die slechte prestatie?

De overstap naar elektrisch rijden, een vertragende markt, uitdagingen op het vlak van regelgeving… De sector ondergaat nu al enkele jaren een structurele transformatie zonder weerga.
De effecten van die omwenteling worden dit jaar nog aangescherpt door de energietransitie, de geopolitieke spanningen en wijzigingen in het consumptiegedrag.

Onlangs hebben de VS hun invoerrechten op Europese voertuigen deels verlaagd, van 27,5% naar 15%. Die verlaging biedt wat soelaas aan Volkswagen en Stellantis, die allebei sterk aanwezig zijn in de VS.

De EU blijft echter bij haar streven om nieuwe verbrandingsmotoren te verbieden tegen 2035 en stuurt de investeringen aldus massaal richting elektrificatie.

Tegelijk wordt de concurrentie vanuit Azië, en vooral dan uit China, almaar feller. Actoren zoals BYD en SAIC schudden de markt door elkaar met concurrerende prijzen en een technologische voorsprong op het vlak van batterijen. De historische autobouwers moeten een versnelling hoger schakelen om hun marktaandeel te behouden.

Onlangs stuurde Porsche een winstwaarschuwing uit en liet het weten verdere stappen richting elektrificatie uit te stellen. Daardoor is bezorgdheid ontstaan. Zijn de autogroepen eigenlijk wel in staat om de overstap naar elektrisch rijden in goede banen te leiden?
Meer info in onze analyse Porsche gaat in de remmen. Een opdoffer voor Volkswagen.

Bedrieglijke waardering

De Europese autosector lijkt goedkoop.
De waarderingsratio’s (koers-winstverhouding, verhouding koers/boekwaarde) van de aandelen uit de sector zijn historisch laag.

Deze onderwaardering houdt evenwel verband met de hogervermelde risico’s en onzekerheden (concurrentie, winstwaarschuwing, economische vertraging, geopolitieke spanningen) en vormt dus geen reden om te kopen.

Bron: www.test-aankoop.be/invest - 26 september 2025
U kunt zich hier registreren en daarna de bijlage zien.
Charlie Chaplin
Ervaren poster
Ervaren poster
Berichten: 529
Lid geworden op: 01 mei 2025 13:45
Heeft bedankt: 841 maal
Is bedankt: 704 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door Charlie Chaplin »

Bron: www.auto55.be - 30/09/2025

Europese auto-industrie op rand van afgrond door geforceerde elektrificatie
Volvo Car Gent.GIF
Dat de Europese auto-industrie in de problemen zit, is een understatement. Aankondigingen van sluitingen, krimpen of al dan niet tijdelijke productiepauzes zijn inmiddels al jaren de orde van de dag. Rechtstreekse oorzaak: de Europese Green Deal. Sinds die in voegen is, moeten Europese automerken jaar na jaar aan strengere uitstootcijfers voldoen om uiteindelijk een geforceerde totale elektrificatie van het wagenpark te bereiken. Ze komen bovenop almaar meer doelstellingen op vlak van veiligheidssnufjes -velen fel bekritiseerd-, recycleerbaarheid en connectiviteit. Resultaat: massaal jobverlies. In sluitingen die op veel media-aandacht kunnen rekenen zoals die van de Audi-fabriek in Brussel in 2024. Maar nog veel vaker in afvloeiingen bij onderdelen leveranciers. Al jaren verdwijnt elk maand het equivalent van één autofabriek uit Europa.
Dankjewel EU.GIF
Het is de slabbakende vraag naar EV’s die Audi Brussels de kop kostte. De kleine fabriek vond geen alternatieve modellen meer om te produceren. Het was de eerste VW-fabriekssluiting in decennia en een symbooldossier voor België. Maar het zal beslist niet de laatste zijn. In Duitsland overweegt Volkswagen de sluiting van drie fabrieken. Nog nooit gezien. En ook bij andere merken stapelen de feiten zich op. Ford schrapt voor zoveelste keer Europese productie-jobs. In Saarlouis vermindert de bezetting straks naar één shift. De enige overblijvende Belgische autofabriek na het vertrek van Ford, Renault, Opel en Audi? Volvo in Gent. En daarvan is de vraag niet of, maar wanneer ze sluit.



Momenteel liggen in Engeland, Duitsland, Italië en Frankrijk fabrieken stil. Van Poissy tot Pimigliano staan duizenden werknemers op een grotendeels door de maatschappij gesponsorde tijdelijke werkloosheid. De reden is elke keer: de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s. Lees: de consument wijst de verplichte elektrificatie af.

Vooral de toeleveranciers bloeden

De afgelopen jaren verdwenen al honderdduizenden jobs uit de ruimere Europese auto-industrie. Politiek werd er weinig aandacht aan besteed. Ze mogen geofferd worden voor een klimaatdoelstelling die Europa zich eigenhandig oplegt en die zonder medewerking van andere continenten - die voorlopig grotendeels uitblijft - geen enkel effect zal hebben. De grootste klappen vallen bij de toeleveranciers. Automerken maken immers nog weinig onderdelen zelf. Achter elke auto zit een netwerk van soms honderden bedrijven en bedrijfjes. Branchefederatie CEPLA weet dat in die sector in 2024 alleen al 54.000 voltijdse arbeidsplaatsen verdwenen. En tegen de herfst van dit jaar kwamen daar nog eens 22.000 nieuwe jobverliezen bij. Bovendien bleven de beloofde nieuwe banen achter. Tijdens de laatste vijf jaar zou elektrisch autorijden een deel van het jobverlies goedmaken. Voorstanders voorspelden in die periode 101.200 nieuwe EV-specifieke banen. In realiteit werden er daar slechts 29.400 van gerealiseerd. Dat betekent dat de elektrificatie netto voor bijna 90 procent banenverlies zorgt. Geheel in lijn met wat de industrie ooit voorspelde, maar door de politieke beslissingsnemers werd genegeerd.
CEPLA voorspelt dat het huidige banenverlies nog slechts de top van de ijsberg is. Ter illustratie: Italië maakt massaal gebruik van tijdelijke werkloosheid om fabrieken op papier in bedrijf te houden. Dit is de realiteit: in 2005 werden in Italië nog meer dan 1 miljoen auto’s gebouwd. In 2024 waren dat er minder dan 480.000.

Verplichte elektrificatie botst op realiteit van de markt

Intussen verdwijnt elke maand in het Europa het jobequivalent van een volledige fabriek en blijft de politiek vasthouden aan een verplichte omschakeling naar een aandrijfvorm die ondanks forse subsidies bij meer dan negen Europese kopers op tien een ‘neen’ krijgt. Wat het resultaat is? Een complete teloorgang van de Europese autoindustrie die tien jaar geleden nog tot de absolute wereldtop hoorde.

Bron: www.auto55.be - 30/09/2025
U kunt zich hier registreren en daarna de bijlage zien.
Charlie Chaplin
Ervaren poster
Ervaren poster
Berichten: 529
Lid geworden op: 01 mei 2025 13:45
Heeft bedankt: 841 maal
Is bedankt: 704 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door Charlie Chaplin »

Bron: Belga 07/10/2025
Duitse bondskanselier Friedrich Merz.GIF
Merz wil Europees verbod op verbrandingsmotoren opheffen

De Duitse bondskanselier Friedrich Merz wil dat de Europese Unie afziet van het voor 2035 geplande verbod op de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor. Dat heeft hij maandag gezegd in een interview op de zender NTV.

"Ik wil niet dat Duitsland een van de landen is die dat slechte verbod steunen", aldus Merz. De Duitse auto-industrie verkeert in zwaar weer door de Chinese concurrentie op het vlak van elektrische wagens. BMW, Mercedes en Volkswagen spraken al hun twijfels uit over de haalbaarheid van de doelstelling.

Vorige maand kondigde de Europese Commissie aan dat zij het verbod "zo snel mogelijk" wil evalueren. De wet voorziet in een evaluatie van de maatregel in 2026. De industrie drong echter aan op een versnelde planning, in de hoop op aanpassingen wegens de grote moeilijkheden waarmee de sector kampt.

De bondskanselier stelde dat dieselmotoren nog steeds nodig zijn voor de productie van vrachtwagens en dat het een "ernstige fout" zou zijn als Duitsland er geen onderzoek meer naar zou doen. Merz vestigt zijn hoop op de ontwikkeling van synthetische brandstoffen waardoor verbrandingsmotoren "milieuvriendelijk" kunnen werken.

Merz hoopt dat de regering voor een bijeenkomst met vertegenwoordigers van de Duitse auto-industrie donderdag tot een gemeenschappelijk standpunt komt.



Bron: Belga 07/10/2025
U kunt zich hier registreren en daarna de bijlage zien.
Gebruikersavatar
joni
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 2741
Lid geworden op: 06 jan 2022 17:06
Heeft bedankt: 722 maal
Is bedankt: 2131 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door joni »

Waarom zit de Europese auto-industrie in de problemen?
Gewoon om dezelfde reden dat de UK-auto-industrie failliet ging.
Behalve hun race fabrikanten, die wel innoveerden…meteen ook de reden waarom VW en BMW, investeerden in UK auto industrie (en Mercedes AMG techniek uit UK komt)

Als je een verklaring wilt voor waarom China de Europese auto-industrie de nek omdraait, hoef je niet verder te kijken dan de criminele, krampachtig slepende Europese autofabrikanten die nieuwe mazen in de wet eisen, zodat ze niet hoeven te voldoen aan zinvolle lage-emissiedoelstellingen voor auto's in de EU.
www.ft.com/cIfontent/5a...

https://bsky.app/profile/aukehoekstra.b ... tiuprfgs2v

De Europese auto-industrie heeft wel een extra hinderpaal.
Doordat ze 40 jaar in diesel techniek investeerden, die goedgelovige klanten zomaar slikten.
Nu moeten ze de “hybride” en vooral “PHEV” techniek met 40 en 20 jaar achterstand leren. Wat ze eerst niet van plan waren, want ze dachten dat hun marketing van EV wel zou lukken.

Immers:
• 50% van de burgers heeft geen kredietkaart.
• 50% woont in een appartementen.
• een laadpaal die gemiddeld 1,5 x duurder is als benzine (tussen -20% en +250%)
• een burger moet uit 50 apps kiezen om te laden, terwijl dezelfde laadpaal 300% in prijs kan schelen. (50% van de burgers kan niet het goedkoopste energie nog GSM contract kiezen, een "goedkope laadpaal kiezen is evenwel "iets" complexer.

Zowel op de Japanse als Chinese thuismarkt, besefte men dit probleem van de "burgers", al veel langer en verkoopt men vooral Hybride auto’s.
De laatste 2 jaar is er in China en Japan een omschakeling naar PHEV bezig, want Phev kent er een grotere verkoop stijging, als EV.
Volledig EV ziet men in Azië pas rond 2050 gebeuren. Maar niemand plakte er een datum op.

Geen enkele Europese fabrikant durft er zijn mild-hybride auto's te verkopen (USA en Azië). Alleen enkele +€ 100.000 PHEV modellen (BMW en Mercedes) brengt men er op de markt. :think:

In 2030 komt in Japan de eerste serie productie auto op de markt met de nieuwe "Solid State" batterij techniek, in de Toyota Prius 6 PHEV. De eerste serie EV met deze nieuwe batterijen verwacht Toyota pas in 2034
NewB76
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 6098
Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
Heeft bedankt: 4742 maal
Is bedankt: 4166 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door NewB76 »

Een verrassende evaluatie omtrent de auto-kwaliteit uit het UK

https://www.dailymail.co.uk/money/cars/ ... sktop_home
Charlie Chaplin
Ervaren poster
Ervaren poster
Berichten: 529
Lid geworden op: 01 mei 2025 13:45
Heeft bedankt: 841 maal
Is bedankt: 704 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door Charlie Chaplin »

GM neemt last na wegvallen e-autopremie in VS

General Motors zal in het derde kwartaal een last van 1,6 miljard dollar nemen. Het autoconcern past zijn e-autostrategie aan nadat de regering-Trump op 30 september een einde heeft gemaakt aan de overheidssteun bij de aankoop van een nieuwe elektrische wagen.

Amerikanen konden tot voor kort een belastingvermindering van 7.500 dollar krijgen bij de aankoop van een nieuwe e-auto. Het was ook mogelijk de korting meteen bij de dealer te krijgen of zelfs bij het leasen van een e-auto.

Autobouwers houden nu rekening met een lagere vraag naar elektrische auto’s en sturen hun strategie bij.

‘Na recente wijzigingen in het beleid van de Amerikaanse regering, waaronder het stopzetten van bepaalde belastingvoordelen bij de aankoop van elektrische voertuigen en een minder strenge uitstootregelgeving, verwachten we dat het acceptatieritme van elektrische voertuigen zal vertragen’, zegt GM in een mededeling.


Bron: www.tijd.be - 14 oktober 2025 14:43
Charlie Chaplin
Ervaren poster
Ervaren poster
Berichten: 529
Lid geworden op: 01 mei 2025 13:45
Heeft bedankt: 841 maal
Is bedankt: 704 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door Charlie Chaplin »

Volvo stopt met 100% elektrisch in 2030: dit is waarom
Volvo.GIF
Volvo heeft een opvallende koerswijziging aangekondigd. Het merk laat het harde doel los om in 2030 uitsluitend volledig elektrische auto’s te verkopen. In plaats daarvan kiest het voor een mix van volledig elektrische en plug-in hybrides.

Dat lijkt op het eerste gezicht een stap terug, maar in werkelijkheid is het een realistischere afstemming op een markt die zich grilliger ontwikkelt dan drie jaar geleden werd voorspeld. Wat is er veranderd?

Waarom Volvo gas terugneemt

De redenering is nuchter: de wereldwijde vraag naar volledig elektrische auto’s groeit minder gelijkmatig dan gehoopt, terwijl subsidies in belangrijke markten worden afgebouwd en de aanleg van laadinfrastructuur in tempo verschilt. Daarom stuurt Volvo nu op 90 tot 100 procent 'geëlektrificeerde' verkoop in 2030, met een mix van volledig elektrische en plug-in hybride modellen en hooguit een klein aandeel mild-hybrides als vangnet.

Ook de geopolitieke context speelt een rol. Sinds juli 2024 gelden er voorlopige en later definitieve invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s binnen de EU, wat prijszetting en modelplanning bemoeilijkt en fabrikanten voorzichtig maakt.

Kortom, de elektrische transitie blijft de koers, maar Volvo kiest voor meer flexibiliteit om mee te bewegen met schommelingen in vraag, prijzen en regelgeving.

In Nederland genuanceerder

In Nederland ligt de realiteit genuanceerder dan de koppen doen vermoeden. Ons land telt inmiddels meer dan één miljoen stekkerauto’s, goed voor ruim één op de tien personenauto’s. Dat laat zien hoe ver de elektrische adoptie hier al is, mede dankzij fiscale voordelen en een dicht laadnetwerk. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Bovendien groeit het openbare laadnet razendsnel. Gemiddeld komen er 1.600 publieke laadpunten per maand bij. Daardoor kun je steeds vaker binnen een paar minuten lopen laden, zoals blijkt uit gegevens van de Rijksoverheid. Voor je dagelijkse ritten betekent dat minder laadstress en meer keuzevrijheid tussen thuis, straat en snellaadstations.
Als je de komende jaren een nieuwe Volvo overweegt, krijg je meer keuzemogelijkheden: compacte EV’s voor wie volledig elektrisch wil rijden, en sterke plug-in hybrides voor wie flexibiliteit zoekt bij langere ritten.

De les voor de EV-lifestyle

Volvo’s draai is geen eindpunt, maar een pas op de plaats. De elektrische toekomst blijft het doel, alleen niet met een vast jaartal. Voor Nederlandse automobilisten betekent dat vooral dat elektrisch rijden steeds praktischer wordt, terwijl hybrides de drempel laag houden.

Het slimme plan? Denk vooruit over je laadgedrag en reispatronen, vergelijk de total cost of ownership en kies het aandrijfconcept dat nu het beste past bij jouw leven. Volledig elektrisch blijft de logische volgende stap zodra de omstandigheden kloppen.



Bron: https://autobahn.eu - 14 okt. 2025 | 06:40
U kunt zich hier registreren en daarna de bijlage zien.
megab
Ervaren poster
Ervaren poster
Berichten: 507
Lid geworden op: 06 jan 2022 10:38
Heeft bedankt: 212 maal
Is bedankt: 366 maal

Re: Beleggen in de automobielindustrie

Bericht door megab »

Horse Powertrain werkt samen met Leapmotor, Chery en JAC voor wereldwijde markten, zegt leidinggevende 15:47 (15-10) - Bron: Reuters RNO -0,21%

SHANGHAI, 15 oktober (Reuters) - Motorenontwikkelaar Horse Powertrain werkt aan voertuigprojecten met de Chinese autofabrikanten Leapmotor, Chery en Jianghuai Automobile (JAC) om wereldwijde markten buiten China aan te boren, zei een leidinggevende op woensdag.

Horse is een joint venture tussen Renault (RNO -0,21%) en Geely (GEELY.UL), die elk 45% van het bedrijf bezitten. Olieproducent Saudi Aramco bezit de resterende 10%.

"We hebben veel wereldwijde samenwerkingsverbanden met verschillende autofabrikanten," vertelde Wang Ruiping, CEO van Horse's dochteronderneming Aurobay, aan verslaggevers op het kantoor van het bedrijf in de Oost-Chinese stad Ningbo, waarbij hij de drie Chinese autofabrikanten noemde als partners waarmee Horse samenwerkt, maar hij gaf geen verdere details.

Leapmotor is een fabrikant van elektrische voertuigen, maar CEO Zhu Jiangming vertelde Reuters vorige maand dat de plannen van het bedrijf om zijn modellengamma tegen 2027 uit te breiden naar 15 modellen, ook de lancering van een plug-in hybride omvatten.

Horse bestaat uit de voormalige motorenontwikkelingsafdelingen van Geely, Renault en Volvo en heeft wereldwijd 17 motoren- en transmissiefabrieken, waaronder acht in China.

Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2035 's werelds grootste motorenfabrikant te zijn. Het heeft hybride motoren ontwikkeld voor Renault en Geely in modellen zoals de Renault Grand Koleos SUV voor de Zuid-Koreaanse markt en de Zeekr 9X, de vlaggenschip SUV van Zeekr.
Plaats reactie
HTML Button Generator