✅ Word lid van het beste beursforum van de Benelux!
Minder advertenties (geen advertenties bij genoeg activiteit), abonneren op favoriete onderwerpen, toegang tot de chatbox, vragen stellen en kennis delen.
Waarom het beste beursforum van de Benelux? Naast de uitgebreide functies staan wij ook voor inhoudelijke en fatsoenlijke omgang met elkaar.
Binnen 1 minuut kunt u zich aanmelden.
Nieuws over wielrennen en veldrijden
- Beheerder
- Beheerdersteam
- Berichten: 6631
- Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
- Heeft bedankt: 2092 maal
- Is bedankt: 3998 maal
Nieuws over wielrennen en veldrijden
Een apart onderwerp over wielrennen en veldrijden zodat het niet bij opmerkelijk nieuws o.i.d. geplaatst hoeft te worden.
Zie deze finish in de Tour Down Under met tevens een flinke crash.
Zie deze finish in de Tour Down Under met tevens een flinke crash.
- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 8256
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 11483 maal
- Is bedankt: 9868 maal
Re: Nieuws over wielrennen en veldrijden
Pieterse zegt af
Zondag staat in Benidorm de negende wereldbekermanche op het programma. Zonder Mathieu van der Poel, maar wél met Wout van Aert
Zoek zondag niet naar Puck Pieterse. De Nederlandse - die vorige week nog nationaal kampioen werd - is nog niet hersteld van haar verkoudheid, die ze vorig weekend opliep en moet forfait geven voor de cross in Benidorm. Dat maakte haar ploeg Fenix-Deceuninck zelf bekend. Ceylin del Carmen Alvarado - ploeggenote van Pieterse - is wel van de partij.
Bron:"HLN"
Zondag staat in Benidorm de negende wereldbekermanche op het programma. Zonder Mathieu van der Poel, maar wél met Wout van Aert
Zoek zondag niet naar Puck Pieterse. De Nederlandse - die vorige week nog nationaal kampioen werd - is nog niet hersteld van haar verkoudheid, die ze vorig weekend opliep en moet forfait geven voor de cross in Benidorm. Dat maakte haar ploeg Fenix-Deceuninck zelf bekend. Ceylin del Carmen Alvarado - ploeggenote van Pieterse - is wel van de partij.
Bron:"HLN"
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. 

- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 8256
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 11483 maal
- Is bedankt: 9868 maal
Re: Nieuws over wielrennen en veldrijden
LIVE VELDRIJDEN. Adams versus Meeussen en Vandebosch voor laatste WK-ticket - “Nog nooit zoveel volk gezien op de cross om half negen”
https://www.hln.be/wereldbeker-veldrijd ... ~ac610755/
https://www.hln.be/wereldbeker-veldrijd ... ~ac610755/
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. 

- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 8256
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 11483 maal
- Is bedankt: 9868 maal
Re: Nieuws over wielrennen en veldrijden
Waarom de vierde plaats van Van Aert eigenlijk van bij de start te verwachten was
Vierde. Geen podium. Net zoals Wout van Aert (30) bij zijn eerste cross in Loenhout overkwam. Vier verklaringen voor die vierde plek in Benidorm, naast de allen-tegen-één-tactiek van de rest die zijn kansen nekte. Eli Iserbyt: “Ik heb mijn ‘iron balls’ gebruikt.”
Miguel Indurain was door de organisator opgevorderd als ceremoniemeester voor het podium. De vijfvoudige Tour-winnaar was druk bevraagd voor selfies, maar kreeg even vaak ‘Alberto’ (Contador, red.) als zijn eigen voornaam te horen. Totdaar het kennerspubliek van Benidorm.
Wout van Aert werd wel door iedereen herkend. Telkens zijn naam klonk, werd het publiek loco. Een tweede opeenvolgende zege zat er echter nooit in.
ZIJN STARTPLEK
Het begon al bij de start. Van Aert moest beginnen van op de vierde rij.
“Als je weinig punten hebt, is dat het lot”, zegt zijn ploegleider Jan Boven. Omdat Van Aert pas als laatste zijn plek op die vierde rij moest kiezen, was er enkel links nog plaats. “Hij had geen keuze en net op links bleef het na de start helemaal gesloten”, aldus Boven.
Resultaat: Van Aert dook pas als negentiende het ‘veld’ in en dat is op dit 27 km/u-parcours dodelijk. “Als je dan slecht start, is het zaak om in die eerste twee ronden veel plaatsen goed te maken. Dat is mij niet gelukt, ik vond mezelf ook te laks.”
GEEN SELECTIEF PARCOURS
Het parcours speelde eveneens niet in Van Aerts kaart. Er is sprake dat Benidorm in 2029 het WK wil organiseren, maar dan zal het parcours toch nog moeten wijzigen.
Van Aert: “Voor een WK moet het parcours ruimer en meer selectief.”
Thibau Nys: “Er zijn te weinig plaatsen om het verschil te maken.”
Eli Iserbyt: “Te veel single track ook. Een criterium.”
Ook de concurrentie wist dat ze het Van Aert zo moeilijk mogelijk moesten maken om terug te keren. Iserbyt en Michael Vanthourenhout hielden het tempo in de openingsronden hoog.
“Met een dubbel doel”, bekent Iserbyt. “Zo kon Wout niet in de wedstrijd komen en ook Toon Aerts was slecht gestart - hij is de dichtste concurrent van Michael in de wereldbeker.”
Nys: “We wisten dat Wout zou komen, maar wilden dat zo lang mogelijk uitstellen. In vergelijking met de voorbije edities is het tempo nooit stilgevallen. Dat heeft Wout veel krachten gekost.”
Boven: “De andere crossers bleven tempo rijden, goed gedaan van hen.”
DE BALKJES EN SLECHTS ÉÉN CARTOUCHE
Als een van de weinigen sprong Van Aert ook niet over de balkjes, want hem belette op te schuiven.
“Vorig jaar is Wout gevallen in de balkjeszone. De schrik zat er wel een beetje in. Uit veiligheid en zo dicht bij het wegseizoen wou hij geen onnodige risisco’s nemen”, zegt Jan Boven.
We volgden een deel van de cross in het gezelschap van Van Aerts ploegmaat Tiesj Benoot. Hij verwachtte nog een move van Van Aert in de slotronden. Die kwam er in de voorlaatste ronde, maar zonder het gewenste effect.
Van Aert: “Het was om een gaatje te dichten en niet zelf het verschil te maken. Daar had ik ook de goeie benen niet voor. Ik voelde mij niet fris en vanaf halfweg voelde ik de vermoeidheid opkomen.”
“Ik had maar één cartouche in petto. Ik heb de voorbije dagen op stage veel gefocust op lange duurtrainingen en allicht zaten die inspanningen nog in de benen, maar daar moet ik niet over zeuren. Dat is een eigen keuze.”
DE IJZEREN BALLEN VAN ISERBYT
In de slotronde rukte Van Aert op de lange asfaltklim nog op naar de tweede plaats, maar voor het podium liet hij zich ringeloren door de lepe Iserbyt.
“Ik liet Wout bergop overnemen, zodat ik even in zijn wiel kon profiteren om hem nadien in de afdaling te passeren, daar heb ik mijn ‘iron balls’ voor moeten bovenhalen, want een kampioen als Wout passeer je niet zomaar op die manier.”
Van Aert kon het best hebben: “Ik heb mij geamuseerd en met het oog op het wegseizoen was deze zware cross de ideale intervaltraining: een uur op de limiet en vechten van bocht naar bocht.”
Vanaf dinsdag is hij weer in België, om er zaterdag zijn crosswinter af te sluiten in Maasmechelen... tegen Mathieu van der Poel.
Bron:"HLN"
Vierde. Geen podium. Net zoals Wout van Aert (30) bij zijn eerste cross in Loenhout overkwam. Vier verklaringen voor die vierde plek in Benidorm, naast de allen-tegen-één-tactiek van de rest die zijn kansen nekte. Eli Iserbyt: “Ik heb mijn ‘iron balls’ gebruikt.”
Miguel Indurain was door de organisator opgevorderd als ceremoniemeester voor het podium. De vijfvoudige Tour-winnaar was druk bevraagd voor selfies, maar kreeg even vaak ‘Alberto’ (Contador, red.) als zijn eigen voornaam te horen. Totdaar het kennerspubliek van Benidorm.
Wout van Aert werd wel door iedereen herkend. Telkens zijn naam klonk, werd het publiek loco. Een tweede opeenvolgende zege zat er echter nooit in.
ZIJN STARTPLEK
Het begon al bij de start. Van Aert moest beginnen van op de vierde rij.
“Als je weinig punten hebt, is dat het lot”, zegt zijn ploegleider Jan Boven. Omdat Van Aert pas als laatste zijn plek op die vierde rij moest kiezen, was er enkel links nog plaats. “Hij had geen keuze en net op links bleef het na de start helemaal gesloten”, aldus Boven.
Resultaat: Van Aert dook pas als negentiende het ‘veld’ in en dat is op dit 27 km/u-parcours dodelijk. “Als je dan slecht start, is het zaak om in die eerste twee ronden veel plaatsen goed te maken. Dat is mij niet gelukt, ik vond mezelf ook te laks.”
GEEN SELECTIEF PARCOURS
Het parcours speelde eveneens niet in Van Aerts kaart. Er is sprake dat Benidorm in 2029 het WK wil organiseren, maar dan zal het parcours toch nog moeten wijzigen.
Van Aert: “Voor een WK moet het parcours ruimer en meer selectief.”
Thibau Nys: “Er zijn te weinig plaatsen om het verschil te maken.”
Eli Iserbyt: “Te veel single track ook. Een criterium.”
Ook de concurrentie wist dat ze het Van Aert zo moeilijk mogelijk moesten maken om terug te keren. Iserbyt en Michael Vanthourenhout hielden het tempo in de openingsronden hoog.
“Met een dubbel doel”, bekent Iserbyt. “Zo kon Wout niet in de wedstrijd komen en ook Toon Aerts was slecht gestart - hij is de dichtste concurrent van Michael in de wereldbeker.”
Nys: “We wisten dat Wout zou komen, maar wilden dat zo lang mogelijk uitstellen. In vergelijking met de voorbije edities is het tempo nooit stilgevallen. Dat heeft Wout veel krachten gekost.”
Boven: “De andere crossers bleven tempo rijden, goed gedaan van hen.”
DE BALKJES EN SLECHTS ÉÉN CARTOUCHE
Als een van de weinigen sprong Van Aert ook niet over de balkjes, want hem belette op te schuiven.
“Vorig jaar is Wout gevallen in de balkjeszone. De schrik zat er wel een beetje in. Uit veiligheid en zo dicht bij het wegseizoen wou hij geen onnodige risisco’s nemen”, zegt Jan Boven.
We volgden een deel van de cross in het gezelschap van Van Aerts ploegmaat Tiesj Benoot. Hij verwachtte nog een move van Van Aert in de slotronden. Die kwam er in de voorlaatste ronde, maar zonder het gewenste effect.
Van Aert: “Het was om een gaatje te dichten en niet zelf het verschil te maken. Daar had ik ook de goeie benen niet voor. Ik voelde mij niet fris en vanaf halfweg voelde ik de vermoeidheid opkomen.”
“Ik had maar één cartouche in petto. Ik heb de voorbije dagen op stage veel gefocust op lange duurtrainingen en allicht zaten die inspanningen nog in de benen, maar daar moet ik niet over zeuren. Dat is een eigen keuze.”
DE IJZEREN BALLEN VAN ISERBYT
In de slotronde rukte Van Aert op de lange asfaltklim nog op naar de tweede plaats, maar voor het podium liet hij zich ringeloren door de lepe Iserbyt.
“Ik liet Wout bergop overnemen, zodat ik even in zijn wiel kon profiteren om hem nadien in de afdaling te passeren, daar heb ik mijn ‘iron balls’ voor moeten bovenhalen, want een kampioen als Wout passeer je niet zomaar op die manier.”
Van Aert kon het best hebben: “Ik heb mij geamuseerd en met het oog op het wegseizoen was deze zware cross de ideale intervaltraining: een uur op de limiet en vechten van bocht naar bocht.”
Vanaf dinsdag is hij weer in België, om er zaterdag zijn crosswinter af te sluiten in Maasmechelen... tegen Mathieu van der Poel.
Bron:"HLN"
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. 

- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 8256
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 11483 maal
- Is bedankt: 9868 maal
Re: Nieuws over wielrennen en veldrijden
Ook nu is de seizoensopener voor Sam Welsford: Australische sprinter wint eerste rit Tour Down Under
https://www.hln.be/wielrennen/ook-nu-is ... ~a265c0dd/
https://www.hln.be/wielrennen/ook-nu-is ... ~a265c0dd/
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. 

- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 8256
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 11483 maal
- Is bedankt: 9868 maal
Re: Nieuws over wielrennen en veldrijden
“Kiezen voor de moeilijke en uitdagende weg”: waarom Lotte Kopecky het in 2025 over een andere boeg gooit
“Kwaliteit boven kwantiteit”, zegt Lotte Kopecky (29) kordaat. In het voorjaar is Luik-Bastenaken-Luik het hoofddoel en daarom skipt ze de Omloop en Strade Bianche. Haar zomer staat in het teken van de Tour. Tien vragen over de gedurfde keuze van de wereldkampioene van SD Worx-Protime: “We gaan met Lotte het randje opzoeken, één tot anderhalve kilogram kan er voor de Tour nog af.”
1) Waarom skipt Lotte Kopecky de Omloop en Strade Bianche?
Ploegleider Danny Stam: “Het skippen van de Strade deed Lotte en mij pijn aan het hart, maar net als de Omloop staat die koers al op haar palmares. Normaal zou Lotte starten in de UAE Tour en rijdt ze dan door tot Roubaix. Nu verschuiven we haar wedstrijdkader een maand verder.”
Lotte Kopecky: “Dankzij de extra rust en trage opbouw hoop ik fris aan het seizoen te kunnen starten en ook in de Waalse klassiekers met veel energie te kunnen koersen. Het was een lastige keuze, maar ik denk de juiste.”
2) Wat doet ze tot 22 maart - de dag van haar eerste koers Milaan-Sanremo?
Kopecky: “Trainen. Op 6 februari vertrek ik weer naar Spanje voor een derde ploegstage. Nadien enkele dagen België om weer op stage te vertrekken naar hoogtehotel Syncrosfera in Denia als laatste voorbereiding.”
Stam: “Met de ploeg gaan we tussen Strade Bianche en Trofeo Binda het parcours van Sanremo verkennen, maar Lotte zal pas net voor de koers invliegen om de Cipressa en Poggio te leren kennen.”
Kopecky: “Ik verwacht een vreemde koers. De Poggio opknallen met amper 80 à 90 kilometer in de benen, zal een ander effect geven dan bij de mannen. Nadien rijd ik Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Als ik voel dat het te veel wordt, kunnen Dwars door Vlaanderen en of Waalse Pijl geschrapt worden.”
3) Wat wordt haar doel van het voorjaar?
Kopecky: “Luik-Bastenaken-Luik. Vorig jaar tijdens mijn eerste deelname heb ik gevloekt op Roche aux Faucons, maar je hoeft iets niet graag te doen om er goed in te zijn.”
Stam: “Die beklimming van La Roche aux Faucons was geen referentie. Lotte was al sinds januari aan het koersen op de piste. In Luik was haar piek al voorbij.”
Kopecky: “Ook voor Luik sta ik best wat scherper, maar ik zie het voorjaar en Tour-blok los van elkaar. Na Luik heb ik voldoende tijd om zaken zoals gewicht bij te stellen richting de Tour.”
4) Hoeveel gewicht moet ze nog kwijt richting de Tour-start op 26 juli?
Stam: “Geen extreme getallen. Lotte was in de lente van 2024 ook al zeer mager. Als we daar nog één of anderhalve kilo kunnen afkrijgen, dat is het maximale.”
Kopecky: “Ik zal mijn lichaam niet volledig transformeren. We beschikken over alle data van mijn wattages per kilo lichaamsgewicht van de voorbije jaren. We hebben een streefdoel en ik ken mijn ondergewicht, daar wil ik niet ondergaan en zo de rest van mijn carriere hypothekeren.”
Stam: “We moeten proberen het randje op te zoeken, maar niet dat het ongezond wordt. We hebben tijd. Na Luik wachten er nog twee maanden om dat streefgewicht te realiseren.”
Kopecky: “Hoe dan ook zal het gewicht verliezen, een bepaalde vorm van karakter vereisen. Dat geldt ook voor de hoogtestages.”
5) Wat zijn haar ervaringen met hoogtestages?
Kopecky: “Het is niet nieuw. Ik heb het in het verleden al gedaan, maar de laatste drie jaar niet meer.”
Stam: “Lotte vond het mentaal moeilijk om zo'n lange periode op een berg te gaan zitten. Ze sliep dan thuis in een hoogtetent.”
Kopecky: “Je kan er wel honderd procent focussen op trainen en je wordt er met rust gelaten, maar alleen op zo'n berg zitten is niet mijn favoriete bezigheid. Ik zou het fijn vinden mocht mijn hond Ollie op bezoek kunnen komen voor afleiding, al zullen er ook enkele ploegmates meegaan. Ik heb ook zelf de locatie mogen kiezen. Ik ben ook al op Sierra Nevada geweest, maar Livigno is prettiger. In juni is de sneeuw er ook weg.”
Stam: “Het voordeel van Livigno is dat je er meer bergop fietst, dat had Lotte de voorbije jaren niet nodig.”
6) Is ze in de Tour de enige kopvrouw van SD Worx-Protime?
Kopecky: “Ik ga ervan uit dat ik de kopvrouw zal zijn, maar het lijkt mij niet onverstandig om andere opties open te houden. Lorena Wiebes gaat mee voor de sprints en ik vind het een grote eer om een renster als Anna naast mij in de pikorde te hebben. Indien blijkt dat Anna beter bergop rijdt en ik niet kan volgen, zou het dom zijn de kans op Tourwinst te verliezen omdat Anna mij naar het podium wil loodsen.”
Anna van der Breggen: “Ik trek naar de Tour in steun van Lotte, dat is ook de rol waar ik het meest plezier zal aan beleven.”
Stam: “Ik denk dat Lotte het fijner vindt dat Anna op gelijke hoogte naast haar staat, maar we weten nog niet op welk niveau Anna na drie jaar pauze zal terugkeren. Het is zoals Anna het aangeeft: we starten met Lotte als dé kopvrouw. Na de Ronde van Romandië in september zei Lotte dat ze zich graag op de Tour wou richten. We zijn haar daar in gevolgd met winst als ambitie - we hebben haar programma niet voor de lol omgegooid. We kennen de waarden van Demi Vollering, waarmee ze de Tour won. Anna was zelf haar trainster toen. Met Lotte durven we die strijd aangaan.”
Kopecky: “Als Danny dat zo zegt, is het realistisch. Ik zie het als een grote uitdaging, maar we achten dit mogelijk. Nog meer dan de tweede plaats in de Tour 2023 heeft de tweede plaats in de Giro van vorig jaar mij veel houvast gegeven. In die Tour kreeg ik in de openingsrit 45 seconden gratis. Die vrijheid zal ik niet meer krijgen. Het wordt alle hens aan dek om geen tijd te verliezen in de bergen, maar zowel in de Giro, UAE Tour als Romandië - waar ik Demi Vollering kon volgen - reed ik goeie waarden bergop en had ik het gevoel dat ik weinig moest onderdoen. Al is het qua parcours zeker geen ideale Tour voor mij.”
Ploegmanager Erwin Janssen: “We hebben geen zekerheid dat Lotte de Tour wint, maar het maakt de uitdaging des te groter.”
Stam: “De moeilijkste overwinningen, zijn altijd de mooiste. Dat geldt bij Lotte zowel voor Luik als de Tour.”
Kopecky: “Ik zal alles op alles zetten en beschouw een klassement niet als een doel op lange termijn. Daar heb ik te weinig geduld voor. Stel dat blijkt dat het toch niets voor mij is, focus ik de jaren nadien weer enkel op de klassiekers.”
7) Hoe complementair is Kopecky met de terugkerende Anna van der Breggen?
Op de vraag of ze meer complementair is met Van der Breggen dan met Demi Vollering, antwoordt Kopecky resoluut: “Ja!”
Kopecky: “Dat ligt vooral aan de persoonlijkheid Anna. Een renster met een heel groot hart. Demi zou er meer moeite hebben - en dat is haar volste recht - om nu zoals Anna te zeggen dat ze voor mij rijdt in de Tour.”
Van der Breggen: “Als je voelt dat je het elkaar niet gunt, werkt het niet. Zo ging dat op het einde tussen Lotte en Demi.”
Kopecky: “Demi en ik wilden beiden winnen, daar werden we ook voor betaald. Dat is nu anders. Ik ben blij met de samenstelling van de ploeg. Anna en ik komen goed overeen. Ik kijk er enorm naar uit om samen te rijden.”
Janssen: “In december hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Anna heeft gezegd dat het haar doel is om de ploeg en dus Lotte aan Tourwinst te helpen.”
Van der Breggen: “Ik vind het een leuk vooruitzicht om Lotte te helpen de Tour te winnen. Ik zal doen wat nodig is om haar te helpen, zelfs al is dat op kop rijden.”
Stam: “Anna heeft in het verleden al bewezen dat ze een goeie ploegmate kan zijn. Ik hoop dat zij en Lotte een goeie tandem worden.”
Kopecky: “Als we met twee de finale van een bergrit ingaan, kunnen we tactische spelletjes uitvoeren.”
Van der Breggen: “Lotte is veel meer allround en bezit kwaliteiten die ik niet heb: haar punch is veel beter, ze is beter in de sprint en op korte hellingen. Als ze allemaal naar mij kijken, moet Lotte aanvallen, en vice versa. Lotte en ik hebben nog niet samen gekoerst als ploegmates, maar het lijkt mij ontzettend leuk om met haar het spel te spelen. De belangrijkste voorwaarde is wel dat ik eerst op niveau ben. Daar ben ik nu nog niet. Mijn niveau is nog onvoldoende om te koersen. Mogelijk start ik mijn seizoen pas in de Brabantse Pijl.”
8) Is de Giro (6/7 - 13/7) ook nog een optie?
Kopecky: “De BK’s eind juni rijd ik zeker, wat de Giro betreft, dat laat ik nog open.”
Stam: “Na Luik bekijken we waar we staan en wat nog nodig is om het traject naar de Tour in te vullen. De Giro is een mogelijkheid, een derde hoogtestage kan ook.”
Janssen: “Waarschijnlijk rijdt Lotte ook de Giro, maar de Tour is het grote doel.”
9) Wat zijn de verwachtingen voor het WK in Kigali?
Stam: “Het is een lastig parcours, maar ik zie niet in waarom Lotte dat niet zou aankunnen.”
Kopecky: “Vandaag (donderdag, red.) heb ik het laatste vaccin gezet. Dat zegt voldoende over mijn WK-motivatie.”
10) Rijdt ze in 2025 nog op de piste?
Kopecky: “Het EK in Zolder valt in februari, dat is sowieso geen optie. Idem de eerste wereldbeker in maart. Het WK in Santiago valt midden oktober, dat ligt wel nog open. Het zal afhangen van hoe het wegseizoen is verlopen en wat er nog in de tank zit...”
Bron:"HLN"
“Kwaliteit boven kwantiteit”, zegt Lotte Kopecky (29) kordaat. In het voorjaar is Luik-Bastenaken-Luik het hoofddoel en daarom skipt ze de Omloop en Strade Bianche. Haar zomer staat in het teken van de Tour. Tien vragen over de gedurfde keuze van de wereldkampioene van SD Worx-Protime: “We gaan met Lotte het randje opzoeken, één tot anderhalve kilogram kan er voor de Tour nog af.”
1) Waarom skipt Lotte Kopecky de Omloop en Strade Bianche?
Ploegleider Danny Stam: “Het skippen van de Strade deed Lotte en mij pijn aan het hart, maar net als de Omloop staat die koers al op haar palmares. Normaal zou Lotte starten in de UAE Tour en rijdt ze dan door tot Roubaix. Nu verschuiven we haar wedstrijdkader een maand verder.”
Lotte Kopecky: “Dankzij de extra rust en trage opbouw hoop ik fris aan het seizoen te kunnen starten en ook in de Waalse klassiekers met veel energie te kunnen koersen. Het was een lastige keuze, maar ik denk de juiste.”
2) Wat doet ze tot 22 maart - de dag van haar eerste koers Milaan-Sanremo?
Kopecky: “Trainen. Op 6 februari vertrek ik weer naar Spanje voor een derde ploegstage. Nadien enkele dagen België om weer op stage te vertrekken naar hoogtehotel Syncrosfera in Denia als laatste voorbereiding.”
Stam: “Met de ploeg gaan we tussen Strade Bianche en Trofeo Binda het parcours van Sanremo verkennen, maar Lotte zal pas net voor de koers invliegen om de Cipressa en Poggio te leren kennen.”
Kopecky: “Ik verwacht een vreemde koers. De Poggio opknallen met amper 80 à 90 kilometer in de benen, zal een ander effect geven dan bij de mannen. Nadien rijd ik Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Als ik voel dat het te veel wordt, kunnen Dwars door Vlaanderen en of Waalse Pijl geschrapt worden.”
3) Wat wordt haar doel van het voorjaar?
Kopecky: “Luik-Bastenaken-Luik. Vorig jaar tijdens mijn eerste deelname heb ik gevloekt op Roche aux Faucons, maar je hoeft iets niet graag te doen om er goed in te zijn.”
Stam: “Die beklimming van La Roche aux Faucons was geen referentie. Lotte was al sinds januari aan het koersen op de piste. In Luik was haar piek al voorbij.”
Kopecky: “Ook voor Luik sta ik best wat scherper, maar ik zie het voorjaar en Tour-blok los van elkaar. Na Luik heb ik voldoende tijd om zaken zoals gewicht bij te stellen richting de Tour.”
4) Hoeveel gewicht moet ze nog kwijt richting de Tour-start op 26 juli?
Stam: “Geen extreme getallen. Lotte was in de lente van 2024 ook al zeer mager. Als we daar nog één of anderhalve kilo kunnen afkrijgen, dat is het maximale.”
Kopecky: “Ik zal mijn lichaam niet volledig transformeren. We beschikken over alle data van mijn wattages per kilo lichaamsgewicht van de voorbije jaren. We hebben een streefdoel en ik ken mijn ondergewicht, daar wil ik niet ondergaan en zo de rest van mijn carriere hypothekeren.”
Stam: “We moeten proberen het randje op te zoeken, maar niet dat het ongezond wordt. We hebben tijd. Na Luik wachten er nog twee maanden om dat streefgewicht te realiseren.”
Kopecky: “Hoe dan ook zal het gewicht verliezen, een bepaalde vorm van karakter vereisen. Dat geldt ook voor de hoogtestages.”
5) Wat zijn haar ervaringen met hoogtestages?
Kopecky: “Het is niet nieuw. Ik heb het in het verleden al gedaan, maar de laatste drie jaar niet meer.”
Stam: “Lotte vond het mentaal moeilijk om zo'n lange periode op een berg te gaan zitten. Ze sliep dan thuis in een hoogtetent.”
Kopecky: “Je kan er wel honderd procent focussen op trainen en je wordt er met rust gelaten, maar alleen op zo'n berg zitten is niet mijn favoriete bezigheid. Ik zou het fijn vinden mocht mijn hond Ollie op bezoek kunnen komen voor afleiding, al zullen er ook enkele ploegmates meegaan. Ik heb ook zelf de locatie mogen kiezen. Ik ben ook al op Sierra Nevada geweest, maar Livigno is prettiger. In juni is de sneeuw er ook weg.”
Stam: “Het voordeel van Livigno is dat je er meer bergop fietst, dat had Lotte de voorbije jaren niet nodig.”
6) Is ze in de Tour de enige kopvrouw van SD Worx-Protime?
Kopecky: “Ik ga ervan uit dat ik de kopvrouw zal zijn, maar het lijkt mij niet onverstandig om andere opties open te houden. Lorena Wiebes gaat mee voor de sprints en ik vind het een grote eer om een renster als Anna naast mij in de pikorde te hebben. Indien blijkt dat Anna beter bergop rijdt en ik niet kan volgen, zou het dom zijn de kans op Tourwinst te verliezen omdat Anna mij naar het podium wil loodsen.”
Anna van der Breggen: “Ik trek naar de Tour in steun van Lotte, dat is ook de rol waar ik het meest plezier zal aan beleven.”
Stam: “Ik denk dat Lotte het fijner vindt dat Anna op gelijke hoogte naast haar staat, maar we weten nog niet op welk niveau Anna na drie jaar pauze zal terugkeren. Het is zoals Anna het aangeeft: we starten met Lotte als dé kopvrouw. Na de Ronde van Romandië in september zei Lotte dat ze zich graag op de Tour wou richten. We zijn haar daar in gevolgd met winst als ambitie - we hebben haar programma niet voor de lol omgegooid. We kennen de waarden van Demi Vollering, waarmee ze de Tour won. Anna was zelf haar trainster toen. Met Lotte durven we die strijd aangaan.”
Kopecky: “Als Danny dat zo zegt, is het realistisch. Ik zie het als een grote uitdaging, maar we achten dit mogelijk. Nog meer dan de tweede plaats in de Tour 2023 heeft de tweede plaats in de Giro van vorig jaar mij veel houvast gegeven. In die Tour kreeg ik in de openingsrit 45 seconden gratis. Die vrijheid zal ik niet meer krijgen. Het wordt alle hens aan dek om geen tijd te verliezen in de bergen, maar zowel in de Giro, UAE Tour als Romandië - waar ik Demi Vollering kon volgen - reed ik goeie waarden bergop en had ik het gevoel dat ik weinig moest onderdoen. Al is het qua parcours zeker geen ideale Tour voor mij.”
Ploegmanager Erwin Janssen: “We hebben geen zekerheid dat Lotte de Tour wint, maar het maakt de uitdaging des te groter.”
Stam: “De moeilijkste overwinningen, zijn altijd de mooiste. Dat geldt bij Lotte zowel voor Luik als de Tour.”
Kopecky: “Ik zal alles op alles zetten en beschouw een klassement niet als een doel op lange termijn. Daar heb ik te weinig geduld voor. Stel dat blijkt dat het toch niets voor mij is, focus ik de jaren nadien weer enkel op de klassiekers.”
7) Hoe complementair is Kopecky met de terugkerende Anna van der Breggen?
Op de vraag of ze meer complementair is met Van der Breggen dan met Demi Vollering, antwoordt Kopecky resoluut: “Ja!”
Kopecky: “Dat ligt vooral aan de persoonlijkheid Anna. Een renster met een heel groot hart. Demi zou er meer moeite hebben - en dat is haar volste recht - om nu zoals Anna te zeggen dat ze voor mij rijdt in de Tour.”
Van der Breggen: “Als je voelt dat je het elkaar niet gunt, werkt het niet. Zo ging dat op het einde tussen Lotte en Demi.”
Kopecky: “Demi en ik wilden beiden winnen, daar werden we ook voor betaald. Dat is nu anders. Ik ben blij met de samenstelling van de ploeg. Anna en ik komen goed overeen. Ik kijk er enorm naar uit om samen te rijden.”
Janssen: “In december hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Anna heeft gezegd dat het haar doel is om de ploeg en dus Lotte aan Tourwinst te helpen.”
Van der Breggen: “Ik vind het een leuk vooruitzicht om Lotte te helpen de Tour te winnen. Ik zal doen wat nodig is om haar te helpen, zelfs al is dat op kop rijden.”
Stam: “Anna heeft in het verleden al bewezen dat ze een goeie ploegmate kan zijn. Ik hoop dat zij en Lotte een goeie tandem worden.”
Kopecky: “Als we met twee de finale van een bergrit ingaan, kunnen we tactische spelletjes uitvoeren.”
Van der Breggen: “Lotte is veel meer allround en bezit kwaliteiten die ik niet heb: haar punch is veel beter, ze is beter in de sprint en op korte hellingen. Als ze allemaal naar mij kijken, moet Lotte aanvallen, en vice versa. Lotte en ik hebben nog niet samen gekoerst als ploegmates, maar het lijkt mij ontzettend leuk om met haar het spel te spelen. De belangrijkste voorwaarde is wel dat ik eerst op niveau ben. Daar ben ik nu nog niet. Mijn niveau is nog onvoldoende om te koersen. Mogelijk start ik mijn seizoen pas in de Brabantse Pijl.”
8) Is de Giro (6/7 - 13/7) ook nog een optie?
Kopecky: “De BK’s eind juni rijd ik zeker, wat de Giro betreft, dat laat ik nog open.”
Stam: “Na Luik bekijken we waar we staan en wat nog nodig is om het traject naar de Tour in te vullen. De Giro is een mogelijkheid, een derde hoogtestage kan ook.”
Janssen: “Waarschijnlijk rijdt Lotte ook de Giro, maar de Tour is het grote doel.”
9) Wat zijn de verwachtingen voor het WK in Kigali?
Stam: “Het is een lastig parcours, maar ik zie niet in waarom Lotte dat niet zou aankunnen.”
Kopecky: “Vandaag (donderdag, red.) heb ik het laatste vaccin gezet. Dat zegt voldoende over mijn WK-motivatie.”
10) Rijdt ze in 2025 nog op de piste?
Kopecky: “Het EK in Zolder valt in februari, dat is sowieso geen optie. Idem de eerste wereldbeker in maart. Het WK in Santiago valt midden oktober, dat ligt wel nog open. Het zal afhangen van hoe het wegseizoen is verlopen en wat er nog in de tank zit...”
Bron:"HLN"
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. 

- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 8256
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 11483 maal
- Is bedankt: 9868 maal
Re: Nieuws over wielrennen en veldrijden
Tot een duel kwam het nooit: Van der Poel overklast Van Aert, die verschillende valpartijen maakt
https://www.hln.be/veldrijden/tot-een-d ... ~aeb16832/
https://www.hln.be/veldrijden/tot-een-d ... ~aeb16832/
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. 

-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht AppLovin Corporation (APP)
- Ga naar laatste bericht Galapagos (GLPG)
- Ga naar laatste bericht BenevolentAI (BAI)
- Ga naar laatste bericht GIMV (GIMB)
- Ga naar laatste bericht Vragen en ervaringen over Saxo Bank / Binck
- Ga naar laatste bericht Politiek (België)
- Ga naar laatste bericht Elon Musk
- Ga naar laatste bericht Beleggen in de wapenindustrie
- Ga naar laatste bericht Meerwaardebelasting / solidariteitsbijdrage op ...
- Ga naar laatste bericht Applied Materials (AMAT)