Of het jaar erop de meerwaardebelasting naar 20% brengen
✅ Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!
Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!
Meerwaardebelasting / solidariteitsbijdrage op aandelen
- Wally2025
- Regelmatige poster

- Heeft bedankt: 175 maal
- Is bedankt: 262 maal
Re: Meerwaardebelasting / solidariteitsbijdrage op aandelen
Voor diegene die een (nog) samenvatting wil over meerwaardebelasting ....kijk vooral naar de laatste 15 minuten , om bang te worden van de belastingen als je een actieve brave Belgische huisvader(moeder) bent die zijn spaargeld investeerde in meerdere financiële activa en bij verschillende brokers.......
A man without an address is a vagabond. A man with two addresses is a libertine.
‘Onwetendheid is de bron van alle kwaad.’
"Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.”
‘Onwetendheid is de bron van alle kwaad.’
"Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.”
- sperweroog
- Forumveteraan

- Heeft bedankt: 8127 maal
- Is bedankt: 1486 maal
Ik denk dat de olifant ( de staat ) een muis ( de opbrengst ) gaat baren.
- cherami
- Ervaren poster

- Heeft bedankt: 297 maal
- Is bedankt: 884 maal
De bedoeling van Vokarizona is het geld te gaan halen bij particuliere mensen zonder boekhouder en een beetje geld....
De echte Voka-vriendjes blijven uit de wind.
Uit HLN :
De echte Voka-vriendjes blijven uit de wind.
Uit HLN :
Fiscaal advocaat Tayfun Anil geeft raad © Photo News / RV
“Zelfs student die belegt of gepensioneerde met Spaans spaarpotje loopt risico op 50% belastingverhoging”: advocaat over strengere controles van de fiscus
Elk jaar worden duizenden Belgen met een buitenlandse rekening, inkomen of eigendom extra gecontroleerd door de fiscus wegens vermoedens van fraude. Zij riskeren een belastingverhoging van 50 procent, als straf. Maar volgens een recente uitspraak van het Grondwettelijk Hof gaat de fiscus te ver bij die controles. Op welke manier? En wat moet je zeker aangeven om niets te riskeren? Fiscaal advocaat Tayfun Anil (Tiberghien) geeft raad: “Het is aan de fiscus om te bewijzen dat het opzettelijk was, niet andersom.”
Thomas Rosseel
10 oktober 2025, 08:00
Laatste update: 08:21
Bijna 400.000 Belgen hebben een buitenlandse rekening, ruim 242.000 landgenoten een onroerend goed buiten de landsgrenzen. Die passeren in theorie allemaal bij de Belgische fiscus, die automatisch miljoenen gegevens uit meer dan 100 landen doorgestuurd krijgt. Die informatie komt binnen via zogenaamde CRS-fiches: digitale steekkaarten met details over jouw buitenlandse rekeningen, dividenden, intresten of vastgoed.
“Alles begint bij een ‘mismatch’: wat jij aangeeft, klopt niet met wat er op zo'n CRS-fiche staat”, legt advocaat Tayfun Anil uit. Het gaat daarbij lang niet altijd om grote fraudeurs. “Ook gewone mensen zoals studenten met een beleggingsrekening of gepensioneerden met een spaarpotje in Spanje komen in het vizier”, aldus Anil.
Op 17 juli 2025 velde het Grondwettelijk Hof evenwel een arrest over de manier waarop de fiscus die buitenlandse gegevens mag gebruiken. “De fiscus is van oordeel dat hij via de CRS de mogelijkheid krijgt om tot vijf jaar terug te kijken, en zeven jaar bij vermoeden van fraude. Maar het Hof zegt nu duidelijk: de belastingdienst mag alleen die oude jaren onderzoeken als de nieuwe CRS-fiches nieuwe elementen bevatten. En daar loopt het vandaag nog altijd fout.”
Welke termijnen gelden?
Vanaf het moment dat de belastingdienst een CRS-fiche ontvangt, heeft die twee jaar om actie te ondernemen. Anil: “Bevat de fiche aanwijzingen dat de belastingplichtige in de jaren voordien inkomsten niet heeft aangegeven, dan kan de fiscus die eerdere jaren dus onderzoeken: vijf jaar bij nalatigheid, zeven bij fraude. Maar dus enkel als de fiche echt nieuwe informatie oplevert. Anders is het verboden.”
“De fiscus vertrouwt sterk op CRS-fiches, ook al bevatten die soms fouten of onvolledige data”, weet de advocaat ook. Toch worden ze aanvaard als officieel bewijs. Het is dan aan de belastingplichtige om het tegendeel te bewijzen. Maar de fiscus gaat nog altijd vaak verder dan mag. Ze grijpt een CRS-fiche aan als aanleiding om iemands volledige vermogen onder de loep te nemen. Dat is in principe verboden. Het onderzoek moet proportioneel blijven.”
Welke sancties dreigen?
De standaardboete bij een overtreding is fors: een verhoging van 50 procent, berekend op de verschuldigde belasting. “Moet je bijvoorbeeld 5.000 euro aan belastingen bijbetalen, dan komt daar nog eens 2.500 euro bovenop, plus de nalatigheidsinteresten, die retroactief zijn. Dat kan snel oplopen.”
Nochtans moet de fiscus sinds kort rekening houden met goede trouw bij een eerste overtreding. “De wet is recent veranderd: je hebt het recht om te eisen dat er geen boete wordt opgelegd. Het is aan de fiscus om te bewijzen dat het opzettelijk was. Maar in de praktijk blijft de fiscus vasthouden aan 50 procent en word je verplicht om bezwaar aan te tekenen.”
Wat kan je dan zelf doen?
Als belastingplichtige moet je jezelf zo goed mogelijk informeren en alles mooi bijhouden, maar dat is volgens Anil niet altijd evident. “De CRS-fiches zijn doorgaans beschikbaar in september van het jaar volgend op het inkomstenjaar. Voor je inkomsten uit 2024 was de fiche dus in september 2025 beschikbaar op je MyMinFin. Alleen is het zo dat je aangifte voor 2024 al op 15 juli 2025 ingediend moest zijn, tenzij bijvoorbeeld bij zelfstandigen.”
“Veel mensen hebben dus niet de kans om hun aangegeven gegevens naast de CRS-fiches te leggen wanneer ze hun aangifte indienen. Je kan wel een verbetering van je aangifte vragen zolang je nog geen aanslagbiljet hebt ontvangen. Maar wanneer je dat ontvangt, varieert enorm.”
Heb je het aanslagbiljet al ontvangen of krijg je een fiscale controle en ben je het niet eens met de beoordeling van de fiscus? Dan kan je proberen te onderhandelen met de controleur, maar volgens Anil vaak zonder resultaat. “De volgende stap is een bezwaarschrift indienen. Wordt dat ook afgewezen, dan rest enkel de rechtbank. Maar die procedures duren lang en kosten veel geld. Daarom laten veel mensen het erbij en zijn ze de aanslag definitief verschuldigd.”
De FOD Financiën zegt dat ze zich ondertussen aanpassen aan de nieuwe rechtspraak en relativeert het aantal Belgen dat geviseerd wordt. “Het gemiddelde percentage dossiers waarin een belastingverhoging van 50 procent of meer werd toegepast, varieert van jaar tot jaar en is afhankelijk van de specifieke eigenschappen van elk dossier”, schetst woordvoerder Francis Adyns. “In 2019 werd in 62 procent van de productieve dossiers een belastingverhoging van 50 procent of meer toegepast. Voor het werkplan 2025, dat op dit ogenblik nog niet volledig is afgerond, gaat het om 25 procent van de productieve dossiers.”
Concreet houdt de fiscus voortaan rekening met de rechtspraak die stelt dat een belastingverhoging van 50 procent enkel kan als er voldoende elementen zijn die fraude of opzet tot ontduiking aantonen. Als dat niet bewezen kan worden, kan de verhoging worden teruggebracht tot 10 procent.
- quince
- Forumveteraan

- Heeft bedankt: 1332 maal
- Is bedankt: 2275 maal
Belziek is in feite failliet, geruïneerd.
De staat begint nu als een drenkeling wild om zich heen te slaan en alles mee de diepte in te sleuren.
Het verval, de corruptie van de roverheden gaan hand in hand met steeds nieuwe, ingewikkeldere belastingwetten,
vergezeld van speciale regeltjes en achterdeurtjes voor de vriendjes.
De staat begint nu als een drenkeling wild om zich heen te slaan en alles mee de diepte in te sleuren.
Het verval, de corruptie van de roverheden gaan hand in hand met steeds nieuwe, ingewikkeldere belastingwetten,
Z28.310
-
Duke
- Ervaren poster

- Heeft bedankt: 976 maal
- Is bedankt: 815 maal
Wat ik wel wat overdreven vindt is dat sommige zelfstandigen afschrijvingen doen van investeringen die zij überhaupt niet nodig hebben. Zo zie ik een restauranthouder rondrijden met de meest gesofisticeerde Porsche. Regelmatig heeft die ook een nieuwe in de plaats. Dus vraag ik mij af waarom die restaurantbezitter met zo een auto rond rijd? Daarvan betaalt elke burger een stuk door die afschrijvingen die niet nodig zijn! En daarom worden er nieuwe belastingen uit gevonden die weer de burger treft, zoals de meerwaardebelasting.
- Ventus
- Beginnende poster

- Heeft bedankt: 25 maal
- Is bedankt: 57 maal
Wauw, laat de zelfstandingen vooral zelf beslissen waarvoor ze hun middelen aanwenden. Als de restauranthouder er hard voor werkt, wat is er dan mis mee om hem ook van het leven te laten genieten?Duke schreef: ↑10 okt 2025 11:46 Wat ik wel wat overdreven vindt is dat sommige zelfstandigen afschrijvingen doen van investeringen die zij überhaupt niet nodig hebben. Zo zie ik een restauranthouder rondrijden met de meest gesofisticeerde Porsche. Regelmatig heeft die ook een nieuwe in de plaats. Dus vraag ik mij af waarom die restaurantbezitter met zo een auto rond rijd? Daarvan betaalt elke burger een stuk door die afschrijvingen die niet nodig zijn! En daarom worden er nieuwe belastingen uit gevonden die weer de burger treft, zoals de meerwaardebelasting.
Zou je het dan beter vinden dat iedereen met een Aziatische/Chineese wagen rond rijdt? Met als gevolg de hele kapitaalstroom/kennis/fabrieken van EU naar het verre oosten?
-
NewB76
- Forumveteraan

- Heeft bedankt: 4742 maal
- Is bedankt: 4166 maal
Belgie kan inderdaad veel beter , indien we minder partijen hadden , minder wafelijzergeschenken , minder subsidies en vooral lagere belastingen hadden .quince schreef: ↑10 okt 2025 11:27 Belziek is in feite failliet, geruïneerd.
En vooral geen SuperGuys ( Open-VLD ) die met prachtige verkiezingsbeloften starten en dan snel de goede begroting overgeërfd van JL wegschenkt aan de PS om te kunnen blijven te regeren . Om vervolgens te vervallen in sell en lease back-politiek , die ons jarenlang veel geld kost. Tevens kerncentrales sluiten die we nu terug moeten updaten .
En dan is er nog een zekere Alexander die een regeringskrisis uitlokt in 2010 . Waarom ?
In 2022 stuurde hij dan ook Evaatje weg omdat haar begroting te juist was .
Opvolgster Alexiatje bakte er nadien ook niet veel van !
-
Broke Accountant
- Forumveteraan

- Heeft bedankt: 275 maal
- Is bedankt: 906 maal
Gisteren over in de chat gehad.Duke schreef: ↑10 okt 2025 11:46 Wat ik wel wat overdreven vindt is dat sommige zelfstandigen afschrijvingen doen van investeringen die zij überhaupt niet nodig hebben. Zo zie ik een restauranthouder rondrijden met de meest gesofisticeerde Porsche. Regelmatig heeft die ook een nieuwe in de plaats. Dus vraag ik mij af waarom die restaurantbezitter met zo een auto rond rijd? Daarvan betaalt elke burger een stuk door die afschrijvingen die niet nodig zijn! En daarom worden er nieuwe belastingen uit gevonden die weer de burger treft, zoals de meerwaardebelasting.
Dergelijke vliegen bij mij als klant direct buiten.
Die porsche is voor niets nodig (en alle dure auto's).
Kosten worden maar beperkt aanvaard wegens verworpen uitgaven en btw aftrek beperking. Hierboven komt er nog eens een veel te duur voordeel alle aard.
En bij een belastingcontrole zit je nog eens met een jaloerse controleur.
Geloof me, op het einde van de dag gaat een dure wagen geen belastingen besparen in de vennootschap. Zelfs het tegendeel.
Enigste waarvoor dure wagens goed zijn is het ego strelen van de zelfstandige.
Er is één uitzondering op en dat zijn degene waarbij dress to impress belangrijk is. Dit gaat echter nog geen 5% van de zelfstandige zijn.
-
Duke
- Ervaren poster

- Heeft bedankt: 976 maal
- Is bedankt: 815 maal
Neen, voor die Chinese wagens, het gaat bij mij om de witwasserij die door die dure wagens gebeurt. En op de koop toe, op kosten van ons allemaal.Ventus schreef: ↑10 okt 2025 12:06Wauw, laat de zelfstandingen vooral zelf beslissen waarvoor ze hun middelen aanwenden. Als de restauranthouder er hard voor werkt, wat is er dan mis mee om hem ook van het leven te laten genieten?Duke schreef: ↑10 okt 2025 11:46 Wat ik wel wat overdreven vindt is dat sommige zelfstandigen afschrijvingen doen van investeringen die zij überhaupt niet nodig hebben. Zo zie ik een restauranthouder rondrijden met de meest gesofisticeerde Porsche. Regelmatig heeft die ook een nieuwe in de plaats. Dus vraag ik mij af waarom die restaurantbezitter met zo een auto rond rijd? Daarvan betaalt elke burger een stuk door die afschrijvingen die niet nodig zijn! En daarom worden er nieuwe belastingen uit gevonden die weer de burger treft, zoals de meerwaardebelasting.
Zou je het dan beter vinden dat iedereen met een Aziatische/Chineese wagen rond rijdt? Met als gevolg de hele kapitaalstroom/kennis/fabrieken van EU naar het verre oosten?
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht Welke termijn vandaag voor obligaties ?
- Ga naar laatste bericht Ubisoft Entertainment (UBI)
- Ga naar laatste bericht Bitcoin (BTC)
- Ga naar laatste bericht Oracle Corporation (ORCL)
- Ga naar laatste bericht Politiek (internationaal)
- Ga naar laatste bericht CMB.TECH / CMBT (voorheen Euronav / EURN)
- Ga naar laatste bericht NEXTENSA (NEXTA)
- Ga naar laatste bericht Cofinimmo (COFB)
- Ga naar laatste bericht Opmerkelijk nieuws
- Ga naar laatste bericht Agfa Gevaert (AGFB)