Da's waar, maar zou het beter zijn als onderwijs (218 000 stuks), ordehandhaving (kleine 50 000), defensie (25 000), enzovoort... allemaal door private bedrijven worden ingericht ? Dat zijn inderdaad grote aantallen, maar ze zijn wel nuttig en nodig.
Waar ik me veel meer aan stoor is de massa geld die men tegen de topambtenaren aangooit, zowel tijdens als na hun loopbaan. De lonen bij de Nationale Bank bijvoorbeeld wekken de indruk dat het over een 'bedrijf' gaat dat buitenaards sterke prestaties neerzet. In werkelijkheid stapelen ze de miljardenverliezen opeen, vernietigen ze de kleine aandeelhouders van hun vehikel en blijven ze ondertussen hallucinante verloningen opstrijken. Met wat iemand als een Wünsch op zijn eentje ontvangt per jaar kan je het wijkschooltje waar ik vroeger mijn lager onderwijs genoot grotendeels of volledig draaiend houden.
Ter illustratie uit De Tijd :
Als kers op de taart : drie keer raden wie het negatief eigen vermogen van de NBB zal mogen bijpassen... Juist ja, "de sterkste schouders" van de modale belastingbetaler, nietwaar, Connertje ?... de gouverneur 534.800 euro, de vicegouverneur 451.611 euro en de vier ‘gewone’ directieleden 409.801 euro. Ter vergelijking: de gouverneur van de Europese Centrale Bank (ECB) Christine Lagarde verdient 427.000 euro. Bij Jerome Powell, de voorzitter van de Federal Reserve, is dat 203.000 dollar. En in Nederland bepaalt de wet dat een topambtenaar nooit meer dan 233.000 euro kan verdienen.
...
De pensioenen zijn zo hoog dat de Nationale Bank de kas vorig jaar met 109 miljoen euro moest stutten. Bijkomende pensioenen lopen op tot gemiddeld 123.000 per personeelslid, voor bepaalde directieleden is dat tot 390.000 euro.
En de Nationale Bank is maar één voorbeeldje. Er zijn genoeg van die koterijen waar de politieke partijen hun afdankertjes een lucratieve landingsbaan bezorgen. Intercommunales, iemand ?
Geen wonder dat dit land vierkant draait, toch ?