✅ Word lid van het beste beursforum van de Benelux!
Minder advertenties met een account (geen advertenties bij genoeg activiteit), abonneren op favoriete onderwerpen om op de hoogte te blijven van laatste berichten, toegang tot de chatbox en net als vele andere beleggers vragen stellen en kennis delen.
Waarom het beste beursforum van de Benelux? Naast de uitgebreide functies staan wij ook voor inhoudelijke en fatsoenlijke omgang met elkaar.
Binnen 1 minuut kunt u zich aanmelden.
AB InBev - ABI - BE0974293251
- TimeIsMoney
- Ervaren poster
- Berichten: 616
- Lid geworden op: 26 aug 2022 20:17
- Heeft bedankt: 101 maal
- Is bedankt: 361 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Het alcoholarme Plan B van Big Beer bevat te veel schuim
Gecreërd: 14:15 | Laatst bijgewerkt: 25 min. geleden
Door Aimee Donnellan
LONDEN, 9 juli (Reuters Breakingviews) - Grote brouwers praten goed over alcoholvrij bier. Carlsberg, Heineken, Anheuser-Busch InBev, Molson Coors en het Japanse Asahi breiden hun activiteiten uit naar producten met weinig of geen alcohol, gericht op een steeds gezondheidsbewustere consument en de Gen Z-generatie. Maar de hausse lijkt relatief klein, en als deze groter wordt, kunnen niet-brouwers zich wellicht inspannen.
De oorsprong van laagalcoholisch bier is terug te voeren op het oude Egypte. Rond 5000 voor Christus consumeerden kinderen, zwangere vrouwen en mensen uit alle sociale klassen een drank die leek op wat nu bekend staat als bier, maar die weinig alcohol bevatte. Omdat het brouwproces de neiging had schadelijke bacteriën te doden, werd dit gezien als te verkiezen boven mogelijk vervuild water.
Duizenden jaren later zorgen gezondheidsproblemen er opnieuw voor dat de vraag naar alcohol nul is. Consumenten worden zich steeds bewuster van hun welzijn en het consumeren van grote hoeveelheden alcohol past niet langer bij de rekening. Uit een recent onderzoek in Groot-Brittannië blijkt dat 36% van de jongeren onder de 25 jaar geen drinker is. Net zoals tabaksgroepen zich hebben gericht op rookloze en nicotinevrije producten, proberen brouwers nu de relevantie te behouden.
Een actueel resultaat van deze trend is het besluit van Carlsberg om 4,2 miljard dollar uit te geven aan frisdrank en premium cocktailmixer Britvic. De specifieke focus van Brewers op alcoholarm bier gaat terug tot 2017. Vanaf dat jaar lanceerden Heineken en Budweiser-eigenaar AB InBev een verscheidenheid aan merken, waaronder Heineken 0.0, Corona Cero en een alcoholvrije versie van Leffe Blonde. Carlsberg heeft ook alcoholvrije bierversies van Kronenbourg 1664 en Tuborg. Supermarktketens als Walmart, Tesco en Carrefour hebben hele schappen gewijd aan alcoholvrije bieren, en bars hebben nu een brede selectie catering voor geheelonthouders.
De pool van potentiële klanten breidt zich snel uit. Volgens een YouGov-rapport is het aantal niet-alcoholische bierdrinkers in de VS tussen 2020 en 2023 gestegen van 0,6% van de volwassen bevolking naar 5,2%. Deze drinkers zijn bijzonder lucratief. Vier op de vijf niet-alcoholische bierdrinkers zijn jonger dan 44 jaar en bijna tweederde heeft een maandelijks besteedbaar inkomen van meer dan $1.000.
Voor brouwers komt een nieuwe, groeiende markt op een goed moment. In de VS en Europa – hun grootste markten – nemen de volumes af. Big Beer is ook minder winstgevend: Heineken boekte in 2023 een operationele marge van iets meer dan 14,5%, een scherpe daling ten opzichte van de 17% vóór de pandemie, omdat de kosten van grondstoffen en personeelslonen enorm stegen.
Eén addertje onder het gras is dat brouwers moeten betalen om te spelen. Heineken USA heeft in 2020 $ 50 miljoen uitgegeven aan advertenties en 10 miljoen monsters weggegeven op de Amerikaanse markt. Meer recentelijk heeft het een Formule 1-sponsorovereenkomst ter waarde van $300 miljoen gesloten, waarin zijn alcoholvrije bier onder de aandacht wordt gebracht.
De agressieve marketing is deels noodzakelijk omdat alcoholvrije bieren moeilijk te verkopen zijn. Vroege consumenten werden afgeschrikt door een onaangename nasmaak, vanwege de noodzaak om het product te verwarmen om de alcohol te verbranden. Helaas verdween hierdoor ook de natuurlijke hopsmaak die het bier zijn kenmerkende smaak geeft. De afgelopen jaren hebben brouwers geld gestoken in onderzoek en ontwikkeling, waardoor de producten beter smaken.
De belangrijkste hoop voor brouwers is dat een paar jaar hoge reclame-uitgaven de consumenten zullen aanmoedigen om over te stappen op alcoholvrij alcoholgebruik. Als dat zo is, is de echte beloning dat brouwers op een dag hun marges kunnen vergroten. Dat komt omdat er vaak geen alcoholbelasting wordt geheven op nul-alcohol, wat betekent dat brouwers voor een blikje nul-alcohol een vergelijkbaar bedrag kunnen vragen als voor traditioneel bier en de besparing in eigen zak kunnen steken.
Neem Heineken. Vorig jaar betaalde het Nederlandse concern zo'n 6 miljard euro aan accijnzen op zijn alcoholische bier. Deze heffingen worden geheven vanwege milieuredenen en de energie die wordt gebruikt bij het productieproces, maar ook om alcohol te belasten. Stel je voor dat de bierproducent van 42 miljard euro op de lange termijn dezelfde prijs kan vragen voor zijn alcoholvrije dranken en al zijn 242 miljoen hectoliter aan bier kan omzetten in belastingvrije alcoholvrije dranken. Zelfs als de brouwer nog steeds tweederde van zijn huidige accijnzen zou betalen, zou de brouwer de bespaarde 2 miljard euro kunnen optellen bij de 3,2 miljard euro bedrijfswinst die hij vorig jaar maakte – een stijging van 63%.
Beleggers wedden mogelijk al op deze toekomst. Heineken, de marktleider op het gebied van alcoholvrije alcohol, wordt tegen bijna 18 keer de verwachte winst in 2025 verhandeld. Daarentegen handelt AB InBev slechts 15 keer en Molson Coors slechts 8 keer.
Er zijn twee belangrijke problemen. Eén daarvan is dat de markt voor weinig alcohol en geen alcohol, met een omzet van 13 miljard dollar, nog steeds klein is vergeleken met de omzet van meer dan 100 miljard dollar in 2023 door de drie grootste brouwers. Een andere is dat het feest binnenkort steeds drukker kan worden.
Hoewel Coca-Cola en PepsiCo niet over de nodige kennis beschikken om bier te brouwen, weerhoudt niets hen ervan een kleinere brouwer te kopen en te concurreren met gevestigde bierproducenten. Het Amerikaanse alcoholvrije bierbedrijf Athletic Brewing, vorig jaar geschat op een waarde van $500 miljoen, breidt zich snel uit op de binnenlandse markt en tekende in 2023 een overeenkomst die het verkooptoegang geeft tot 5.000 Britse locaties. Het in Londen gevestigde Lucky Saint is volgens gegevens van NIQ het vierde populairste alcoholvrije bier op de Britse markt.
Hoe drukker de markt wordt, hoe moeilijker het voor brouwers zal zijn om hun doelstellingen te halen. AB InBev stelde zich ten doel om in 2025 20% van het biervolume laag en alcoholvrij te maken, maar in het jaarverslag van 2023 zei het dat het die doelstelling niet zou halen. Ondertussen vragen analisten zich af of het Japanse Asahi zijn verheven doelstelling kan halen om in 2040 de helft van zijn omzet te genereren uit weinig of geen alcohol. Vorig jaar waren deze dranken goed voor slechts ongeveer 10% van de omzet.
De laag-alcoholsector zou brouwers toch te hulp kunnen schieten als de alcoholconsumptie afneemt. Maar op dit moment is het niet vanzelfsprekend dat dit snel zal gebeuren. En als dat wel het geval is, kan iemand anders zijn pint stelen.
Gecreërd: 14:15 | Laatst bijgewerkt: 25 min. geleden
Door Aimee Donnellan
LONDEN, 9 juli (Reuters Breakingviews) - Grote brouwers praten goed over alcoholvrij bier. Carlsberg, Heineken, Anheuser-Busch InBev, Molson Coors en het Japanse Asahi breiden hun activiteiten uit naar producten met weinig of geen alcohol, gericht op een steeds gezondheidsbewustere consument en de Gen Z-generatie. Maar de hausse lijkt relatief klein, en als deze groter wordt, kunnen niet-brouwers zich wellicht inspannen.
De oorsprong van laagalcoholisch bier is terug te voeren op het oude Egypte. Rond 5000 voor Christus consumeerden kinderen, zwangere vrouwen en mensen uit alle sociale klassen een drank die leek op wat nu bekend staat als bier, maar die weinig alcohol bevatte. Omdat het brouwproces de neiging had schadelijke bacteriën te doden, werd dit gezien als te verkiezen boven mogelijk vervuild water.
Duizenden jaren later zorgen gezondheidsproblemen er opnieuw voor dat de vraag naar alcohol nul is. Consumenten worden zich steeds bewuster van hun welzijn en het consumeren van grote hoeveelheden alcohol past niet langer bij de rekening. Uit een recent onderzoek in Groot-Brittannië blijkt dat 36% van de jongeren onder de 25 jaar geen drinker is. Net zoals tabaksgroepen zich hebben gericht op rookloze en nicotinevrije producten, proberen brouwers nu de relevantie te behouden.
Een actueel resultaat van deze trend is het besluit van Carlsberg om 4,2 miljard dollar uit te geven aan frisdrank en premium cocktailmixer Britvic. De specifieke focus van Brewers op alcoholarm bier gaat terug tot 2017. Vanaf dat jaar lanceerden Heineken en Budweiser-eigenaar AB InBev een verscheidenheid aan merken, waaronder Heineken 0.0, Corona Cero en een alcoholvrije versie van Leffe Blonde. Carlsberg heeft ook alcoholvrije bierversies van Kronenbourg 1664 en Tuborg. Supermarktketens als Walmart, Tesco en Carrefour hebben hele schappen gewijd aan alcoholvrije bieren, en bars hebben nu een brede selectie catering voor geheelonthouders.
De pool van potentiële klanten breidt zich snel uit. Volgens een YouGov-rapport is het aantal niet-alcoholische bierdrinkers in de VS tussen 2020 en 2023 gestegen van 0,6% van de volwassen bevolking naar 5,2%. Deze drinkers zijn bijzonder lucratief. Vier op de vijf niet-alcoholische bierdrinkers zijn jonger dan 44 jaar en bijna tweederde heeft een maandelijks besteedbaar inkomen van meer dan $1.000.
Voor brouwers komt een nieuwe, groeiende markt op een goed moment. In de VS en Europa – hun grootste markten – nemen de volumes af. Big Beer is ook minder winstgevend: Heineken boekte in 2023 een operationele marge van iets meer dan 14,5%, een scherpe daling ten opzichte van de 17% vóór de pandemie, omdat de kosten van grondstoffen en personeelslonen enorm stegen.
Eén addertje onder het gras is dat brouwers moeten betalen om te spelen. Heineken USA heeft in 2020 $ 50 miljoen uitgegeven aan advertenties en 10 miljoen monsters weggegeven op de Amerikaanse markt. Meer recentelijk heeft het een Formule 1-sponsorovereenkomst ter waarde van $300 miljoen gesloten, waarin zijn alcoholvrije bier onder de aandacht wordt gebracht.
De agressieve marketing is deels noodzakelijk omdat alcoholvrije bieren moeilijk te verkopen zijn. Vroege consumenten werden afgeschrikt door een onaangename nasmaak, vanwege de noodzaak om het product te verwarmen om de alcohol te verbranden. Helaas verdween hierdoor ook de natuurlijke hopsmaak die het bier zijn kenmerkende smaak geeft. De afgelopen jaren hebben brouwers geld gestoken in onderzoek en ontwikkeling, waardoor de producten beter smaken.
De belangrijkste hoop voor brouwers is dat een paar jaar hoge reclame-uitgaven de consumenten zullen aanmoedigen om over te stappen op alcoholvrij alcoholgebruik. Als dat zo is, is de echte beloning dat brouwers op een dag hun marges kunnen vergroten. Dat komt omdat er vaak geen alcoholbelasting wordt geheven op nul-alcohol, wat betekent dat brouwers voor een blikje nul-alcohol een vergelijkbaar bedrag kunnen vragen als voor traditioneel bier en de besparing in eigen zak kunnen steken.
Neem Heineken. Vorig jaar betaalde het Nederlandse concern zo'n 6 miljard euro aan accijnzen op zijn alcoholische bier. Deze heffingen worden geheven vanwege milieuredenen en de energie die wordt gebruikt bij het productieproces, maar ook om alcohol te belasten. Stel je voor dat de bierproducent van 42 miljard euro op de lange termijn dezelfde prijs kan vragen voor zijn alcoholvrije dranken en al zijn 242 miljoen hectoliter aan bier kan omzetten in belastingvrije alcoholvrije dranken. Zelfs als de brouwer nog steeds tweederde van zijn huidige accijnzen zou betalen, zou de brouwer de bespaarde 2 miljard euro kunnen optellen bij de 3,2 miljard euro bedrijfswinst die hij vorig jaar maakte – een stijging van 63%.
Beleggers wedden mogelijk al op deze toekomst. Heineken, de marktleider op het gebied van alcoholvrije alcohol, wordt tegen bijna 18 keer de verwachte winst in 2025 verhandeld. Daarentegen handelt AB InBev slechts 15 keer en Molson Coors slechts 8 keer.
Er zijn twee belangrijke problemen. Eén daarvan is dat de markt voor weinig alcohol en geen alcohol, met een omzet van 13 miljard dollar, nog steeds klein is vergeleken met de omzet van meer dan 100 miljard dollar in 2023 door de drie grootste brouwers. Een andere is dat het feest binnenkort steeds drukker kan worden.
Hoewel Coca-Cola en PepsiCo niet over de nodige kennis beschikken om bier te brouwen, weerhoudt niets hen ervan een kleinere brouwer te kopen en te concurreren met gevestigde bierproducenten. Het Amerikaanse alcoholvrije bierbedrijf Athletic Brewing, vorig jaar geschat op een waarde van $500 miljoen, breidt zich snel uit op de binnenlandse markt en tekende in 2023 een overeenkomst die het verkooptoegang geeft tot 5.000 Britse locaties. Het in Londen gevestigde Lucky Saint is volgens gegevens van NIQ het vierde populairste alcoholvrije bier op de Britse markt.
Hoe drukker de markt wordt, hoe moeilijker het voor brouwers zal zijn om hun doelstellingen te halen. AB InBev stelde zich ten doel om in 2025 20% van het biervolume laag en alcoholvrij te maken, maar in het jaarverslag van 2023 zei het dat het die doelstelling niet zou halen. Ondertussen vragen analisten zich af of het Japanse Asahi zijn verheven doelstelling kan halen om in 2040 de helft van zijn omzet te genereren uit weinig of geen alcohol. Vorig jaar waren deze dranken goed voor slechts ongeveer 10% van de omzet.
De laag-alcoholsector zou brouwers toch te hulp kunnen schieten als de alcoholconsumptie afneemt. Maar op dit moment is het niet vanzelfsprekend dat dit snel zal gebeuren. En als dat wel het geval is, kan iemand anders zijn pint stelen.
- Bel-Investor
- Forumveteraan
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 29 jan 2022 19:23
- Heeft bedankt: 418 maal
- Is bedankt: 1513 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Degroof Petercam over AB InBev: ruimte voor hogere prognose?
AB InBev stond recent onder druk door de zwakke Mexicaanse peso - Mexico is een erg belangrijke munt voor de cashflow van de bierreus - en de sterke resultaten van de Amerikaanse rivaal Constellation Brands. Vandaag krabbelt het aandeel goed 1 procent overeind tot 55,34 euro.
De multinational publiceerde vorige week de analistenconsensus voor het kwartaalrapport op 1 augustus. Die leert dat analisten nu al uitgaan van een organische groei van de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) van 8,4 procent, méér dus dan de prognose voor 4 à 8 procent van CEO Michel Doukeris. Een belangrijke nuance daarbij is wel dat bij AB InBev uit dat 'organisch' cijfer wisselkoerseffecten - zoals de fors teruggevallen peso - wegfiltert.
Een hogere jaarprognose deze zomer is mogelijk, maar mogelijk komt die er pas na het derde kwartaal
FERNAND DE BOER
DEGROOF PETERCAM-ANALIST
'De positieve onderliggende trend bij AB InBev is duidelijk', zegt Degroof Petercam-analist Fernand de Boer, die zijn koopadvies handhaaft. 'Een hogere jaarprognose deze zomer is dus mogelijk, maar mogelijk komt die er pas na het derde kwartaal'.
AB InBev stond recent onder druk door de zwakke Mexicaanse peso - Mexico is een erg belangrijke munt voor de cashflow van de bierreus - en de sterke resultaten van de Amerikaanse rivaal Constellation Brands. Vandaag krabbelt het aandeel goed 1 procent overeind tot 55,34 euro.
De multinational publiceerde vorige week de analistenconsensus voor het kwartaalrapport op 1 augustus. Die leert dat analisten nu al uitgaan van een organische groei van de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) van 8,4 procent, méér dus dan de prognose voor 4 à 8 procent van CEO Michel Doukeris. Een belangrijke nuance daarbij is wel dat bij AB InBev uit dat 'organisch' cijfer wisselkoerseffecten - zoals de fors teruggevallen peso - wegfiltert.
Een hogere jaarprognose deze zomer is mogelijk, maar mogelijk komt die er pas na het derde kwartaal
FERNAND DE BOER
DEGROOF PETERCAM-ANALIST
'De positieve onderliggende trend bij AB InBev is duidelijk', zegt Degroof Petercam-analist Fernand de Boer, die zijn koopadvies handhaaft. 'Een hogere jaarprognose deze zomer is dus mogelijk, maar mogelijk komt die er pas na het derde kwartaal'.
-
- Forumveteraan
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 2712 maal
- Is bedankt: 2128 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Als men wereldwijd actief is zoals ABI , dan zal er altijd wel een munt meer of minder waard zijn !
De US$ is sterk omdat de rente er hoger is ; is er binnenkort een US$-rente daling , dan kan de beurs stijgen , en de niet-dollars inkomsten stijgen in US$ wegens de wisselkoersdaling van de US$ .
Uiteindelijk is de parameter voor ABI de evolutie van het aantal verkochte hectoliter en de winst erop, FX-wissel zal er altijd zijn.
De US$ is sterk omdat de rente er hoger is ; is er binnenkort een US$-rente daling , dan kan de beurs stijgen , en de niet-dollars inkomsten stijgen in US$ wegens de wisselkoersdaling van de US$ .
Uiteindelijk is de parameter voor ABI de evolutie van het aantal verkochte hectoliter en de winst erop, FX-wissel zal er altijd zijn.
- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 7669
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 10622 maal
- Is bedankt: 8912 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Analyse van het AB InBev nieuws en de implicaties
Samenvatting van het nieuws:
AB InBev, 's werelds grootste bierbrouwer, staat op het punt om zijn kwartaalresultaten te publiceren. Hoewel de verwachting is dat de volumes licht zullen dalen, vooral door een terugval in Noord-Amerika, wordt een stijgende omzet en een sterke groei van de onderliggende EBITDA voorspeld.
Key takeaways:
Gemengde verwachtingen: Hoewel de algemene consensus positief is, zijn er enkele zorgen. Degroof Petercam is bijvoorbeeld wat voorzichtiger, met name voor Zuid-Amerika en bepaalde regio's in Europa en Azië.
Factoren die de resultaten beïnvloeden: Verschillende factoren zoals de vergelijking met een sterk jaar eerder in China, de timing van reclame-uitgaven voor grote voetbaltoernooien en de hyperinflatie in Argentinië kunnen de resultaten beïnvloeden.
Positieve trend: Ondanks de uitdagingen wijst de consensus op een positieve trend. De verwachting voor de onderliggende EBITDA ligt zelfs boven de eigen richtlijn van AB InBev.
Mogelijke verhoging van de outlook: De sterke resultaten kunnen ertoe leiden dat AB InBev zijn outlook verhoogt, al is het nog afwachten of dit al bij de aankondiging van de tweede kwartaalcijfers zal gebeuren.
Implicaties voor beleggers:
Koopadvies: Degroof Petercam heeft een koopadvies voor het aandeel AB InBev met een koersdoel van 64 euro.
Volatiliteit: Gezien de verschillende factoren die de resultaten kunnen beïnvloeden, is er een zekere mate van volatiliteit te verwachten rond de publicatie van de kwartaalcijfers.
Focus op lange termijn: Beleggers die geïnteresseerd zijn in AB InBev zouden zich moeten richten op de langetermijngroei van het bedrijf en de aantrekkelijkheid van de sector.
Vragen voor verdere analyse:
Hoe zullen de veranderende consumentengewoonten, zoals de groei van alcoholvrije dranken en craft beer, de resultaten van AB InBev beïnvloeden?
Welke impact heeft de toenemende concurrentie van kleinere brouwerijen op de marktpositie van AB InBev?
Hoe gaat AB InBev om met de uitdagingen van klimaatverandering en duurzaamheid?
Conclusie:
AB InBev lijkt op koers te liggen voor een solide tweede kwartaal, ondanks enkele uitdagingen. Beleggers die op zoek zijn naar een stabiel dividend en een langetermijngroei, kunnen AB InBev interessant vinden. Het is echter belangrijk om de kwartaalcijfers zorgvuldig te analyseren en de bredere marktontwikkelingen in de gaten te houden.
Samenvatting van het nieuws:
AB InBev, 's werelds grootste bierbrouwer, staat op het punt om zijn kwartaalresultaten te publiceren. Hoewel de verwachting is dat de volumes licht zullen dalen, vooral door een terugval in Noord-Amerika, wordt een stijgende omzet en een sterke groei van de onderliggende EBITDA voorspeld.
Key takeaways:
Gemengde verwachtingen: Hoewel de algemene consensus positief is, zijn er enkele zorgen. Degroof Petercam is bijvoorbeeld wat voorzichtiger, met name voor Zuid-Amerika en bepaalde regio's in Europa en Azië.
Factoren die de resultaten beïnvloeden: Verschillende factoren zoals de vergelijking met een sterk jaar eerder in China, de timing van reclame-uitgaven voor grote voetbaltoernooien en de hyperinflatie in Argentinië kunnen de resultaten beïnvloeden.
Positieve trend: Ondanks de uitdagingen wijst de consensus op een positieve trend. De verwachting voor de onderliggende EBITDA ligt zelfs boven de eigen richtlijn van AB InBev.
Mogelijke verhoging van de outlook: De sterke resultaten kunnen ertoe leiden dat AB InBev zijn outlook verhoogt, al is het nog afwachten of dit al bij de aankondiging van de tweede kwartaalcijfers zal gebeuren.
Implicaties voor beleggers:
Koopadvies: Degroof Petercam heeft een koopadvies voor het aandeel AB InBev met een koersdoel van 64 euro.
Volatiliteit: Gezien de verschillende factoren die de resultaten kunnen beïnvloeden, is er een zekere mate van volatiliteit te verwachten rond de publicatie van de kwartaalcijfers.
Focus op lange termijn: Beleggers die geïnteresseerd zijn in AB InBev zouden zich moeten richten op de langetermijngroei van het bedrijf en de aantrekkelijkheid van de sector.
Vragen voor verdere analyse:
Hoe zullen de veranderende consumentengewoonten, zoals de groei van alcoholvrije dranken en craft beer, de resultaten van AB InBev beïnvloeden?
Welke impact heeft de toenemende concurrentie van kleinere brouwerijen op de marktpositie van AB InBev?
Hoe gaat AB InBev om met de uitdagingen van klimaatverandering en duurzaamheid?
Conclusie:
AB InBev lijkt op koers te liggen voor een solide tweede kwartaal, ondanks enkele uitdagingen. Beleggers die op zoek zijn naar een stabiel dividend en een langetermijngroei, kunnen AB InBev interessant vinden. Het is echter belangrijk om de kwartaalcijfers zorgvuldig te analyseren en de bredere marktontwikkelingen in de gaten te houden.
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo.
-
- Forumveteraan
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 2712 maal
- Is bedankt: 2128 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Wat verder ook belangrijk is :
1/ is er een verdere reductie van de schuld ?
2/ is er een verdere inkoop van eigen aandelen ?
3/ blijft Altria aan boord met haar 154 milj aandelen ABI na de 180daagse lock-up ; welke begon in maart 2024 .
Toen verkocht Altria ongeveer 35 milj aandelen .
ABI kocht toen ook voor 200 milj $ aandelen van Altria .
De lock-up periode zal dus eindigen +/- eind september 2024
Op 1 augustus komen in elk geval de halfjaar cijfers !
1/ is er een verdere reductie van de schuld ?
2/ is er een verdere inkoop van eigen aandelen ?
3/ blijft Altria aan boord met haar 154 milj aandelen ABI na de 180daagse lock-up ; welke begon in maart 2024 .
Toen verkocht Altria ongeveer 35 milj aandelen .
ABI kocht toen ook voor 200 milj $ aandelen van Altria .
De lock-up periode zal dus eindigen +/- eind september 2024
Op 1 augustus komen in elk geval de halfjaar cijfers !
- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 7669
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 10622 maal
- Is bedankt: 8912 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Afhakende bierdrinker duwt kleine Belgische brouwers naar afgrond
Struise Brouwers is een van de spelers die vechten om te overleven. Het houdt het hoofd boven water bij de gratie van crowdfunders.
De Belgische biersector kraakt in zijn voegen. Door de dalende export en de hogere kosten is het alle hens aan dek. Veel kleine brouwers proberen te overleven door nieuwe markten aan te boren of investeringen uit te stellen. ‘Ik ben virtueel failliet.’
Eind 2022 blaakte Urbain Coutteau van het optimisme. Twee jaar eerder was de omzet van zijn brouwerij Struise Brouwers door corona wel gehalveerd, maar in 2021 was er 20 procent groei en in 2022 25 procent. ‘We dachten dat het herstel in 2023 zou doorzetten en ons volume opnieuw met 20 procent zou groeien. Daarom gingen we van twee naar vier personeelsleden.’
De verkoop zakte echter van 1.000 naar 261 hectoliter. Daardoor werkt vandaag nog één personeelslid in de brouwerij van bieren als Black Albert, Pannepot en Cuvée Delphine. ‘We zijn in feite virtueel failliet’, zegt Coutteau. De kleine brouwerij, die huist in de voormalige dorpsschool van Oostvleteren, overleeft bij de gratie van de mensen die haar in 2019 via een crowdfunding 200.000 euro leenden.
‘De helft hebben we kunnen terugbetalen. Sommigen van de nog niet terugbetaalde investeerders zijn misnoegd, maar 95 procent geeft aan het niet erg te vinden over enkele jaren of helemaal niet te worden terugbetaald. Het zijn bierliefhebbers die ons steunen.’
De Belgische biersector verkeert sinds corona in een storm, die sinds anderhalf jaar escaleert. Hoewel lang niet alle brouwerijen in een crisis zitten, kampen ze wel haast allemaal met een dalende verkoop. De bierverkoop in België krimpt al twintig jaar, maar vorig jaar kalfde hij in één keer met 5,8 procent af - drie keer sneller dan normaal. ‘We verloren het equivalent van de productie van drie middelgrote brouwerijen’, zei Krishan Maudgal, de directeur van Belgische Brouwers, Bovendien daalde vorig jaar voor het eerst ook de export aanzienlijk. Volgens het Agentschap Buitenlandse Handel nam hij met 7,5 procent af, buiten de Europese Unie zelfs met 22,2 procent.
De oorzaak is de hoge inflatie van de voorbije jaren. Terwijl de consument de hand op de knip houdt, worstelen brouwers met fors opgelopen kosten voor grondstoffen en personeel. Ze verhoogden noodgedwongen hun prijzen, waardoor veel klanten afhaakten - en dan volstaan de verhogingen nog niet eens om de gestegen productiekosten op te vangen. Dat is nefast voor de winstgevendheid. Ook het weer in ons land zit niet mee. De zomer van 2023 was nat en ook dit jaar zijn de weergoden de Belgische brouwers niet goedgezind.
Kettingreactie
De gevolgen zijn tastbaar. Vorig jaar sloten 36 brouwerijen de deuren, waardoor er volgens de biervereniging Zythos nog 417 overblijven. Sinds 2023 neemt het aantal brouwerijen netto af, nadat hun aantal tussen 2012 en 2022 maal drie was gegaan (zie grafiek). Vooral kleine brouwerijen zien af, zeker als ze sterk gericht zijn op de export. Struise Brouwers verkoopt 40 procent buiten de EU en 60 procent ‘lokaal’, maar daar rekent het ook Europa bij. De verkoop aan belangrijke landen als China, Japan en de Verenigde Staten ligt helemaal stil.
‘Azië en de VS waren voor corona goed voor elk zo’n 20 procent van onze omzet’, zegt Coutteau. ‘Terwijl er in China loodsen vol onverkocht Belgisch bier zijn, heeft ook onze Amerikaanse importeur nog een grote voorraad uit 2022. Hij heeft er dubbel zoveel tijd voor nodig om die te verkopen en plaatst daarom geen nieuwe bestellingen. Ook de verkoop aan Europese landen als Spanje en Italië, die voordien maandelijks elk één pallet bier kochten, ligt stil.’
De sputterende export veroorzaakt een kettingreactie tot in België. ‘Het bier dat de grote Belgische brouwerijen in het buitenland niet meer kwijtraken, verkopen ze in Belgische cafés en winkels met grote kortingen’, zegt Coutteau. ‘Daar kunnen de kleine brouwerijen amper iets tegen beginnen.’
In de supermarkten lopen inderdaad opvallende acties. Bij Colruyt waren recent twee pakjes Rodenbach Fruitage te koop met een bradeerkorting van 75 procent. Ook veelzeggend: begin 2023 gaf Duvel zijn eerste korting ooit.
Het is voor Coutteau alle hens aan dek om niet over de kop te gaan. De prijzen van zijn bier verhogen is geen optie, kwestie van de verkoop niet nog meer te schaden. Zijn bier, vaak jarenlang gerijpt in houten vaten, kost sowieso al meer dan doordeweeks speciaalbier. ‘Sinds februari 2021 heb ik de prijzen niet meer verhoogd.’
Een uitweg zoekt Coutteau in zijn brouwerij. ‘We moeten kleiner denken’, zegt de brouwer, die er in 2019 nog van droomde zijn productie te verzesvoudigen. ‘Elke dag proberen we efficiënter te werken. Dat deden we altijd al, maar nu we in een crisis zitten nog tien keer meer. We herschikten onze bottelarij zodat we het daar met één man minder konden doen, een besparing van 50.000 euro per jaar. Voor elk bier hebben we nu één etiket voor alle flesformaten en niet langer allemaal verschillende. Dat scheelt, want etiketten kosten ons een fortuin. Alle beetjes helpen. Ik deins er ook niet voor terug om pakweg machines te verkopen. Alles om eind dit jaar weer break-even te zijn.’
‘Ik vertel u dit allemaal eerlijk en transparant’, zegt Coutteau. ‘Andere brouwers willen er niet over praten, merk ik. Reken maar dat veel anderen met dezelfde problemen kampen.’
De Brusselse brouwerij No Science moest een jaar geleden al de boeken neerleggen. ‘De oorzaak is een cocktail van covid, duurdere grondstoffen, toenemende concurrentie en managementproblemen’, zegt ex-mede-eigenaar Manuel Mengoni. Hij en zijn medevennoot waren uit passie met hun brouwerij begonnen, maar het groeide hen boven het hoofd. ‘De concurrenten waren innovatief door pakweg een eigen bar of winkel te openen. Wij konden niet mee.’
Efficiëntie
Niet alleen de kleintjes, maar ook de middelgrote brouwers zien af. De omzet van Delirium Tremens-brouwer Huyghe daalde vorig jaar met 15 procent, maar het bedrijf is gezond met een winst voor afschrijvingen van 28 procent van de omzet. Anders liggen de kaarten bij Brasserie Lefebvre. De omzet van zijn bieren Barbar, Floreffe en Hopus bleef vorig jaar stabiel rond 12 miljoen euro, maar het nettoverlies verdubbelde naar 1,2 miljoen euro.
Bron:"De Tijd"
Struise Brouwers is een van de spelers die vechten om te overleven. Het houdt het hoofd boven water bij de gratie van crowdfunders.
De Belgische biersector kraakt in zijn voegen. Door de dalende export en de hogere kosten is het alle hens aan dek. Veel kleine brouwers proberen te overleven door nieuwe markten aan te boren of investeringen uit te stellen. ‘Ik ben virtueel failliet.’
Eind 2022 blaakte Urbain Coutteau van het optimisme. Twee jaar eerder was de omzet van zijn brouwerij Struise Brouwers door corona wel gehalveerd, maar in 2021 was er 20 procent groei en in 2022 25 procent. ‘We dachten dat het herstel in 2023 zou doorzetten en ons volume opnieuw met 20 procent zou groeien. Daarom gingen we van twee naar vier personeelsleden.’
De verkoop zakte echter van 1.000 naar 261 hectoliter. Daardoor werkt vandaag nog één personeelslid in de brouwerij van bieren als Black Albert, Pannepot en Cuvée Delphine. ‘We zijn in feite virtueel failliet’, zegt Coutteau. De kleine brouwerij, die huist in de voormalige dorpsschool van Oostvleteren, overleeft bij de gratie van de mensen die haar in 2019 via een crowdfunding 200.000 euro leenden.
‘De helft hebben we kunnen terugbetalen. Sommigen van de nog niet terugbetaalde investeerders zijn misnoegd, maar 95 procent geeft aan het niet erg te vinden over enkele jaren of helemaal niet te worden terugbetaald. Het zijn bierliefhebbers die ons steunen.’
De Belgische biersector verkeert sinds corona in een storm, die sinds anderhalf jaar escaleert. Hoewel lang niet alle brouwerijen in een crisis zitten, kampen ze wel haast allemaal met een dalende verkoop. De bierverkoop in België krimpt al twintig jaar, maar vorig jaar kalfde hij in één keer met 5,8 procent af - drie keer sneller dan normaal. ‘We verloren het equivalent van de productie van drie middelgrote brouwerijen’, zei Krishan Maudgal, de directeur van Belgische Brouwers, Bovendien daalde vorig jaar voor het eerst ook de export aanzienlijk. Volgens het Agentschap Buitenlandse Handel nam hij met 7,5 procent af, buiten de Europese Unie zelfs met 22,2 procent.
De oorzaak is de hoge inflatie van de voorbije jaren. Terwijl de consument de hand op de knip houdt, worstelen brouwers met fors opgelopen kosten voor grondstoffen en personeel. Ze verhoogden noodgedwongen hun prijzen, waardoor veel klanten afhaakten - en dan volstaan de verhogingen nog niet eens om de gestegen productiekosten op te vangen. Dat is nefast voor de winstgevendheid. Ook het weer in ons land zit niet mee. De zomer van 2023 was nat en ook dit jaar zijn de weergoden de Belgische brouwers niet goedgezind.
Kettingreactie
De gevolgen zijn tastbaar. Vorig jaar sloten 36 brouwerijen de deuren, waardoor er volgens de biervereniging Zythos nog 417 overblijven. Sinds 2023 neemt het aantal brouwerijen netto af, nadat hun aantal tussen 2012 en 2022 maal drie was gegaan (zie grafiek). Vooral kleine brouwerijen zien af, zeker als ze sterk gericht zijn op de export. Struise Brouwers verkoopt 40 procent buiten de EU en 60 procent ‘lokaal’, maar daar rekent het ook Europa bij. De verkoop aan belangrijke landen als China, Japan en de Verenigde Staten ligt helemaal stil.
‘Azië en de VS waren voor corona goed voor elk zo’n 20 procent van onze omzet’, zegt Coutteau. ‘Terwijl er in China loodsen vol onverkocht Belgisch bier zijn, heeft ook onze Amerikaanse importeur nog een grote voorraad uit 2022. Hij heeft er dubbel zoveel tijd voor nodig om die te verkopen en plaatst daarom geen nieuwe bestellingen. Ook de verkoop aan Europese landen als Spanje en Italië, die voordien maandelijks elk één pallet bier kochten, ligt stil.’
De sputterende export veroorzaakt een kettingreactie tot in België. ‘Het bier dat de grote Belgische brouwerijen in het buitenland niet meer kwijtraken, verkopen ze in Belgische cafés en winkels met grote kortingen’, zegt Coutteau. ‘Daar kunnen de kleine brouwerijen amper iets tegen beginnen.’
In de supermarkten lopen inderdaad opvallende acties. Bij Colruyt waren recent twee pakjes Rodenbach Fruitage te koop met een bradeerkorting van 75 procent. Ook veelzeggend: begin 2023 gaf Duvel zijn eerste korting ooit.
Het is voor Coutteau alle hens aan dek om niet over de kop te gaan. De prijzen van zijn bier verhogen is geen optie, kwestie van de verkoop niet nog meer te schaden. Zijn bier, vaak jarenlang gerijpt in houten vaten, kost sowieso al meer dan doordeweeks speciaalbier. ‘Sinds februari 2021 heb ik de prijzen niet meer verhoogd.’
Een uitweg zoekt Coutteau in zijn brouwerij. ‘We moeten kleiner denken’, zegt de brouwer, die er in 2019 nog van droomde zijn productie te verzesvoudigen. ‘Elke dag proberen we efficiënter te werken. Dat deden we altijd al, maar nu we in een crisis zitten nog tien keer meer. We herschikten onze bottelarij zodat we het daar met één man minder konden doen, een besparing van 50.000 euro per jaar. Voor elk bier hebben we nu één etiket voor alle flesformaten en niet langer allemaal verschillende. Dat scheelt, want etiketten kosten ons een fortuin. Alle beetjes helpen. Ik deins er ook niet voor terug om pakweg machines te verkopen. Alles om eind dit jaar weer break-even te zijn.’
‘Ik vertel u dit allemaal eerlijk en transparant’, zegt Coutteau. ‘Andere brouwers willen er niet over praten, merk ik. Reken maar dat veel anderen met dezelfde problemen kampen.’
De Brusselse brouwerij No Science moest een jaar geleden al de boeken neerleggen. ‘De oorzaak is een cocktail van covid, duurdere grondstoffen, toenemende concurrentie en managementproblemen’, zegt ex-mede-eigenaar Manuel Mengoni. Hij en zijn medevennoot waren uit passie met hun brouwerij begonnen, maar het groeide hen boven het hoofd. ‘De concurrenten waren innovatief door pakweg een eigen bar of winkel te openen. Wij konden niet mee.’
Efficiëntie
Niet alleen de kleintjes, maar ook de middelgrote brouwers zien af. De omzet van Delirium Tremens-brouwer Huyghe daalde vorig jaar met 15 procent, maar het bedrijf is gezond met een winst voor afschrijvingen van 28 procent van de omzet. Anders liggen de kaarten bij Brasserie Lefebvre. De omzet van zijn bieren Barbar, Floreffe en Hopus bleef vorig jaar stabiel rond 12 miljoen euro, maar het nettoverlies verdubbelde naar 1,2 miljoen euro.
Bron:"De Tijd"
U kunt zich hier registreren en daarna de bijlage zien.
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo.
-
- Forumveteraan
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 2712 maal
- Is bedankt: 2128 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Is de keuze in speciale bieren niet te groot geworden ?Afhakende bierdrinker duwt kleine Belgische brouwers naar afgrond
Het is veel moeiljker geworden om veel beter te zijn dan het gemiddelde .
Enkel de betere/financieel gezondere bierbrouwers zullen/kunnen het volhouden .
- sperweroog
- Ervaren poster
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 28 dec 2021 18:19
- Heeft bedankt: 4194 maal
- Is bedankt: 650 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Enkel de Duvel in het wijwatervat houdt zich staande. :-)NewB76 schreef: ↑12 jul 2024 11:26Is de keuze in speciale bieren niet te groot geworden ?Afhakende bierdrinker duwt kleine Belgische brouwers naar afgrond
Het is veel moeiljker geworden om veel beter te zijn dan het gemiddelde .
Enkel de betere/financieel gezondere bierbrouwers zullen/kunnen het volhouden .
groeten,
- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 7669
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 10622 maal
- Is bedankt: 8912 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Speciaal daarstraks in de drankenhandel erop gelet, ik koop namelijk geen bier en ken de prijzen dan ook niet.
Duvel, 3 kopen, één gratis.
Het artikel klopt dus.
Duvel, 3 kopen, één gratis.
Het artikel klopt dus.
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo.
-
- Forumveteraan
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 2712 maal
- Is bedankt: 2128 maal
Re: AB InBev - ABI - BE0974293251
Vanwege een Duitse concurrent Veltins
Volgens Veltins heeft het EK voetbal de Duitse brouwerijen niet de omzetboost gebracht waar ze op hoopten.
Door het regenachtige weer en de algemene terughoudendheid van de consument bedroeg de bierverkoop in Duitsland in juni naar schatting slechts acht miljoen hectoliter en lag daarmee zelfs lager dan in dezelfde maand vorig jaar, zegt de grote brouwerij in Schmallenberg in het Sauerland.
“Het EK-effect flopte voor de brouwerijen”, zegt Veltins. Hoewel er in de restaurants van sommige steden soms meer bier werd gedronken, bleven dit lokale effecten.
In Duitsland verkopen brouwerijen ongeveer een zesde van hun bier aan de horeca, terwijl zij het leeuwendeel van hun omzet via de detailhandel doen. Volgens Veltins zijn consumenten terughoudend in supermarkten en drankenwinkels. De vergelijking met het ‘zomersprookje’ van 2006 is ontnuchterend: volgens informatie bedroeg de bierverkoop in juni 2006 ongeveer 11 miljoen hectoliter, drie miljoen meer dan in juni van dit jaar.
Voor haar marktbeoordeling maakt het management van Veltins gebruik van gegevens van een logistiek bedrijf waarin de brouwerij betrokken is en dat supermarkten voorziet van bier van verschillende fabrikanten. Er zijn ook andere marktgegevens en schattingen.
Tijdens het toernooi tot nu toe zijn mensen niet op grote schaal bij elkaar gekomen om samen naar de match te kijken, maar in plaats daarvan alleen thuis gekeken en daarbij relatief weinig bier gedronken.
Veltins presenteerde ook eigen verkoopcijfers. Het familiebedrijf zelf verkocht in de eerste helft van 2024 (januari tot en met juni) ruim vier procent meer bier dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens de informatie bedroeg de totale productie ongeveer 1,7 miljoen hectoliter. In juni boekte Veltins ook een verlies.
De brouwerij heeft 721 medewerkers, de hoofdfabriek bevindt zich in Meschede-Grevenstein in het district Hochsauerland. Tot de belangrijkste Duitse concurrenten behoren de Oetker-dochter Radeberger, maar ook Oettinger, Bitburger en Warsteiner.
beb/dpa
Volgens Veltins heeft het EK voetbal de Duitse brouwerijen niet de omzetboost gebracht waar ze op hoopten.
Door het regenachtige weer en de algemene terughoudendheid van de consument bedroeg de bierverkoop in Duitsland in juni naar schatting slechts acht miljoen hectoliter en lag daarmee zelfs lager dan in dezelfde maand vorig jaar, zegt de grote brouwerij in Schmallenberg in het Sauerland.
“Het EK-effect flopte voor de brouwerijen”, zegt Veltins. Hoewel er in de restaurants van sommige steden soms meer bier werd gedronken, bleven dit lokale effecten.
In Duitsland verkopen brouwerijen ongeveer een zesde van hun bier aan de horeca, terwijl zij het leeuwendeel van hun omzet via de detailhandel doen. Volgens Veltins zijn consumenten terughoudend in supermarkten en drankenwinkels. De vergelijking met het ‘zomersprookje’ van 2006 is ontnuchterend: volgens informatie bedroeg de bierverkoop in juni 2006 ongeveer 11 miljoen hectoliter, drie miljoen meer dan in juni van dit jaar.
Voor haar marktbeoordeling maakt het management van Veltins gebruik van gegevens van een logistiek bedrijf waarin de brouwerij betrokken is en dat supermarkten voorziet van bier van verschillende fabrikanten. Er zijn ook andere marktgegevens en schattingen.
Tijdens het toernooi tot nu toe zijn mensen niet op grote schaal bij elkaar gekomen om samen naar de match te kijken, maar in plaats daarvan alleen thuis gekeken en daarbij relatief weinig bier gedronken.
Veltins presenteerde ook eigen verkoopcijfers. Het familiebedrijf zelf verkocht in de eerste helft van 2024 (januari tot en met juni) ruim vier procent meer bier dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens de informatie bedroeg de totale productie ongeveer 1,7 miljoen hectoliter. In juni boekte Veltins ook een verlies.
De brouwerij heeft 721 medewerkers, de hoofdfabriek bevindt zich in Meschede-Grevenstein in het district Hochsauerland. Tot de belangrijkste Duitse concurrenten behoren de Oetker-dochter Radeberger, maar ook Oettinger, Bitburger en Warsteiner.
beb/dpa
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht Euronav - EURN - BE0003816338
- Ga naar laatste bericht Cofinimmo - COFB - BE0003593044
- Ga naar laatste bericht Meerwaardebelasting op aandelen
- Ga naar laatste bericht Energieprijzen in Europa
- Ga naar laatste bericht Nationale Bank van België - BNB - BE0003008019
- Ga naar laatste bericht Politiek (België)
- Ga naar laatste bericht Opmerkelijk nieuws
- Ga naar laatste bericht Kinepolis Groep NV - KIN - BE0974274061
- Ga naar laatste bericht Hybrid Software Group - HYSG - GB00BYN5BY03
- Ga naar laatste bericht Envipco - ENVI - ISIN: NL0015000GX8