Boskalis - BOKA - NL0000852580

Informatie en analyses over uw favoriete aandeel zoals: ING, ASML, Shell, Philips, Pharming, ABN Amro, Aegon, BESI, PostNL, Prosus en ArcelorMittal
Gebruikersavatar
nobody
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 11765
Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
Heeft bedankt: 1646 maal
Is bedankt: 2177 maal

Re: Boskalis - BOKA - NL0000852580

Bericht door nobody »

Boskalis Commissions BOKA Ocean Cable-Laying Vessel

After a major conversion, Dutch marine services firm Boskalis has commissioned the BOKA Ocean vessel.

The vessel was acquired in 2023 as a pipe-laying vessel and was subsequently converted into a broadly deployable cable-laying vessel.

After BOKA Ocean completed its sea trials in the North Sea, the vessel is ‘more than ready’ to start on her maiden project in the German part of the North Sea, Boskalis said.

The BOKA Ocean has been reunited in the Boskalis fleet with her two sister vessels.

In fact, these were acquired by Boskalis in the past two and a half years and are now operating under the names BOKA Northern Ocean and BOKA Southern Ocean.

Although they are still similar in appearance, each vessel has now its own specialty. The BOKA Southern Ocean and BOKA Northern Ocean are high-end construction support vessels, busy with IRM and decommissioning work in the North Sea and various offshore wind farm construction activities in Southeast Asia.

According to Boskalis, the BOKA Ocean vessel will soon install her first subsea cable for an offshore wind farm in Europe.

“We thank our Boskalis Central Fleet Support department, Fleet Management department and the Subsea Cables business unit that have collaborated intensively over the past period to complete the complex conversion on time,” Boskalis said.

https://www.oedigital.com/news/511762-b ... ing-vessel
Gebruikersavatar
nobody
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 11765
Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
Heeft bedankt: 1646 maal
Is bedankt: 2177 maal

Re: Boskalis - BOKA - NL0000852580

Bericht door nobody »

Recordwinst voor baggeraar Boskalis na bewogen jaar

Boskalis heeft vorig jaar een recordwinst van zo'n 600 miljoen euro geboekt doordat het onder meer het autoschip borg dat op de Waddenzee in brand vloog. Ook kwam het Nederlandse bedrijf donderdag met kritiek op het Nederlandse ondernemersklimaat.

In juli vorig jaar vloog het schip Fremantle Highway ten noorden van Ameland in brand, waarbij een bemanningslid om het leven kwam. De hulp van Boskalis werd ingeroepen om het schip veilig naar de Eemshaven te brengen.

De maritieme dienstverlener wordt vaker gevraagd om dergelijke grote klussen te doen. Zo trok Boskalis enkele jaren geleden het blokkeerschip Ever Given recht in het Suezkanaal, terwijl het vorig jaar een lekkend olieschip voor de kust van Jemen borg. Het bedrijf is verder gespecialiseerd in onder meer baggerklussen, zoals het uitgraven van een haven.

De verschillende divisies van Boskalis droegen vorig jaar allemaal bij aan de nettowinst, die uitkwam op 601 miljoen euro. Dat was zo'n 150 procent meer dan de 241 miljoen euro van een jaar eerder. Ook de omzet kwam met 4,28 miljard euro uit op een record.

Boskalis vreest beperkingen voor arbeidsmigranten

Tegelijkertijd met de jaarcijfers maakte Boskalis bekend dat het zijn vestiging in Abu Dhabi uitbreidt. Er werken momenteel al zo'n driehonderd mensen op het kantoor en dat moeten er over enkele jaren twee keer zoveel zijn.

Topman Peter Berdowski zegt tegen De Telegraaf dat Boskalis deze stap zet om makkelijker buitenlandse medewerkers aan te trekken. Het bedrijf maakt gebruik van veel hooggeschoolde technische werknemers en die zijn in Nederland niet genoeg voorhanden.

Boskalis haalde de afgelopen jaren daarom vaak buitenlandse kenniswerkers naar Nederland. Maar diverse partijen die momenteel over de vorming van een nieuw kabinet praten, overwegen om de komst van buitenlandse kenniswerkers te beperken, wat Boskalis grote zorgen baart.

Het bedrijf is al langere tijd kritisch over het ondernemersklimaat in Nederland. Het dreigde vorig jaar met een vertrek, omdat het zich zorgen maakte over nieuwe wetgeving omtrent duurzaam ondernemen. Deze wet, die momenteel in de ijskast staat, brengt volgens het bedrijf te veel risico's met zich mee bij grote projecten.

ASML ook kritisch op politiek

De uitspraken van Berdowski komen een dag nadat ASML-topman Peter Wennink ook al kritisch was geweest op mogelijke beperkingen voor kenniswerkers. De dit jaar vertrekkende Wennink zei dat toekomstige uitbreidingen mogelijk in andere landen plaatsvinden als het aantrekken van buitenlands talent in Nederland niet meer gaat.

Als grote investeringen inderdaad naar het buitenland gaan, of als er zelfs een groot bedrijf uit ons land vertrekt, doet dat het imago van Nederland als vestigingsland geen goed.

Eerder besloten Shell en Unilever al om volledig Brits te worden, terwijl DSM zijn hoofdkantoor naar Zwitserland verplaatste. Daar moet wel bij gezegd worden dat Shell en Unilever al deels Brits waren en dat DSM fuseerde met een Zwitsers bedrijf.

https://www.nu.nl/economie/6304248/reco ... -jaar.html
Gebruikersavatar
nobody
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 11765
Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
Heeft bedankt: 1646 maal
Is bedankt: 2177 maal

Re: Boskalis - BOKA - NL0000852580

Bericht door nobody »

Boskalis Wraps Up Moray West Offshore Wind Farm Ops

Dutch marine services firm Boskalis has completed its activities in support of the development of Ocean Winds’ 882 MW Moray West offshore wind farm in Scotland.

As part of its multidisciplinary role in the project, Boskalis deployed six vessels to carry out large number of activities off the east coast of Scotland in the Moray Firth.

First, Boskalis’ wholly-owned subsidiary Gardline carried out extensive geotechnical and geophysical survey works prior to the installation work.

Then, Boskalis’ subsea rock installation vessel Rockpiper installed more than 110,000 tons of rock as scour protection for the 62 XXL monopiles required for the project.

Boskalis then transported two times eight monopiles using it semi-submersible heavy transport vessel White Marlin from Asia to the Port of Invergordon in Scotland.

From there, Boskalis' DP crane vessel Bokalift 2 picked up the monopiles, with weights varying from 1,515 to 1,935 tons, prior to installing them in the field by means of vibro-driving as well as hydraulic impact driving.

In addition, the company’s crane vessel Bokalift 1 installed the wind farm’s two offshore substation platforms, consisting of transition pieces, topsides and additional equipment, wrapping up the work in Februray 2024.

“We can rightly say that during the execution of the Moray West project, a large part of Boskalis’ unique capabilities and specialisms were brought together. By doing so, we could make a significant contribution to advancing the energy transition in Scotland, as the offshore wind farm will provide 882 MW of electric power, equivalent to the annual need of up to 1.33 million households once operational,” Boskalis said in a statement.

The installed capacity of 882 MW will come from 60 SG 14-222 DD wind turbines to be supplied by Siemens Gamesa.

The project is aiming to be generate first power in 2024 with an operational life of over 25 years, according to Ocean Winds, which is a joint venture in charge of the development formed by Engie and EDP Renewables.

Under the recent power purchase agreement signed with the developers, Amazon will source 473MW of clean power from the wind farm, which is more than half of its capacity.

https://www.oedigital.com/news/512319-b ... d-farm-ops
Gebruikersavatar
nobody
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 11765
Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
Heeft bedankt: 1646 maal
Is bedankt: 2177 maal

Re: Boskalis - BOKA - NL0000852580

Bericht door nobody »

Bakker Sliedrecht Completes ESS Upgrade of Two Boskalis’ Diving Support Vessels

Bakker Sliedrecht has implemented energy storage systems (ESS) on board of the two Boskalis diving support vessels - BOKA Atlantis and BOKA Da Vinci.

The installation of the ESS reduces the vessels’ fuel consumption and associated carbon dioxide and nitrogen oxide emissions by an average of up to 20%, according to Bakker Sliedrecht.

The systems also provide a power supply and energy storage facility while the vessels are docked and contribute to quieter and more efficient operations offshore.

Both vessels were converted at the Boskalis Service Center quay in Rotterdam.

Bakker Sliedrecht’ scope of supply included a battery pack, a power converter system, transformer, switchboard panels, ESS control system with several functionalities such as spinning reserve, peak shaving, ramp rate control, state of charge management and battery management.

Also, system design, engineering, production, physical and functional integration and commissioning were included.

“We managed to limit the out-of-service time of these vessels, from arrival of the vessels up to completed sea trials and class approval, to less than two months for the whole ESS implementation,” said Andy Waterstreet, Project Director at Bakker Sliedrecht.

Further reduction of fuel consumption, emissions and running hours was achieved by optimizing the power plant configuration.

Although these vessels are originally not equipped with Bakker Sliedrecht’ provided diesel-electric power plant, both physical and functional integration went smoothly.

“For DP-2 vessels performing very safety critical operations like these vessels, redundancy and safe operations are key in every design choice.

“This was achieved by early involvement of and close cooperation with DNV-GL, execution of extensive failure mode effect analysis and sea trials,” said Edwin de Koning, Account Manager at Bakker Sliedrecht.

https://www.oedigital.com/news/512921-b ... rt-vessels
Plaats reactie
Beleg tot 70% goedkoper met de nieuwe tarieven van Saxo Bank (klik voor info)

Beleg bij Trade Republic vanaf €1 in aandelen en ETF's en ontvang 4% rente op uw saldo (klik voor info)

Steun Beursforum.be en doe uw aankopen bij Bol.com via deze link. Gratis verzenden vanaf €20.