Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!

Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!

Poll: Welk van de 'magnificent 7' aandelen zou u nu het eerste kopen?

Je mag tot 3 opties selecteren

Bekijk resultaten

Beheerder
Beheerdersteam
Heeft bedankt: 2337 maal
Is bedankt: 4660 maal

Bericht door Beheerder »

Voor de Nasdaq is er momenteel sprake van een crash (daling van >20%) en de S&P500 zit niet ver van een crash. De 'magnificent 7' aandelen zijn in de meeste gevallen ook al ruim van hun top en welke zijn nu interessant om te kopen?

Om het niet te moeilijk te maken kan ieder maximaal 3 stemmen uitbrengen.

Een onderbouwing voor de stemmen mag natuurlijk in dit topic worden gegeven ;)

"Bulls make money, bears make money, and pigs get slaughtered"
Shadow
Ervaren poster
Ervaren poster
Heeft bedankt: 636 maal
Is bedankt: 1003 maal

Re: Poll: Welk van de 'magnificent 7' aandelen zou u nu het eerste kopen?

Bericht door Shadow »

Voor mij zijn dat Microsoft en Alphabet. Onderbouwing houd ik voor de desbetreffende topics. Misschien wat contrair om te opteren voor de bedrijven die het minst uitgesproken dalen. Dit lijkt me toch eerder een teken van sterkte.

Schermafbeelding 2025-04-05 171003.png
U kunt zich hier registreren en daarna de bijlage zien.
Never underestimate stupidity of man
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 12145 maal
Is bedankt: 10621 maal

Bericht door charel01 »

Ik kan niet stemmen, mijn mogelijkheid staat er niet bij.
GEEN
Ik ben vroeger door dollarbeleggingen (Gestart in 1991) zo slecht gevaren door het zakken van de dollar dat ik daarna een rond de kerk belegger ben geworden sindsdien en dat in het begin ook beter had gedaan. Een dollar die zakte van 34 Bfr. naar 27 Bfr en de beurs erbij die nog eens naar beneden ging dat gaf een schitterend resultaat. :D
Een dollar kostte nog niet lang geleden 1,10 Euro nu 0,92 Euro.
Dat moet je in je resultaat meerekenen.
Dat ik heel wat rendement de laatste jaren daarmee gemist heb, dat moet je mij niet vertellen, dat weet ik ook wel.
Schoolmeester blijf bij je leest is het voor mij, volg zowat altijd dezelfde aandelen op en ik ben tevreden wat ik sindsdien als resultaat heb.
Geen superrendementen maar toch meer dan wat je op de bank kon krijgen en ik heb niet in een hoekje moeten staan janken dat ik onze centen op de beurs verspeelde, trouwens er bestaan nog andere zaken dan aandelen ook.
Momenteel kan ik die idioot die het hoge woord in Amerika voert met zijne oranje kop niet meer zien, heb zo goed als al mijn aandelen afgebouwd, ook door gezondsheidsredenen waar ik de volgende maanden wat meer over te weten zal komen maar ik er zeker van ben mocht het niet zo schitterend gaan, mijn vrouw niet met al die zever van aandelen aan haar hoofd zit.
Ze zou zo al zever genoeg aan haar hoofd hebben.
Natuurlijk blijf ik de beurs volgen maar zolang er geen stabiliteit is in al die wereldconflicten op allerlei vlak en dat zie ik de eerste maanden niet gebeuren, zal ik nog niet te vlug op de koop knop drukken.
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. :oops:
Shadow
Ervaren poster
Ervaren poster
Heeft bedankt: 636 maal
Is bedankt: 1003 maal

Bericht door Shadow »

charel01 schreef: 05 apr 2025 17:46 Ik kan niet stemmen, mijn mogelijkheid staat er niet bij.
GEEN
Ik ben vroeger door dollarbeleggingen (Gestart in 1991) zo slecht gevaren door het zakken van de dollar dat ik daarna een rond de kerk belegger ben geworden sindsdien en dat in het begin ook beter had gedaan. Een dollar die zakte van 34 Bfr. naar 27 Bfr en de beurs erbij die nog eens naar beneden ging dat gaf een schitterend resultaat. :D
Een dollar kostte nog niet lang geleden 1,10 Euro nu 0,92 Euro.
Dat moet je in je resultaat meerekenen.
Dat ik heel wat rendement de laatste jaren daarmee gemist heb, dat moet je mij niet vertellen, dat weet ik ook wel.
Schoolmeester blijf bij je leest is het voor mij, volg zowat altijd dezelfde aandelen op en ik ben tevreden wat ik sindsdien als resultaat heb.
Geen superrendementen maar toch meer dan wat je op de bank kon krijgen en ik heb niet in een hoekje moeten staan janken dat ik onze centen op de beurs verspeelde, trouwens er bestaan nog andere zaken dan aandelen ook.
Momenteel kan ik die idioot die het hoge woord in Amerika voert met zijne oranje kop niet meer zien, heb zo goed als al mijn aandelen afgebouwd, ook door gezondsheidsredenen waar ik de volgende maanden wat meer over te weten zal komen maar ik er zeker van ben mocht het niet zo schitterend gaan, mijn vrouw niet met al die zever van aandelen aan haar hoofd zit.
Ze zou zo al zever genoeg aan haar hoofd hebben.
Natuurlijk blijf ik de beurs volgen maar zolang er geen stabiliteit is in al die wereldconflicten op allerlei vlak en dat zie ik de eerste maanden niet gebeuren, zal ik nog niet te vlug op de koop knop drukken.
Het zal eerder de schoenmaker dan schoolmeester zijn :)

Los daarvan terug een van ervaring doordrongen post. Blij dat u terug bent Charel ;)
Never underestimate stupidity of man
Antilope
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 45 maal
Is bedankt: 92 maal

Bericht door Antilope »

Alphabet, Apple en Microsoft heb ik gekozen. Ook uit persoonlijke overwegingen dat ik niet op een Tesla of Meta zou stemmen. Apple wordt nu hard geraakt omdat die misschien het meest kwetsbaar is van deze zeven.
skippy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 125 maal
Is bedankt: 165 maal

Bericht door skippy »

Beheerder schreef: 05 apr 2025 16:23 Voor de Nasdaq is er momenteel sprake van een crash (daling van >20%) en de S&P500 zit niet ver van een crash. De 'magnificent 7' aandelen zijn in de meeste gevallen ook al ruim van hun top en welke zijn nu interessant om te kopen?

Om het niet te moeilijk te maken kan ieder maximaal 3 stemmen uitbrengen.

Een onderbouwing voor de stemmen mag natuurlijk in dit topic worden gegeven ;)
Geen enkele zou ik nu kopen. 10 dagjes geleden testte men de oplopende steunlijn van de magnificent 7. Afgelopen dagen is die er door gezakt met grof geweld. Wat wel kan zijn is dat men eerstdaags een herstel kan krijgen na de zware pandoering en is het de zaak om definitief vaarwel te zeggen en te verkopen.
Duke
Ervaren poster
Ervaren poster
Heeft bedankt: 696 maal
Is bedankt: 530 maal

Bericht door Duke »

GEEN, ik investeer niet in dictators en hun hulpjes.
MDK
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 187 maal
Is bedankt: 358 maal

Bericht door MDK »

Ik heb wel gewoon gestemd, er zitten wel wat sneue reacties tussen :D De vraag is toch vrij eenvoudig, welke van de 7 en nog even en er komen er af met andere bedrijven dan de magnificent seven.
All-in
Beginnende poster
Beginnende poster
Heeft bedankt: 507 maal
Is bedankt: 78 maal

Bericht door All-in »

Ik zou ze alle 7 kopen (heb er nog geen enkele van)
Dus ga ik waarschijnlijk cspx (etf) kopen.

Zelf ben ik nog wat aan het wachten. Misschien gaat
Er nog wel wat van de koers af.
Beheerder
Beheerdersteam
Heeft bedankt: 2337 maal
Is bedankt: 4660 maal

Bericht door Beheerder »

Ik heb de vraag aan Grok gesteld en toch een mooie onderbouwing als reactie:

Om te bepalen welke van de "Magnificent Seven" aandelen (Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Meta, Nvidia en Tesla) momenteel het aantrekkelijkst zijn op basis van recente analyses, moeten we kijken naar factoren zoals waardering, groeipotentieel, en markttrends. Hoewel mijn kennis continu wordt bijgewerkt, baseer ik mijn antwoord op beschikbare trends en inzichten tot april 2025, zonder specifieke koersgegevens of analyses na die datum te kunnen raadplegen. Laten we de situatie stap voor stap bekijken:

1. Huidige context (april 2025)
De "Magnificent Seven" hebben de afgelopen jaren sterk gepresteerd, grotendeels gedreven door de hype rond kunstmatige intelligentie (AI), maar er zijn tekenen van een verschuiving. Sommige aandelen hebben te maken gehad met volatiliteit door hoge waarderingen, economische onzekerheid, en een mogelijke afkoeling van de AI-euforie. Anderen blijven aantrekkelijk door solide fundamentals en groeivooruitzichten.

2. Analyse van aantrekkelijkheid per aandeel
Hier is een overzicht van de aandelen en waarom ze al dan niet aantrekkelijk kunnen zijn, gebaseerd op algemene trends en inzichten:

Amazon (AMZN)
Waarom aantrekkelijk? Amazon wordt vaak geprezen om zijn diversificatie: e-commerce, cloud computing (AWS), en groeiende investeringen in AI. Recente analyses suggereren dat Amazon profiteert van een verbeterende winstgevendheid en een relatief redelijke waardering vergeleken met andere techreuzen. De focus op AI en logistieke innovaties biedt groeipotentieel voor 2025 en daarna.
Risico’s: Concurrentie in cloud en e-commerce blijft een uitdaging.

Alphabet (GOOGL)
Waarom aantrekkelijk? Alphabet blinkt uit met sterke omzetgroei uit advertenties en Google Cloud, dat steeds concurrerender wordt dankzij AI-integratie. Het bedrijf heeft ook een dividend ingevoerd en aandeleninkoopprogramma’s, wat aantrekkelijk is voor waardebeleggers. Het lijkt minder overgewaardeerd dan sommige peers.
Risico’s: Regelgevingsdruk (antitrust) kan een rem zetten op de groei.

Nvidia (NVDA)
Waarom aantrekkelijk? Nvidia blijft de leider in AI-chips, een sector met enorm potentieel. Ondanks een hoge waardering in het verleden, suggereren recente trends dat de vraag naar AI-hardware sterk blijft. Een eventuele correctie in koers kan het aandeel aantrekkelijker maken.
Risico’s: Hoge verwachtingen maken het kwetsbaar voor teleurstellingen.

Microsoft (MSFT)
Waarom aantrekkelijk? Microsofts brede portfolio (Azure, Office, AI via OpenAI) zorgt voor stabiliteit en groei. Het wordt vaak gezien als een veilige keuze binnen de groep door consistente prestaties en een sterke positie in cloud en AI.
Risico’s: Een premium waardering kan de upside beperken.

Meta (META)
Waarom aantrekkelijk? Meta heeft solide advertentie-inkomsten en investeert zwaar in AI en de metaverse. Als de markt deze langetermijninvesteringen begint te waarderen, kan het aandeel aantrekkelijker worden. Het is vaak goedkoper gewaardeerd dan andere Mag7-leden.
Risico’s: Onzekerheid over de ROI van metaverse-projecten.

Apple (AAPL)
Waarom aantrekkelijk? Apple heeft een loyale klantbasis en verwachtingen rond AI-integratie in de iPhone 16-cyclus (2024-2025) kunnen de groei stimuleren. Het is een stabiele keuze met een sterke balans.
Risico’s: Het aandeel wordt soms als overgewaardeerd gezien, en omzetgroei is trager dan bij andere techreuzen.

Tesla (TSLA)
Waarom aantrekkelijk? Tesla’s groeiverhaal draait om innovatie (zelfrijdende auto’s, AI, betaalbare modellen). Als het nieuwe model eind 2025 succesvol is, kan het aandeel herstellen van recente volatiliteit.
Risico’s: Hoge waardering, concurrentie in EV’s, en onzekerheid rond Musk’s leiderschap maken het risicovol.

3. Wat zijn de aantrekkelijkste keuzes?
Op basis van recente trends en zonder exacte koersdata na april 2025, lijken Amazon, Alphabet, en Microsoft momenteel de aantrekkelijkste keuzes vanwege:

Amazon: Combinatie van redelijke waardering, sterke fundamentals, en AI-gedreven groei in AWS.

Alphabet: Ondergewaardeerd relatief tot peers, met sterke cashflow en AI-potentieel in cloud en advertenties.

Microsoft: Stabiliteit en consistente groei, minder volatiel dan Nvidia of Tesla.

Nvidia en Meta kunnen ook aantrekkelijk zijn voor groeibelegger die bereid zijn risico te nemen, terwijl Apple en Tesla meer geschikt lijken voor wie stabiliteit (Apple) of speculatieve upside (Tesla) zoekt.

4. Waarom deze keuze?
Waardering vs. groei: Amazon en Alphabet lijken minder overgewaardeerd dan Nvidia of Tesla, met nog steeds sterke groeivooruitzichten.
Markttrends: AI blijft een dominante factor, maar de markt beloont ook bedrijven met bredere inkomstenstromen (Microsoft, Amazon).
Risico-rendement: Tesla en Nvidia hebben hogere risico’s door hun premium waarderingen en afhankelijkheid van specifieke narratieven (EV’s/AI-chips).

Conclusie
Voor een evenwichtige mix van groei en waarde lijken Amazon en Alphabet momenteel het aantrekkelijkst, gevolgd door Microsoft voor stabiliteit. Jouw keuze hangt echter af van je risicotolerantie en beleggingshorizon. Wat denk jij zelf over deze aandelen? Heb je een voorkeur of specifieke verwachtingen voor 2025?

Disclaimer: Grok is geen financieel adviseur; raadpleeg er een. Deel geen informatie die jou kan identificeren.

+

Met de vraag op X aan @Grok volgde deze reactie:

"Bulls make money, bears make money, and pigs get slaughtered"
Plaats reactie
HTML Button Generator