Turbo's algemeen

Turbo’s, opties, derivaten, AEX opties, index opties, aandelen opties, beleggen in opties, turbo beleggen, vragen over turbo’s en opties.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerdersteam
Berichten: 5475
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 1726 maal
Is bedankt: 3108 maal

Turbo's algemeen

Bericht door Beheerder »

Deel hier nieuws, tips in de zin van verantwoord omgaan met turbo's en inspiratie met betrekking tot het beleggen in turbo's.
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerdersteam
Berichten: 5475
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 1726 maal
Is bedankt: 3108 maal

Re: Turbo's algemeen

Bericht door Beheerder »

Aantal trades in turbo’s halveert na AFM-maatregelen
Door Erik Mauritz op maandag 3 januari 2022

Aantal trades in turbo’s halveert na AFM-maatregelen
Per 1 oktober 2021 werd de turbohandel in Nederland door de AFM aan banden gelegd door hefboombeperkingen, verplichte risicowaarschuwing en een verbod op handelsbonussen.

De belangrijkste maatregel is de beperking van de hefboom; zodra de maximale hefboom bereikt is, is een aanbieder verplicht om 'bid-only' te gaan; het is dan alleen nog mogelijk een product te verkopen, het kan niet meer gekocht worden.

Hefboom minder groot, handel dood

Op basis van Euronext-data van de periode voor de invoering van de maatregel (Q1 t/m Q3 2021) versus de periode erna (Q4 2021) lijkt de maatregel een significante impact te hebben op de handel in turbo’s.

Het aantal transacties nam met maar liefst 53% af, van gemiddeld 149.000 transacties per maand in de eerste drie kwartalen tot gemiddeld 70.000 in het laatste kwartaal. De omzet daalde met 24%.

Deze daling kan niet verklaard worden door seizoensinvloeden; op Euronext Frankrijk (de maatregelen zijn alleen in Nederland in gevoerd) steeg de omzet en bleef het aantal transacties gelijk in het vierde kwartaal. Turbo's worden in Nederland ook via de handelsplatforms CATS en LOX aangeboden. Hier zijn geen openbare data van beschikbaar, maar bronnen uit de industrie bevestigen dat hier ook een sterke afname te zien is.

AEX-turbo's harder geraakt

De impact blijkt extra groot bij turbo’s op de AEX; hier daalde het aantal transacties op Euronext met 76% in Q4 2021, en de omzet nam met 27% af. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de AFM de hefboom voor de AEX beperkt heeft tot 10, terwijl de maximale hefboom bij een aantal andere indices zoals de DAX op 20 staat.

Euronext noch enkele gecontacteerde brokers hebben op dit moment data beschikbaar die laten zien of (voormalige) turbohandelaren nu bijvoorbeeld meer in opties, crypto, CFD’s en/of in het buitenland genoteerde turbo’s zijn gaan handelen.
bosti
Beginnende poster
Beginnende poster
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2022 16:15
Heeft bedankt: 123 maal
Is bedankt: 117 maal

Re: Turbo's algemeen

Bericht door bosti »

Een algemene vraag over turbo's, lijkt me hier wel op zijn plaats...

Opties zijn niet aan mij besteed, deze materie vat ik (nog) niet, dus blijf ik wijselijk van weg.
Turbo's lijken me anderzijds wel een nuttige oplossing om op korte termijn, met hefboom, in te spelen op schommelingen.

Ik beleg via Saxo, de aan en verkoopkosten van de eigen Saxo-turbo's zijn dan heel laag (1 euro per transactie). Saxo zal hier op een andere manier wel goed aan verdienen denk ik dan?
Koersontwikkeling begrijp ik ook nog.
Long: koers onderliggend aandeel - financieringsniveau gedeeld door ratio (bijv 10).
Short: Financieringsniveau - koers onderliggend aandeel gedeeld door ratio

Welke tips/tricks adviseren jullie?
Mbt duurtijd: hoelang hou je deze turbo's aan? Korte termijn (dagen, max 2 weken), of voor maanden... Er zit toch een stevige financieringskost achter deze producten?
Mbt aanbieder: worden de bied-laat koersen bepaald door de uitgever (Saxo, BNP, ...) Welke aanbieder geniet de voorkeur?
Andere nuttige zaken die iemand wenst te delen?

Wat ik soms ook niet kan volgen: koersevolutie voor of na beurstijd. Bijvoorbeeld: een turbo in Alibaba (bijv CH1283017668) genoteerd in Duitsland. Gekoppeld aan het ADR certificaat van Alibaba in NY. Dit ADR certificaat is dan weer gekoppeld aan Alibaba stock in Hongkong... Kan je hier ergens een voordeel uit halen? Wat bepaalt de koers van de turbo bijv bij opening van de beurs in Duitsland? Zijn dit dan de premarket-koersen?

Dank alvast aan de mede-forum-leden om mij wat info te verschaffen...
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerdersteam
Berichten: 5475
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 1726 maal
Is bedankt: 3108 maal

Re: Turbo's algemeen

Bericht door Beheerder »

bosti schreef: 06 feb 2024 16:11 Een algemene vraag over turbo's, lijkt me hier wel op zijn plaats...

Opties zijn niet aan mij besteed, deze materie vat ik (nog) niet, dus blijf ik wijselijk van weg. Heel verstandig :up:
Turbo's lijken me anderzijds wel een nuttige oplossing om op korte termijn, met hefboom, in te spelen op schommelingen.Inderdaad, dat is ook de reden waarom ik hier regelmatig in handel.

Ik beleg via Saxo, de aan en verkoopkosten van de eigen Saxo-turbo's zijn dan heel laag (1 euro per transactie). Saxo zal hier op een andere manier wel goed aan verdienen denk ik dan? Dat weet ik niet, wellicht krijgen zij een vergoeding van de aanbieders vanwege het aanbieden van hun producten. Bij DEGIRO zijn de kosten €0,50 per transactie maar deze broker heeft helaas veel storingen.
Koersontwikkeling begrijp ik ook nog.
Long: koers onderliggend aandeel - financieringsniveau gedeeld door ratio (bijv 10).
Short: Financieringsniveau - koers onderliggend aandeel gedeeld door ratio

Welke tips/tricks adviseren jullie?
Mbt duurtijd: hoelang hou je deze turbo's aan? Korte termijn (dagen, max 2 weken), of voor maanden... Er zit toch een stevige financieringskost achter deze producten? Ik ga meestal voor een bepaalde winst X waarbij X een bedrag is waar ik tevreden mee ben of dat ik op dat niveau een deel verkoop om risico af te bouwen.
Mbt aanbieder: worden de bied-laat koersen bepaald door de uitgever (Saxo, BNP, ...) Welke aanbieder geniet de voorkeur? Mijn favoriete aanbieder is Societe General.
Andere nuttige zaken die iemand wenst te delen? Vanwege de lage transactiekosten koop ik vrijwel nooit in één order alles. Daalt de onderliggende waarde en dus de turbo verder dan koop ik vaak nog bij. Andersom bij verkopen ook, ik verkoop zelden in één keer. Ben ik tevreden met dat X bedrag dan verkoop ik daar een eerste deel voor, stijgt het verder dan bouw ik verder af. Het komt regelmatig voor dat ik 3 à 4 kooporders en verkooporders heb. Andere tips zijn niet makkelijk in enkele zinnen samen te vatten maar ik koop meestal turbo's met een hefboom van 4 tot 4,5.

Koop aub niet voor hetzelfde bedrag aan een turbo als dat u normaal gesproken van een aandeel zou kopen. Het kan goed gaan maar ook verkeerd, dan gaat het al snel tegenstaan.

Een andere 'tip' is om een hoge spread te vermijden, dat vind ik een groot nadeel van bijvoorbeeld turbo's op de VIX index.


Wat ik soms ook niet kan volgen: koersevolutie voor of na beurstijd. Bijvoorbeeld: een turbo in Alibaba (bijv CH1283017668) genoteerd in Duitsland. Gekoppeld aan het ADR certificaat van Alibaba in NY. Dit ADR certificaat is dan weer gekoppeld aan Alibaba stock in Hongkong... Kan je hier ergens een voordeel uit halen? There's no such thin as a free lunch* ;)Wat bepaalt de koers van de turbo bijv bij opening van de beurs in Duitsland? Zijn dit dan de premarket-koersen? Ja als het inderdaad de onderliggende waarde in Duitsland heeft liggen. Voor- en nabeurs spelen de indexfutures ook een rol om richting te bepalen maar let op dan is de spread vaak ook hoger op die tijdstippen.

Dank alvast aan de mede-forum-leden om mij wat info te verschaffen...
* = 'vroeger' kon men ook handelen 'tegen' andere beleggers dat is in ieder geval bij mijn broker niet meer zo. Ooit kocht ik een turbo long van iemand die in paniek zijn turbo Apple(?) dumpte met een bestensorder. Ik kocht zo uit mijn hoofd 1.000 stuks voor €0,01 en verkocht die een paar uur laten voor ruim €300. Niet veel in euro's maar wel iets dat ik niet snel zal vergeten want in procenten had ik niet eerder zoveel winst gemaakt op 1 dag. Helaas kan dat niet meer.



bosti
Beginnende poster
Beginnende poster
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2022 16:15
Heeft bedankt: 123 maal
Is bedankt: 117 maal

Re: Turbo's algemeen

Bericht door bosti »

Super, dankjewel!
Nog een beetje een leerproces, en al goeie resultaten (short tesla, short solvay, short mithra, long adyen, long ucb) als mindere resultaten (short nvidia, short asml, long ing) mee gehaald...
Al bij al voorlopig nog wel positief, maar blijft nog een leerpoces...

Ik denk dat ik soms sneller een klein verlies moet durven nemen ipv positie open te laten staan, wanneer een instap niet goed uitdraait...

@Beheerder Altijd nuttig om te lezen welke verrichtingen je doet. We kunnen alleen maar leren van elkaar!
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerdersteam
Berichten: 5475
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 1726 maal
Is bedankt: 3108 maal

Re: Turbo's algemeen

Bericht door Beheerder »

Nog een tip door een dom foutje van mezelf maar als ik er maar van leer ;)

Let met het kopen van bv. een turbo long op bepaalde steunen, al dan niet psychisch, die ongetwijfeld geraakt zullen worden en baseer daar de aankoop van een turbo op. Bij verkoop hetzelfde, een weerstand van een onderliggende waarde is natuurlijk belangrijker dan een mooi X koers van de turbo.
Gebruikersavatar
de.generaal
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2021 10:56
Heeft bedankt: 3 maal
Is bedankt: 15 maal

Re: Turbo's algemeen

Bericht door de.generaal »

Voor zover je TA kan doen op de VIX :) lijkt uit zijn dalende trend gebroken te zijn.
VIX.PNG
U kunt zich hier registreren en daarna de bijlage zien.



bosti
Beginnende poster
Beginnende poster
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2022 16:15
Heeft bedankt: 123 maal
Is bedankt: 117 maal

Re: Turbo's algemeen

Bericht door bosti »

Stomme vraag misschien:

KBC Ancora is vandaag ex dividend gegaan, koers gisteren bij slot 46,80, koers vandaag ex-dividend 4,09 = zou 42,71 zijn, staat nu 42,9, status quo of minieme stijging dus...

De turbo op KBC ancora met isin FRBNPP06K983 sloot gisteren op 0,47. Noteert nu op 0,38, of 20% in de min...
Houdt een turbo dan geen rekening met een ex-dividend-notering?
Stoploss is wel gezakt van 42,9734 naar 39,057.
Hefboom 11 is wel pittig natuurlijk...

Ik probeer de werking te begrijpen, bedankt voor jullie duiding!
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerdersteam
Berichten: 5475
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 1726 maal
Is bedankt: 3108 maal

Re: Turbo's algemeen

Bericht door Beheerder »

@bosti volgens mij is uw aanname juist en gaat er dus iets verkeerd met de betreffende turbo. Het financieringsniveau van de turbo zal bij een turbo long worden verlaagd met het bedrag dat het aandeel ex-dividend ging. De waarde van de turbo long zou dan ook onveranderd moeten zijn in uw voorbeeld.
bosti
Beginnende poster
Beginnende poster
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2022 16:15
Heeft bedankt: 123 maal
Is bedankt: 117 maal

Re: Turbo's algemeen

Bericht door bosti »

bosti schreef: 04 jun 2024 16:21 Stomme vraag misschien:

KBC Ancora is vandaag ex dividend gegaan, koers gisteren bij slot 46,80, koers vandaag ex-dividend 4,09 = zou 42,71 zijn, staat nu 42,9, status quo of minieme stijging dus...

De turbo op KBC ancora met isin FRBNPP06K983 sloot gisteren op 0,47. Noteert nu op 0,38, of 20% in de min...
Houdt een turbo dan geen rekening met een ex-dividend-notering?
Stoploss is wel gezakt van 42,9734 naar 39,057.
Hefboom 11 is wel pittig natuurlijk...

Ik probeer de werking te begrijpen, bedankt voor jullie duiding!
Zoals aangegeven op 4 juni gekocht aan 0,37, vandaag terug verkocht aan 0,47... 25% winst op 2 weken... Koers KBCA is intussen met de volle 2,5% gestegen... Hefboomwerking op zen best ;-). Maar blijft risicovol...
Plaats reactie