Beurs vandaag / laatste beursnieuws

Algemene en actuele financiële onderwerpen
ZyppBe
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 1288 maal
Is bedankt: 1480 maal

Re: Beurs vandaag / laatste beursnieuws

Bericht door ZyppBe »

CEO die 1.500 miljard van Noors staatsfonds beheert: 'Hebzucht van bedrijven is alleen erger geworden'
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... n/10552639

Nicolai Tangen overziet 1.500 miljard euro aan beleggingen als CEO van het Noorse staatsfonds. In een interview met De Tijd toont hij zich kritisch voor grote bedrijven, fondsenreuzen én zijn eigen personeel. 'Het blijkt toch zo moeilijk voor onze managers om niets te doen.'

'Wilt u liever dat ik met of zonder stropdas op de foto ga?', vroeg Nicolai Tangen toen we dinsdagmiddag zijn kantoor op de vijfde verdieping van Norges Bank Investment Management - die het Noorse staatsinvesteringsfonds vanuit het centrum van Oslo beheert - binnenkwamen. De CEO was net terug van een ontmoeting met prinses Astrid en Belgische ministers als onderdeel van een economische missie. ‘Ik draag alleen een stropdas als ik een prinses ontvang.'

Sinds de oprichting heeft het fonds een jaarlijks rendement van 6,09 procent behaald. Het bezit nu meer dan 1.500 miljard euro aan activa, wat het tot het grootste (staats)fonds ter wereld maakt. Het vehikel bezit ongeveer 1,5 procent van alle aandelen ter wereld. 7,5 miljard euro is belegd in Belgische aandelen en obligaties.

Salaris van Musk

Vanuit zijn positie heeft Tangen een uitstekend inzicht in de wereldwijde beurzen, en dat deelt hij graag met ons. Hij hekelt al langer de hebzucht van bedrijven. 'In 2022 zei ik al dat de hebzucht een recordhoogte had bereikt. Vandaag is het nog erger.' Hij verwijst naar het net goedgekeurde salarispakket van Tesla-CEO Elon Musk van 56 miljard dollar. 'Dat salarispakket is onnodig hoog. Het is een probleem als de structuur van het pakket niet is afgestemd op onze belangen. Als het niet in aandelen is, niet van de lange termijn afhangt en niet gebaseerd is op prestaties, dan is het niet in ons belang.'

Tangen wijst ook op de verantwoordelijkheid van passieve beheerders. 'Er is een gebrek aan verantwoordelijkheid in de financiële wereld door de groeiende populariteit van passief beleggen en trackers. Dat is niet per se kritiek, maar wel een feit. De fondsenreus Vanguard heeft voor 96 procent van alle beloningspakketten in de VS gestemd bij bedrijven waar hij aandeelhouder is. Hij stemt bijna nergens tegen. Hetzelfde geldt voor BlackRock. Er zijn zeer, zeer weinig stemmen tegen zelfs die zeer hoge salarispakketten.'

Het staatsinvesteringsfonds publiceert zijn stemgedrag en de redenen daarvoor vijf dagen voor algemene vergaderingen. De CEO schat dat het daardoor mogelijk is om nog 3 procent van de stemmen te beïnvloeden.

AI: zeepbel of niet?

Bij de grootste beleggingen van het staatsfonds behoren AI-aandelen zoals ASML, TSMC en uiteraard Nvidia. 'Wat gebeurt op het gebied van AI is heel reëel. Maar het is moeilijk om te weten wie van dat alles gaat profiteren, of dat nu de chipfabrikanten zijn of giganten zoals Amazon. Het is ook moeilijk in te schatten of AI een zeepbel is. Ik weet het niet', zegt Tangen.

Een jaar geleden kondigde Tangen aan dat hij van plan was het aantal geplaatste orders met 10 procent te verminderen om kosten te besparen. Dat is nog niet gelukt, stelt de CEO. 'We hebben het nog niet voor elkaar gekregen om de managers meer langetermijngericht te maken. Ik praat er voortdurend over, maar het lijkt erop dat niemand naar me luistert.'

'Er zijn drie manieren om de markten te benaderen: je kan speculeren, beleggen en vasthouden', zegt hij. 'We moeten gaan van beleggen naar vasthouden. Dat betekent dat je er vrede mee moet hebben als je na een week werken als fondsbeheerder naar huis gaat en je de hele week niets gedaan hebt. Mensen hebben de neiging om actie in hun leven te willen. We moeten mensen aanwerven die niet van actie houden.'

Bio Nicolai Tangen

Nicolai Tangen is al vier jaar de CEO van het Noorse staatsfonds, dat de olie-inkomsten van het land beheert. Daardoor heeft hij 1.500 miljard euro onder zijn vleugels.
De 58-jarige Noor probeert met beleggingen de toekomst van de 5 miljoen Noren veilig te stellen.
Na een intensieve cursus Russisch tijdens zijn Noorse legerdienst begon hij zijn loopbaan bij het onafhankelijke beurshuis Cazenove.
Tangen richtte later zijn eigen hefboomfonds op, waarmee hij vooral belegde in kleinere aandelen. Na enkele jaren had het fonds een belegd vermogen van 20 miljard euro opgebouwd. Hij verkocht het fonds om CEO te worden van Norges Bank Investment Management.

BeursforumBE op X

Beheerder
Beheerdersteam
Heeft bedankt: 1805 maal
Is bedankt: 3300 maal

Bericht door Beheerder »

Is er al iemand die tegen de stroom durft in te gaan?

charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 9552 maal
Is bedankt: 7690 maal

Bericht door charel01 »

Mee met de markt: “Rotatie uit tech”
Het was een traag maar constructief begin van de week, dat niettemin uitmondde in duidelijke beurswinsten. De EuroStoxx600 kreeg er 0,7% bij, terwijl de BEL20 dankzij winst voor argenx vlot 2% hoger trok en de CAC40 1% herstelde tot 7.706 punten. In Wall Street was er van richting heel wat minder sprake, want tegenover 0,65% winst voor de Dow Jones verloor de Nasdaq 1%. Ook in AziË ging het alle kanten op, want China kleurde vannacht rood (-0,8%), terwijl Japan 1,7% hoger trok en Zuid-Korea op 0,3% winst afklokte.
Een verlies met 6,7% voor Nvidia (vlot 430 miljard dollar aan verdampte marktwaarde, jawel) woog op zowat alle AI-gerelateerde aandelen, waaronder TSMC, Broadcom, Marvell Technology en Qualcomm. De overkoepelende chipaandelenindex Philadelphia Semiconductor plofte 3,02% lager. Die verliezen worden verklaard door een rotatie “uit technologieaandelen en in de bredere sectoren”. Dat verklaart meteen waarom negen van de 11 belangrijkste industriesectoren van de S&P 500 terrein wonnen. Dat de techsector de voorbije jaren wél heel zwaar is gaan wegen, blijkt verder uit de cijfers. De gecombineerde marktwaarde van Apple, Nvidia, Microsfot en Amazon bedraagt zo’n 50% van de totale marktwaarde van de Nasdaq.
Qua economisch nieuws onthouden we enkel dat de Duitse Ifo-indicator daalde van 89,3 punten in mei tot 88,6 punten in juni. Dat komt door een verzwakking van de inschatting van het huidige stand van zaken én de toekomstverwachtingen, iets dat we eerder al in de PMI-indicatoren gereflecteerd zagen. Ondanks het IFO-cijfer op zichzelf weinig waarde inhoudt, is de evolutie zoals weergegeven op de grafiek toch veelzeggend: lage economische groei in combinatie met povere toekomstverwachtingen maken duidelijk dat de vertaalslag naar stijgende bedrijfswinsten of dito -marges eerder uitdagend dan vanzelfsprekend is. En net die winsten moeten de beurskoersen schragen naar de toekomst toe.
In dat kader geven we ook nog meer dat het Belgische ondernemersvertrouwen in juni stabiliseerde op laag niveau. En dat cijfer verhult contrasterende ontwikkelingen in de onderzochte sectoren, met een sterke verbetering in de bedrijfsgerelateerde diensten en een duidelijke daling van het vertrouwen in de handel, de bouw én de verwerkende industrie. We moeten het qua optimisme dus stellen met de cijfers van vorige week, want het Belgische consumentenvertrouwen verbeterde in juni tot het tweede hoogste peil sinds februari 2020.
We stippen tot slot nog een opmerkelijke outperformancevandeautosectoraan. Die kreeg er gisteren namelijk 2% bij, volgend op het nieuws dat de EU en China gesprekken opgestart hebben over de recent aangekondigde importtarieven voor elektrische wagens. U mag dat lezen als een zuiht van opluchting bij beleggers over de kans dat er Chinese vergeldingsmaatregelen aan zitten te komen tegen Europese autofabrikanten. Pas op, dat is nog altijd een mogelijkheid, maar er wordt tenminste al gepraat. Het Europese sectoroverzicht maakt echter duidelijk dat de sector er sinds begin 2024 nog niet meteen een wilde rit op heeft zitten, en dat beleggers maar wat graag een inhaalbeweging zien gebeuren.
Van de economischekalender zal u vandaag minder warm lopen dan van een wandeling over boomloos terrein. Maar we stippen niettemin de publicatie van het Amerikaanse consumentenvertrouwen over juni aan, wat geflankeerde wordt door de sentimentsindexen van de centrale banken van Richmond en Philadephia. De evolutie van de Canadese inflatie levert vooral aangenaam leesvoer, terwijl speeches van Fed-directeuren Bowman en Cook de audiofiele beleggers moet plezieren.
Qua bedrijfsresultaten moeten we het stellen met een inzicht in de prestatie van FedEx en Carnival.
Bron:"Bolero"
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. :oops:
Shadow
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 204 maal
Is bedankt: 346 maal

Bericht door Shadow »

Beheerder schreef: 24 jun 2024 23:55 Is er al iemand die tegen de stroom durft in te gaan?

Ik heb een inverse tracker gekocht op de S&P500 (zonder hefboom). Dit leek me iets eenvoudiger dan een putoptie of turbo's...
Never underestimate stupidity of man

Beheerder
Beheerdersteam

Bericht door Beheerder »

Dat is het ook en zonder hefboom is beter want die met hebben een vaste hefboom en werken uiteindelijk tegen je. Ik hoop nog op een Nasdaq-100 van 20K+ om dan short te gaan.
neku
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 5152 maal
Is bedankt: 958 maal

Bericht door neku »

Beheerder schreef: 20 jun 2024 20:06 Ter aanvulling van voorgaand bericht maar laat het merendeel van de beleggers maar denken dat een renteverlaging positief is ;)

Het is ook geen garantie voor de toekomst :twisted:
The aim of education Is the knowledge, not of facts, but of values
Huismus
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 347 maal
Is bedankt: 1246 maal

Bericht door Huismus »

Huismus
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 347 maal
Is bedankt: 1246 maal

Bericht door Huismus »

Beheerder
Beheerdersteam

Bericht door Beheerder »

@neku, je weet toch wat ze zeggen over de woorden this time is different? Ik hou wat betreft de beurs graag vast aan patronen en vroegere vergelijkbare gebeurtenissen.
neku
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 5152 maal
Is bedankt: 958 maal

Bericht door neku »

Beheerder schreef: 26 jun 2024 07:27 @neku, je weet toch wat ze zeggen over de woorden this time is different? Ik hou wat betreft de beurs graag vast aan patronen en vroegere vergelijkbare gebeurtenissen.
Dat snap ik volkomen, ik bedoel de tijden van toen zijn niet de tijden van nu. Vroeger werd een bedrijf beloond voor investeringen en resultaten. Op dat vlak mis ik QA1 die zou nogal verschieten anno 2024, RIP QA1!
The aim of education Is the knowledge, not of facts, but of values
Plaats reactie
  • WORD GRATIS LID - abonneer op favoriete onderwerpen, gebruik de chatbox en meer