Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!

Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!

Euro en dollar

Valuta wisselkoersen, euro dollar wisselkoers, euro pond wisselkoers, goudprijs, goudmarkt, goud kopen, zilverprijs, zilver kopen, forex, etc.
Rudi
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 240 maal
Is bedankt: 777 maal

Re: Euro en dollar

Bericht door Rudi »

De euro stond dinsdagochtend even flink onder druk ten opzichte van de dollar, waarbij de greenback als veilige haven in trek was in reactie op berichten dat de Russische president Vladimir Poetin dinsdag een bijgewerkte nucleaire doctrine heeft goedgekeurd.
Rudi
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door Rudi »

De euro dook maandagochtend onder de 1,02 dollar, nadat de Europese munt vorige week al onder druk stond na een sterk Amerikaans banenrapport en oplopende obligatierentes.
Rudi
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door Rudi »

De euro/dollar handelde dinsdagochtend boven de grens van 1,09, terwijl de zorgen over een mogelijke recessie in de Verenigde Staten aanhielden.
Rudi
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door Rudi »

De euro handelde dinsdagochtend licht hoger ten opzichte van de dollar, terwijl beleggers in afwachting zijn van een belangrijke stemming in het Duitse parlement over een omvangrijk investeringsfonds ter waarde van 500 miljard euro.
cherami
Ervaren poster
Ervaren poster
Heeft bedankt: 297 maal
Is bedankt: 884 maal

Bericht door cherami »

Waarom de verzwakking van de dollar ook de kracht van de euro is

Joost Derks
21 mrt 2025

Voorzitter Jerome Powell van de Federal Reserve. Foto: Reuters/Carlos Barria

Voorzitter Jerome Powell van de Amerikaanse centrale bank bevestigde deze week dat het beleid van de Amerikaanse regering kan leiden tot lagere economische groei en hogere inflatie.
De onrust rond de handelsoorlog van president Trump heeft al geleid tot een sterke daling van de dollar sinds begin februari.
Valuta-expert Joost Derks geeft aan dat ook ontwikkelingen in Europa de euro in de kaart spelen.
ANALYSE – Meestal spreken daden luider dan woorden. De rentevergadering van de Amerikaanse centrale bank vormde afgelopen woensdag een uitzondering op dit spreekwoord. Het stond namelijk al zo goed als vast dat de Federal Reserve niet aan het rentetarief zou gaan sleutelen.

In plaats daarvan ging de aandacht voornamelijk uit naar de toelichting van Fed-voorzitter Jerome Powell. Wie hoopte dat hij de dollar uit het dal zou praten, kwam echter bedrogen uit. Volgens Powell is de economische onzekerheid momenteel heel hoog.

Importheffingen Trump: tragere groei, hogere inflatie
De importheffingen die president Donald Trump heeft ingevoerd, kunnen volgens Powell leiden tot een wat tragere economische groei en een wat hogere inflatie. Maar zolang daarvan nog niets te zien is in de officiële cijfers, is er geen aanleiding om de koers bij te stellen.

De Amerikaanse centrale bank lijkt dan nog altijd af te stevenen op twee renteverlagingen in 2025. De dollar kwam na de Fed-bijeenkomst nauwelijks in beweging. De munt is sinds eind februari met maar liefst 5 procent onderuit gegaan.

Hoewel Powell de cijfers wil afwachten, sorteert de valutawereld er al op voor dat het beleid van Trump zich behoorlijk laat voelen in de economie. Als bedrijven straks een stuk meer moeten betalen voor producten waarin materialen of halffabricaten uit onder meer Europa, Mexico, Canada of China zijn verwerkt, krijgen consumenten uiteindelijk de rekening daarvan gepresenteerd. De zorgen over de Amerikaanse economie vertellen slechts een deel van het verhaal achter de dollardaling.

Kracht van de euro: hogere rente in Duitsland
De kracht van de euro speelt ook een grote rol bij de dollarzwakte. Duitsland heeft aangekondigd 500 miljard euro te gaan investeren in infrastructuur, defensie en energie. Dat geeft de bredere Europese economie een boost. Van het loslaten van het traditioneel zeer behoudende begrotingsbeleid, gaat echter ook een duidelijk signaal uit.

De rente op Duitse staatsobligaties maakte de grootste sprong van deze eeuw. Hierdoor is de kloof tussen de Duitse en Amerikaanse rente een stuk kleiner geworden.

Het is dus opeens een stuk minder vanzelfsprekend om vermogen aan te houden in dollars in plaats van euro’s. Overigens is het is nog twijfelachtig of het Duitse stimuleringspakket zich ook op de wat langere termijn laat voelen op valutagebied.

Voorlopig lijkt de recente koersontwikkeling veel op die van begin 2017. Indertijd groeide een kleine opleving van de euro uit tot een rally van bijna 20 procent. Er is geen garantie dat de geschiedenis zich herhaalt, maar het belooft de komende tijd een wilde dollarrit te worden.

Link : https://www.businessinsider.nl/waarom-d ... e-euro-is/
Huismus
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 376 maal
Is bedankt: 1507 maal

Bericht door Huismus »

charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 13499 maal
Is bedankt: 12173 maal

Bericht door charel01 »

Gisteren stelde Groenen de vraag of het niet interessant zou zijn van een enquete te maken of men verwacht dat de dollar gaat stijgen of dalen.
Ik kan hem begrijpen als je dollarbeleggingen hebt ben je niet al te gerust met wat er momenteel allemaal gaande is. Ons pipoke in Amerika komt wel iedere dag met iets anders te voorschijn.
De Beheerder zei in de week, als ik 20% win met een trade en 2% verlies door het zakken van de dollar heb ik nog altijd 18% winst.
Die heeft natuurlijk 100% gelijk maar niet iedereen is een daytrader en ik geef iemand die de eerste stappen op de beurs zet daar hoe aantrekkelijk het ook lijkt eerst simpel te beginnen, desnoods met een tracker. De Beheerder is er een meester in, die weet wat hij doet maar niet alleman is dat en de verliezen kunnen dik oplopen.
Mijn overbuur die zijn spaarpot wat groter dan de mijne is heeft het zekere genomen en zijn dollars verkocht. Hij heeft er een loft in Antwerpen voor gekocht (Wat niet zijn enig daar is) waar hij de verhuur zoals andere die heeft aan uitbesteed. Hijzelf houdt zich daar niet mee bezig.
Als tweede een luxeappartement in Turnhout om zijn zuster gratis te laten in wonen. Zijn vader die vorig jaar aan kanker is gestorven had aan hem gevraagd om voor zijn zuster te zorgen, hij had dat beloofd en hij heeft zijn belofte gehouden. :up: Die huur interesseert mij eigenlijk weinig zegt hij. Vastgoed is op lange termijn altijd een goede belegging.
Ikzelf ben ooit 400.000 Bfr verloren tijdens een vakantie in Spanje door de combinatie beurs die zakt en de dollar die zakte.
Ik kan je verzekeren ik heb een heel leuk verlof gehad. :up:
Gisteren kwam Sipef met resultaten en vooruitzichten. Niet slecht, eigenlijk een aandeel dat iemand die een port opbouwt zou moeten hebben maar het is een zuiver dollaraandeel.
Ik heb het dus niet.
Ik vind het momenteel een risicoaandeel en ik ga er geen hele uitleg over geven maar momenteel zit ik met een klein gezonds probleem dat mocht ik overlijden en ik hoop dat dat nog lang niet het geval zal zijn mijn vrouw niet achterblijft met aandelen waar ze kop noch staart van snapt, ze zal zo al genoeg stront aan haar knikker hebben.
Ik heb vooral de kaart van Euro obligaties getrokken met spaargeld. Het geld voor mijn beurspot verminder ik met 50%. Die is trouwens nog niet volledig opgebouwd, ik koop op gepaste momenten hoge dividend aandelen momenteel vooral vastgoedaandelen waarvan de K/W en Koers.boekwaarde niet te hoog is.
Waar kun je koersen van de dollar t.o.v. andere munten volgen, er zullen wel verschillende site's zijn maar ik gebruik deze:
https://www.wisselkoers.nl/dollar-euro
Wat lees ik zojuist:
Trump zegt opnieuw centraal bankier Powell te willen ontslaan en dat zou niet zonder gevolgen zijn: “Bedreigt vertrouwen in de dollar”

Tijdens een persconferentie in het Witte Huis heeft president Donald Trump er opnieuw mee gedreigd om de Amerikaanse centrale bankier Jerome Powell te ontslaan. Hij wil daarmee de Federal Reserve dwingen om lenen goedkoper te maken, waardoor de economie aangezwengeld wordt. Economen waarschuwen dat zo’n ontslag niet wettelijk zou zijn en verstrekkende gevolgen kan hebben.
Donderdagvoormiddag Amerikaanse tijd loste Trump een eerste schot, nadat Powell de avond ervoor de rentevoeten niet verlaagde. “Olieprijzen gaan naar beneden, boodschappen (zelfs eieren!) zijn goedkoper en de VS worden RIJK DOOR IMPORTHEFFINGEN”, aldus Trump. Volgens de president had Powell “de rente lang geleden moeten verlagen, maar hij zou dat nu zeker moeten doen!”

“Zijn ontslag kan niet snel genoeg komen”, maakte Trump duidelijk. Ook ‘s avonds, in de marge van een ontmoeting met de Italiaanse premier Giorgia Meloni, liet hij verstaan Powell te willen ontslaan. Zijn mandaat loopt tot mei volgend jaar.
Trump overweegt al maanden om Powell te ontslaan, schrijft de beurskrant ‘The Wall Street Journal’. Minister van Financiën Scott Bessent probeert zijn baas op andere gedachten te brengen, maar dat lijkt voorlopig niet succesvol.

De voorzitter van de Federal Reserve kan enkel de laan uitgestuurd worden met een goede reden. Dat is nog nooit gebeurd. De voorzitter blijft gewoonlijk lang aan om de onafhankelijkheid van de centrale bank te garanderen. Trump is duidelijk niet gediend met dat principe.
Vertrouwen in de dollar

Een gedwongen ontslag zou zeer waarschijnlijk worden aangevochten in de rechtbank, schrijft ‘The New York Times’. Het zou ook de beurs in rep en roer zetten.

De krant sprak met economist Eswar Prasad van de universiteit Cornell. Hij noemt de uitspraken van Trump “een verbluffende en diep verontrustende aanval” die de leidende rol van Amerika in de financiële markten kan beschadigen.

“Trumps aanval op de onafhankelijkheid van de Fed, die duidelijk nog maar net begonnen is, kan het monetair beleid van de Fed ondergraven”, zegt de professor verder. “En het kan het vertrouwen in de dollar van binnen- en buitenlandse investeerders ontrafelen.”

Ook senator Elizabeth Warren waarschuwt op nieuwszender CNBC voor een “crash” van de Amerikaanse beurs als Trump Powell ontslaat. Ze is de hoogstgeplaatste Democraat in de bankencommissie van de Senaat.
Als instellingen als de Fed, de “infrastructuur” die de basis is onder de beurs en de wereldeconomie, “onderworpen is aan een president die maar moet zwaaien met zijn toverstok, dan zijn de VS niet te onderscheiden van elke tweederangs dictatuur.”
Beurzen tonen ongenoegen

Dat beleggers en investeerders hun vertrouwen verliezen in Trump en dus de Amerikaanse economie is de afgelopen weken duidelijk geworden op verschillende manieren. Zo heeft de waarde van de dollar een duik genomen sinds begin deze maand. Tegenover 1 april is een dollar vandaag vijf procent minder euro’s.

De handel in Amerikaans schuldpapier vertoonde ook vreemd gedrag. Toen Trump zijn lijst van invoerheffingen presenteerde, nam de beurs een duik. Traditioneel ‘ruilen’ beleggers aandelen in voor de zogenaamde Treasury’s. Dat zijn in feite schulden van de Amerikaanse overheid die worden verhandeld.
Er valt minder geld aan te verdienen dan bij aandelen, maar gelden over het algemeen als een veilige haven en worden gezien als de hoeksteen van het wereldwijde financiële systeem. Beleggers vluchtten deze maand echter niet massaal naar de Treasury’s, wat toont hoe weinig vertrouwen er is in Trump.

Om een grootschalige financiële crash te voorkomen, toomde Trump zijn toon al in, maar een gedwongen ontslag van Powell zou olie op het vuur kunnen gooien.

Trump heeft al laten zien dat hij in staat is topfunctionarissen te ontslaan bij instanties die normaal onafhankelijk zijn van het Witte Huis. Zo vertrokken al hoge bestuurders bij de Federal Trade Commission, de National Labor Relations Board en de Merit Systems Protection Board.
:?
Weer geen al te geruststellend bericht, zo komt hij iedere dag wel met iets anders af. :roll:
Biden mocht geen kandidaat meer zijn omdat dementie dreigde. Een collocatie van een Amerikaanse president heb ik nog nooit geweten maar ik ken er wel één waar ze dat beter zouden bij doen. :roll:
Men zegt je leeft maar één keer. Men kan beter zeggen je leeft iedere dag. ;)
NewB76
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 4746 maal
Is bedankt: 4173 maal

Bericht door NewB76 »

Een zwakke US-$ heeft ook zijn voordelen, alle grondstoffen worden goedkoper .
Actueel : olie, koffie en cacao .

De euro is nu op een hoogtepunt ;
De euro, die in februari bijna gelijk stond ten opzichte van de dollar, is sinds begin maart met meer dan 9% gestegen tot ongeveer $1,136
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door charel01 »

Amerikaanse dollar tuimelt naar laagste peil in drie jaar tijd

Nu de Amerikaanse president Donald Trump probeert te morrelen aan de onafhankelijkheid van de Amerikaanse centrale bank (Fed), kalft het beleggersvertrouwen in de Amerikaanse greenback verder af.

De Amerikaanse dollar is maandag teruggevallen naar zijn laagste peil sinds 2022. De Bloomberg Dollar Index, een index die de waarde van de dollar afzet tegen een aantal andere belangrijke munten, daalt met 1 procent naar 98,2 punten, het laagste peil sinds maart 2022.

De dollar staat al onder druk sinds de inauguratie van president Trump begin dit jaar. Sinds 'Liberation Day', de dag waarop de Amerikaanse president zijn 'wederkerige invoerheffingen' tegen de rest van de wereld bekendmaakte, is de val van de dollar nog versneld. De verkoopgolf in de dollar onderstreept dat het vertrouwen van beleggers in de economische geloofwaardigheid van de VS aan het wankelen is.

'A major loser'

Dat Trump de voorbije dagen meermaals de positie van Jerome Powell als voorzitter van de Amerikaanse centrale bank (Fed) in vraag stelde, helpt ook niet. Maandag omschreef de Amerikaanse president in een bericht op zijn socialemediaplatfom Truth Social de Fed-voorzitter zelfs als 'a major loser'. Trump vindt dat Powell de rente al lang had moeten verlagen en daarom geeft hij Powell tegenwoordig de bijnaam 'te laat'.

'De markt kan het duidelijk niet smaken dat de Amerikaanse president de Fed-voorzitter mogelijk van z'n stoel wil wippen', zegt Krishna Guha, de vicevoorzitter van de financieel adviseur Evercore ISI aan CNBC, over de tanende dollar.

'Er is de voorbije weken al wat vertrouwen in het Amerikaanse economische beleid verloren gegaan. Dat zagen we aan de vreemde combinatie van oplopende rentes op Amerikaans schuldpapier en de zwakkere dollar, wat doet vermoeden dat investeerders hun kapitaal uit de VS aan het wegtrekken zijn.'

'Beleggers die Trumps commentaren over hogere tarieven liever negeerden, zijn bedrogen uitgekomen', zegt ook Andy Laperriere van het beurshuis Piper Sandler. 'Het zou dan ook een vergissing zijn om Trumps woorden en daden over andere kwesties (zoals het mandaat van Fed-voorzitter Powell, red.) terzijde te schuiven', aldus Laperriere.

Tegelijk neemt het protest tegen Trumps aanvallen op de onafhankelijkheid van de Amerikaanse centrale bank toe, zowel bij de Fed als bij de Republikeinen, de partij van Trump zelf. 'Ik denk niet dat de president, of welke president dan ook, de bevoegdheid heeft om de voorzitter van de Fed af te zetten. Ik denk dat de Federal Reserve onafhankelijk moet blijven', zei de Republikeinse senator John Kennedy aan het Amerikaanse nieuwskanaal NBC.
Bron:"HLN"
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door charel01 »

Sell-off in Amerikaanse activa gaat door

Het is een grauwe paasmaandag voor beleggers met een grote blootstelling aan de VS, want niet alleen de aandelenmarkten kleuren vandaag felrood.

Ook de Amerikaanse dollar verliest opnieuw terrein tegenover de andere belangrijke munten. Tot slot dalen ook de Amerikaanse obligatiekoersen, wat de rente doet stijgen. De rente op tienjarige Treasuries klimt met 6 basispunten naar 4,39 procent.
Bron:"De Tijd"
Plaats reactie
HTML Button Generator