Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!

Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!

Hoe kies je de juiste turbo?

Turbo’s, opties, derivaten, AEX opties, index opties, aandelen opties, beleggen in opties, turbo beleggen, vragen over turbo’s en opties.
Plaats reactie
Mitchell
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 76 maal
Is bedankt: 61 maal

Hoe kies je de juiste turbo?

Bericht door Mitchell »

Er is al wel een algemeen onderwerp over turbo's maar ik heb een specifieke vraag en dat gaat over de juiste turbo kiezen. De beheerder gaf al eens aan dat hij vaak voor een hefboom van 5 gaat maar dan zie ik bij Saxo Bank (en waarschijnlijk ook andere banken of brokers) nog heel veel keuzes. Hoe maken jullie de keuze?
Famknock
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 229 maal
Is bedankt: 402 maal

Re: Hoe kies je de juiste turbo?

Bericht door Famknock »

Ik doe het op deze manier: Ik weet welke hefboom ik ongeveer wil en dat ik een turbo van Saxo moet kopen (is een lage kost, anders is het veel te duur). Dan kijk ik bij de hefboom die ik wil, bv. 2. Vervolgens kijk ik naar de verschillende stoplossen rond deze hefboom. Als ik mij comfortabel voel bij de stoploss van de turbo met bv. hefboom 2,3, dan koop ik die. Voor mij is het dus een combinatie van hefboom en stoploss, en voor mij werkt dit :up:
Elliwood
Verkenner
Verkenner
Heeft bedankt: 15 maal
Is bedankt: 9 maal

Bericht door Elliwood »

Bijkomend vraagje, hoe zit het met de lopende kosten bij Saxo? Die van Saxo vind ik niet duidelijk vermeld... ik had die documentatie eens vergeleken met andere aanbieders (op Saxo platform) en daar staat dit wel duidelijk in de documentatie. Enkel bij Saxo niet. Als je dan op de kostenberekeningstool klikt en aanpast naar 1 maand of 1 jaar, dan staat er ook niks bij lopende kosten...

Ik kijk ook nog naar het budget dat ik wens/kan te gebruiken en vergelijk dit met de hefboom en biedprijs. Als ik maar weinig cash heb (meeste zit in etf of aandelen voor langere termijn), dan ga ik al eens voor een hogere hefboom.
Pakte vorige week goed uit voor argenx vb, en ging ook goed uitpakken voor cisco (ware het niet dat de filters uit de lijst verwijderd was en ik het te laat doorhad door een drukke kantoordag :'()Nadeel is dan dat het snel de verkeerde kan uit kan gaan ook met een hoge hefboom.
Ritchie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 733 maal
Is bedankt: 566 maal

Bericht door Ritchie »

Famknock schreef: 17 mei 2025 08:13 Ik doe het op deze manier: Ik weet welke hefboom ik ongeveer wil en dat ik een turbo van Saxo moet kopen (is een lage kost, anders is het veel te duur). Dan kijk ik bij de hefboom die ik wil, bv. 2. Vervolgens kijk ik naar de verschillende stoplossen rond deze hefboom. Als ik mij comfortabel voel bij de stoploss van de turbo met bv. hefboom 2,3, dan koop ik die. Voor mij is het dus een combinatie van hefboom en stoploss, en voor mij werkt dit :up:

Zo doe ik het ook ongeveer.
Bijkomend,probeer ik een stoploss te nemen die net onder of boven de 3-jarige hoogste/laagste koers van de onderliggende waarde ligt.
Beheerder
Beheerdersteam
Heeft bedankt: 2562 maal
Is bedankt: 5428 maal

Bericht door Beheerder »

Ik maak ook nog onderscheid tussen een turbo op een index of aandeel. Een index zal zelden 10% stijgen of dalen in enkele dagen, bij een aandeel is dat risico groter.

Gemiddeld genomen ga ik voor de volgende stappen:

- Een turbo met een hefboom tussen 4 en 5.
- Meestal dan ook voor een BEST (of gelijkwaardig) waarbij stoploss en financieringsniveau gelijk zijn.
- Bij voorkeur een turbo van mijn eigen broker omdat daar de kosten €0,50 per transactie zijn in tegenstelling tot €2,50 van andere uitgevers en ik meestal in meerdere stapjes koop en verkoop.
- De spread en ticksize vind ik ook belangrijk, als ik kan kiezen kiezen tussen een turbo met een bied en laat van €1,20 - €1,21 of €1,205 - €1,215 ga ik eerder voor die met meer decimalen want die volgt de koers exacter van de onderliggende waarde.
"Bulls make money, bears make money, and pigs get slaughtered"

"Performance is the ultimate proof"

"Your track record tells the story"
Mitchell
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 76 maal
Is bedankt: 61 maal

Bericht door Mitchell »

Bedankt voor jullie reacties en eigenlijk is het samenvattend vooral kijken naar een beperkte hefboom om de risico's te verminderen en welke turbo's de laagste transactiekosten hebben?
Elliwood
Verkenner
Verkenner
Heeft bedankt: 15 maal
Is bedankt: 9 maal

Bericht door Elliwood »

Ik kijk ook nog naar lopende kosten bij gelijkaardige turbo's. Sommige hebben soms een hogere lopende kost
Ventus
Beginnende poster
Beginnende poster
Heeft bedankt: 26 maal
Is bedankt: 60 maal

Bericht door Ventus »

Beheerder schreef: 17 mei 2025 11:26 - Meestal dan ook voor een BEST (of gelijkwaardig) waarbij stoploss en financieringsniveau gelijk zijn.
Ik neem nooit een BEST/Booster omdat de financieringskosten meestal 1-2% hoger liggen dan een normale turbo.

Verder neem ik zelden of nooit een hogere hefboom dan 4 voor aandelen, 6 voor indexen. De markt kan je moeilijk (lees: niet) timen en de kans is heel groot dat net niet de dip koopt. Aandelen kunnen gemakkelijk nog eens 10-20% lager gaan door slecht nieuws of marktsentiment.

Ik koop enkel turbo's voor bedrijven die winstgevend zijn, een grote sterke aandeelhouder hebben (meestal een groot familiaal belang) en liefst een dividend uitkeren (waarbij het dividend dan liefst nog groter is dan de financieringskosten per jaar).
Een voorbeeld (ik heb deze specifieke turbo niet in port; ook niet gehad): https://www.bnpparibasmarkets.be/produc ... 014841462/ Op 5 jaar tijd is het FN van €40 naar €25 gegaan, en dat zelfs in een periode van hoge interesten. Als belg bespaart je dan ook op RV op het dividend, het dividend wordt voor 85% verrekend in het FN, terwijl je als aandeelhouder netto er maar 60% aan over houdt bij het zuiver dividend.

Een turbo doe ik enkel als ik op korte termijn een herstel verwacht (minder dan 6 maanden), maar kan wel natuurlijk wel zijn dat ik ze langer in port hou als ik blijf geloven in de toekomst van het bedrijf en het ondergewaardeerd blijf vinden.

Bij aankoop van een turbo noteer ik wel altijd beknopt mijn synthese en doel, op tijd verkopen is ook een kunst.

Een groot nadeel van turbo's is de beperkte handelbaarheid bij hoge volatilieit, vaak past de uitgever dan de spread en volume aan. Soms zijn turbo's tijdens bepaalde korte periode's even helemaal niet verhandelbaar. Dus pas er mee op!

Turbo's zijn volatief, wees zeer selectief en doe het met een beperkt deel van je port. Doe het enkel met de instelling dat het je niet deert als de stoploss bereikt wordt.
Beheerder
Beheerdersteam
Heeft bedankt: 2562 maal
Is bedankt: 5428 maal

Bericht door Beheerder »

Ik koop turbo's vaak voor een hele korte periode, recente voorbeelden waren de avond dat Trump nabeurs de importheffingen aankondigde en ik kocht een turbo long op de Vix. Basic Fit na afstraffing op slechte cijfers en een korte rit met een turbo long om een paar procent herstel bij het aandeel om te zetten in enkele tientallen procenten op de turbo. Momenteel heb ik alleen nog een turbo long op UnitedHealth Group (vrijdag gekocht). Het timen van de markt is in die gevallen toch vaak niet heel moeilijk en daarom spreid ik mijn aan- en verkopen ook. Ik heb nooit de illusie dat ik op de bodem koop of op de top verkoop maar het komt zo wel wat dichter in de buurt dan in één keer het volledig beoogde budget te besteden.
"Bulls make money, bears make money, and pigs get slaughtered"

"Performance is the ultimate proof"

"Your track record tells the story"
Plaats reactie
HTML Button Generator