Word lid van het beste beursforum van de Benelux!

Minder advertenties (geen advertenties bij genoeg activiteit), abonneren op favoriete onderwerpen, toegang tot de chatbox, vragen stellen en kennis delen.

Waarom het beste beursforum van de Benelux? Naast de uitgebreide functies staan wij ook voor inhoudelijke en fatsoenlijke omgang met elkaar.

Binnen 1 minuut kunt u zich aanmelden.

Beleggen in goud - en zilvermijnaandelen

Valuta wisselkoersen, euro dollar wisselkoers, euro pond wisselkoers, goudprijs, goudmarkt, goud kopen, zilverprijs, zilver kopen, forex, etc.
quince
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 1039 maal
Is bedankt: 1647 maal

Re: Beleggen in goud - en zilvermijnaandelen

Bericht door quince »

Jun 30, 2023 - ENDEAVOUR ANNOUNCES THE SALE OF ITS NON-CORE BOUNGOU AND WAHGNION MINES
Endeavour Mining verkoopt dus twee kleinere mijnen die tegen te hoge kosten (AISC) produceren. :up:

Jun 30, 2023 - Kinross Gold said to reject takeover approach from Endeavour Mining
Discussions between Endeavour and Kinross didn’t proceed beyond the initial stage due to differences over valuation and other issues, the people said. Kinross shares have gained 16% in Toronto trading this year. Both companies have market capitalizations of about $5.9 billion.
Het zou interessant zijn om te weten welke prijs Endeavour heeft aangeboden.
Z28.310

Lieve16
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 5152 maal
Is bedankt: 7741 maal

Bericht door Lieve16 »

Problemen voor Newmont in Mexico

Newmont Goldcorp © Getty Images
Redactie Trends
13-09-2023, 14:05
Bijgewerkt op: 13-09-2023, 14:50
Bij de grootste goud- en zilvermijn van Mexico is in juni nog maar eens een staking uitgebroken.

De productie- en kostencijfers van Newmont Corp zagen er in het tweede kwartaal niet zo goed uit. Dat had grotendeels te maken met problemen bij Peñasquito. Bij de grootste goud- en zilvermijn van Mexico is in juni nog maar eens een staking uitgebroken. De mijn stond vorig jaar in voor 556.000 troyounce. De oorzaak is een conflict over de lonen. Newmont heeft een jaar geleden een akkoord gesloten met de grootste vakbond, maar die komt daar nu op terug en eist extra geld.

CEO Tom Palmer schakelde het Ministerie van Arbeid en Economie in om een snelle oplossing te bekomen. Newmont heeft het stilaan gehad met de sociale onrust in Mexico en dreigt ermee de investeringen in het land te bevriezen. De staking kost Newmont 1 miljoen dollar per dag aan onderhoudskosten en 2,7 miljoen dollar per dag aan verloren inkomsten.

Behalve van Peñasquito was er ook een kleinere bijdrage van Pueblo Viejo, waar de expansie in de laatste fase zit, en van Nevada Gold Mines, de joint venture met Barrick. Per saldo daalde de goudproductie met 17 procent op jaarbasis naar 1,24 miljoen troyounce. Ook de output van de bijproducten koper, zilver, lood en zink daalde met 22 procent naar 256.000 troyounce goudequivalent.

Omdat de hoge vaste kosten over minder geproduceerde metalen kunnen worden verdeeld, gingen ook de productiekosten steil de hoogte in. De productiekosten per troyounce klommen naar 1.472 dollar tegenover 1.376 dollar in het eerste kwartaal en 1.199 dollar een jaar eerder.

De gemiddelde verkoopprijs kon de pil wat verzachten. Die klom naar een recordniveau van 1.965 dollar, 3 procent meer dan in het eerste kwartaal en 7 procent meer dan een jaar eerder. Daardoor was er nog een aangepaste bedrijfswinst of ebitda van 910 miljoen dollar. Netto bleef er 155 miljoen dollar over tegenover 387 miljoen in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Zowel de Canadese als de Australische mededingingsautoriteiten hebben de overname van Newcrest goedgekeurd. Newmont hoopt de transactie met een waarde van 16,8 miljard dollar in het vierde kwartaal af te ronden. Newcrest zal ruim 2 miljoen troyounce goud en 300.000 pond koper bijdragen. De gemiddelde kostenstructuur ligt beduidend lager. Er zijn bovendien expansiekansen bij de goudmijn Brucejack en de kopermijn Red Chris in Canada.

Bij de eigen projecten is het uitkijken naar de uitbreidingen van Ahafo North (Ghana) en Tanami (Australië). Die worden in 2025 afgerond.

Het dividend bedraagt 0,4 dollar op kwartaalbasis. Dat komt tegen de huidige koers overeen met een rendement van meer dan 4 procent. Ondanks de tijdelijk lagere kasstromen komt de uitkering niet in gevaar.

Newmont beschikt over 2,8 miljard dollar cash en 374 miljoen dollar deposito’s op korte termijn. De liquiditeit bedraagt 6,2 miljard dollar. Daar staat een langetermijnschuld van 5,57 miljard dollar tegenover. De nettoschuld bedraagt 0,7 keer de verwachte ebitda. Dat is goed beheersbaar.

Newmont handhaafde de productie- en kostenprognose op respectievelijk 5,7 tot 6,3 miljoen troyounce goud en 1.150 tot 1.250 dollar.

Conclusie
De cijfers van het tweede kwartaal vielen tegen, maar daar mogen we geen al te grote conclusies aan verbinden. Newmont kon uitzonderlijke omstandigheden inroepen. Wat telt, is de evolutie van de productie en de kosten. Dat ziet er goed uit. Zowel de eigen projecten als de bijdrage van Newcrest zullen de komende jaren tot een hogere output en lagere kosten leiden. Newmont noteert tegen slechts 6 keer de verwachte kasstroom van 2024 en 2025. Daarbij komt nog een aantrekkelijk rendement.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 38,36 dollar

Ticker: NEM US

ISIN-code: US6516391066

Markt: New York Stock Exchange

Beurskapitalisatie: 30,6 miljard dollar

K/w 2022: 39

Verwachte k/w 2023: 18

Koersverschil 12 maanden: -9%

Koersverschil sinds jaarbegin: -23%

Dividendrendement: 4,2
Er is slechts één weg naar het geluk en dat is ophouden met je zorgen te maken over dingen waar je geen invloed op hebt.
Lieve16
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 5152 maal
Is bedankt: 7741 maal

Bericht door Lieve16 »

Tip van de week: Wheaton Precious Metals

Redactie Trends
24-11-2023, 14:00
Bijgewerkt op: 24-11-2023, 14:34
Het aandeel WPM presteert dit jaar een stuk beter dan de goudmijnindexen en ook beter dan sectorgenoten als Franco-Nevada.

Wheaton Precious Metals (WPM) bevestigde de jaardoelstellingen voor een output van 600.000 tot 660.000 troyounce goudequivalent (goud, zilver, palladium en kobalt) tegenover 617.000 vorig jaar. Dat is een krachttoer, gezien de Peñasquito-mijn in het derde kwartaal en het grootste deel van het vierde kwartaal helemaal niets opleverde. De Mexicaanse mijn, uitgebaat door Newmont Mining, stond vorig jaar in voor een derde van de zilveroutput en 20 procent van de kasstromen. In het kader van de lopende streamingovereenkomst met Newmont heeft WPM recht op een kwart van de zilveroutput van Peñasquito.

De staking in Mexico duurde heel lang. De vakbonden eisten een loonsverhoging van 10 tot 20 procent en legden op 7 juni het werk neer. Er kwam pas een akkoord half oktober, nadat Newmont een verhoging met 8 procent had toegekend. Het duurt nog tot eind dit jaar voor de mijn weer helemaal operationeel zal zijn.

De zilverproductie daalde daardoor in het derde kwartaal met 42 procent naar amper 3,36 miljoen troyounce. Gelukkig was er bij goud wel een flinke vooruitgang met 46 procent naar 105.400 troyounce. Dat leverde samen een output van 154.800 troyounce goudequivalent op.

De hoge goudproductie was te danken aan een sterk kwartaal bij Salobo en Constancia. De Salobo-kopermijn in Brazilië wordt uitgebaat door Vale, dat de verwerkingscapaciteit aan het uitbreiden is naar 32 miljoen ton eind dit jaar en naar 36 miljoen ton in 2025. Dat zal ook WPM ten goede komen, want 75 procent van de goudproductie komt zijn richting uit. De Constancia-mijn in Peru haalde hogere grades en dat zal ook in de komende kwartalen zo zijn. WPM heeft recht op de volledige zilverproductie en de helft van de goudproductie.

De stijging van de verkooprijzen en de hogere goudproductie gingen in principe voldoende zijn om de lagere zilverproductie te compenseren. WPM koos er echter voor niet alles te verkopen en beschikt over 123.000 troyounce goudequivalent aan onverkochte voorraden. Op kwartaalbasis daalde de omzet daardoor met 15,8 procent naar 223,1 miljoen dollar.

De komende vijf jaar moet organische groei de output met 40 procent opkrikken. Die zou in de buurt van 850.000 troyounce moeten uitkomen. Er zijn ook nieuwe projecten in ontwikkeling, die vanaf 2025 en later de output zullen verhogen. Het gaat onder meer om het Blackwater-project van Artemis Gold en het Goose-project van B2Gold.

De operationele kasstroom steeg in het derde kwartaal met 11 procent naar 171,1 miljoen dollar. Na drie kwartalen bedraagt de aangepaste nettowinst 368 miljoen dollar. WPM mikt op een kasstroom van gemiddeld op 1 miljard dollar per jaar. WPM beschikte na het derde kwartaal over 834 miljoen dollar cash en een kredietlijn van 2 miljard dollar. De beschikbare liquiditeit volstaat ruimschoots om nieuwe streamingdeals te sluiten. Eerder deze maand betaalde WPM 450 miljoen dollar voor een overeenkomst met Orion Finance voor het Platreef-project in Zuid-Afrika. De start van de commerciële productie is voorzien voor eind volgend jaar.

Het kwartaaldividend bedraagt 15 dollarcent per kwartaal.

Conclusie
Het aandeel WPM presteert dit jaar een stuk beter dan de goudmijnindexen en ook beter dan sectorgenoten als Franco-Nevada. Het is een teken van sterkte dat, ondanks een forse tegenslag, de jaarprognoses toch behouden blijven. De groei zal zich vooral vanaf 2025 manifesteren. We gaan voor 2024 uit van hogere edelmetaalprijzen, zodat er nog koerspotentieel overblijft.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 47,27 dollar

Markt: New York Stock Exchange

Ticker: WPM US

ISIN-code: CA8283361076

Beurskapitalisatie: 21,4 miljard dollar

K/w 2023: 40

Verwachte k/w 2024: 34

Koersverschil 12 maanden: +23%

Koersverschil sinds jaarbegin: +16%

Dividendrendement: 1,3%
Er is slechts één weg naar het geluk en dat is ophouden met je zorgen te maken over dingen waar je geen invloed op hebt.
medaar
Verkenner
Verkenner
Heeft bedankt: 39 maal
Is bedankt: 25 maal

Bericht door medaar »

Naar aanleiding van artikels die ik las, toenemende vraag naar zilver voor industriële toepassingen (zonnepanelen, auto's) en het tekort aan investeringen in de grondstoffensector, zo zelfs dat men in de Verenigde Staten zilver op de strategische grondstoffenlijst wil zetten.
Ging ik op zoek naar explorers/devolepers die op het punt staan naar het volgende stadium te gaan, ofwel worden ze junior miner of worden ze overgenomen door een producer.
Liefst dicht bij infrastructuur, lage werkingskosten en bewezen voorraden, een mijnvriendelijke omgeving en een groot deel van de aandelen bij de insiders.
Ik vond Southern Silver exploration. 27% van de aandelen zit bij insiders, waarvan 25% bij de Electrum Global holding.
Volgens een analistenreport van april 2023 was volgens het DCF-model de faire waarde 0.54$, toen koers aan 0.18$, nu 0.12$.
Een andere analist spreekt van 0.90$
pre-devoleped, high grade, 15 year mine life, gaan uit van een zilverprijs van 22$, productiekost van 14$ of lager.
update end january, volgens de ceo, dan willen ze bekijken wat de volgende stap is, bedoelt hij verkoop of junior miner worden?

MDK
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 180 maal
Is bedankt: 350 maal

Bericht door MDK »

Interessant @medaar ik zal er later deze week ook in duiken al heb ik vaak wel schrik voor de penny-aandelen, enige reden waarom dat zo laag staat?
medaar
Verkenner
Verkenner
Heeft bedankt: 39 maal
Is bedankt: 25 maal

Bericht door medaar »

MDK schreef: 27 dec 2023 11:43 Interessant @medaar ik zal er later deze week ook in duiken al heb ik vaak wel schrik voor de penny-aandelen, enige reden waarom dat zo laag staat?
Het laatste jaar zijn alle? grondstofaandelen gedaald.
Eerst stijgen de grote producerende miners. Met een hogere grondstofprijs, krijgen ze veel cash binnen. Die kan aangewend worden om toekomstige reserves aan te leggen/hun productie veilig te stellen. Door overname van junior miners en explorers bv.
Explorers kunnen ook overgaan tot productie maar dit vraagt tijd, nieuwe kapitaalophaling/aandelenverwatering. Southern explorers heeft een goede informatieve website. CEO geeft eind januari een update, als alle data in een ? rapport staat. Is dit interessant voor overname. Wat hij tussen de regels liet opmerken, vond ik.
Eric Sprott is ook een legende, als je deze naam tegenkomt bij de insiders, schept vertrouwen.

Vandaag solgold 35% gestegen. Waarom deze zoveel steeg? Heeft één van de grootste koperreserves ter wereld. Staat gewoon veel te laag genoteerd. Huidige waarde 328 miljoen$ maar als de kopermijn in volle productie gaat, kan deze jaarlijks ongeveer meer dan 800 miljoen $ cash generen, afhankelijk van de koperprijs natuurlijk.
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 11483 maal
Is bedankt: 9868 maal

Bericht door charel01 »

Rentehoop zet goud op record
2.087 dollar. Dat is de recordprijs voor een ounce goud dit eindejaar.

De reden? In hoofdzaak de verwachting dat de Amerikaanse centrale bank na de schoktherapie van de voorbije twee jaar in 2024 heel fors in de rente gaat knippen (zie post van 6u27). Die verwachting sorteert een dubbel effect op de goudprijs:

Een goedkopere dollar. Dat maakt goud op de belangrijkste markten voor de juwelenvraag, India en China, goedkoper
Een lagere rente op de populariste belegging ter wereld, de dollar, vermindert de opportuniteitskost van een staaf goud, die geen 'coupon' uitkeert.
Bron:"De Tijd"
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. :oops:

Groenen
Verkenner
Verkenner
Heeft bedankt: 5 maal
Is bedankt: 36 maal

Bericht door Groenen »

Mss al eens ergens vermeld, maar ik vind het niet terug.

VanEck Vectors Gold Miners ETF (GDX)
ISIN: US92189F1066

Ik heb deze in port. Ik verwacht een stijgende goudprijs de komende maanden.
Ik behoud mn positie
It's never been about the fall, it’s what happens when you get back up!!!
nobody
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 1990 maal
Is bedankt: 2852 maal

Bericht door nobody »

Hecla Mining looks to grow into Latin America

Hecla Mining (NYSE: HL), the largest silver producer in the United States, is looking to expand into Mexico, Peru and two other countries in Latin America to speed up growth once it consolidates its position in Canada.

The Coeur d’Alene, Idaho-based miner set a foothold in one of the world’s highest-grade silver regions in 2022, The Keno Hill Silver District in Canada’s Yukon Territory, with the acquisition of Alexco Resources.

Hecla Mining faced initial challenges at the Keno Hill mine, where inspectors found last year sediment runoff from tailings facilities, poor storage of hazardous materials, hydrocarbon stains on the ground, and discharged water that was toxic to fish.

Despite the setback, Keno Hill produced 1.5 million ounces of silver in 2023, with 608,301 ounces produced in the fourth quarter. The Bermingham deposits, which form the backbone of Hecla Yukon’s current mining operations, achieved their highest production in December, exceeding 9,500 tonnes mined. Ore inventory at the end of the year was approximately 3,000 tonnes at a silver grade of 27 ounces per tonne.

Hecla, which also has offices in Vancouver, Canada, expects to become the country’s largest silver producer as its Yukon operations grow.

“I think this is going to be an incredible mining district, it already is, but it’s going to be even bigger. (…) It’s a 200 million-ounce district and we don’t know what the limit will be,” chief executive Phillips J. Baker said in an interview with Peru’s Gestión.

The executive said Hecla is now considering expanding into Latin America. “We recognize that to grow faster we need to be in Mexico, Peru, Bolivia or Argentina, so we are actively pursuing opportunities in each of those jurisdictions,” he said.

The silver producer is simultaneously looking to maximize value from its four operating mines — Greens Creek (Alaska), Lucky Friday (Idaho), Casa Berardi (Quebec) and Keno Hill (Yukon) — and ten exploration projects.

The plan is to churn out up to 20 million ounces of silver a year by 2025, Hecla said in early January.

https://www.mining.com/hecla-mining-loo ... n-america/
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 11483 maal
Is bedankt: 9868 maal

Bericht door charel01 »

Groenen schreef: 02 jan 2024 21:26 Mss al eens ergens vermeld, maar ik vind het niet terug.

VanEck Vectors Gold Miners ETF (GDX)
ISIN: US92189F1066

Ik heb deze in port. Ik verwacht een stijgende goudprijs de komende maanden.
Ik behoud mn positie
Goede analyse:
https://goudbank-antwerpen.com/realtime-prijzen/
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. :oops:
Plaats reactie
HTML Button Generator