Hét forum van België en Nederland over beleggen in aandelen, ETF's, AEX, BEL20, fondsen, opties, goud, etc. Laatste nieuws, chat en beleggers informatie.
✅ Word lid van het beste beursforum van de Benelux!
Minder advertenties (geen advertenties bij genoeg activiteit), abonneren op favoriete onderwerpen, toegang tot de chatbox, vragen stellen en kennis delen.
Waarom het beste beursforum van de Benelux? Naast de uitgebreide functies staan wij ook voor inhoudelijke en fatsoenlijke omgang met elkaar.
The push to wean the planet off carbon-free fuels and transition to renewable energy has focused mainly on wind and solar power. But mounting scientific evidence suggests there’s an untapped clean energy source deep underground that could provide vastly more power than we need: hydrogen created by natural geologic processes. And like the oil industry’s early days in the 19th century, it’s spawning a wave of drilling startups vying to be first to find big deposits.
“View them like oil wildcatters right now,” Doug Wicks, a program director for the U.S. Energy Department’s Advanced Research Projects Agency-Energy, told Forbes, equating hydrogen hunters to traditional drillers scouting for petroleum in new fields. Globally, he says the amount of geologic hydrogen may be “astronomical” based on how common the geologic conditions needed to generate it appear to be: Iron-rich pockets of water near tectonic rifts, located worldwide.
Potentially, “it's 150 trillion metric tons,” Wicks said. “One billion tons would power the United States for a full year.”
Big energy companies like Shell, BP and Chevron are joining a consortium (...)
HRS, EUROPESE LEIDER IN WATERSTOFTANKSTATIONS, ZET ZIJN STERKE GROEI VERDER
Zoals verwacht kende HRS opnieuw een jaar van intense expansie, geïllustreerd door talrijke orders in een bloeiende Europese markt. De omzet voor het volledige jaar 2022/2023 is met 77% gestegen naar €30,1 miljoen, inclusief €26,6 miljoen uit het segment Waterstofstations (een stijging van 75%), waarbij de eerste 14 stations van 1 ton/dag zijn besteld door Hype, PHynix en HYmpulsion (ZEV ) in productie gaan. De omzet van de kernactiviteit Industrial Piping groeide ook scherp, met 87% naar € 3,5 miljoen, gestimuleerd door twee contracten die werden ondertekend met al lang bestaande klanten.
De onderneming boekte een recurrent EBITDA-verlies van € 2,0 miljoen voor het boekjaar 2022/2023, een daling van € 2,6 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar. De recurrente EBITDA bereikte break-even in de tweede helft van het jaar . De recurrente EBITDA werd in de loop van het jaar beïnvloed door twee factoren:
De bedrijfslasten stegen in lijn met de groei naar € 10,4 miljoen. Ze omvatten externe kosten van €3,5 miljoen (€1,2 miljoen hoger, onder controle) gerelateerd aan de kosten van diensten en verkoop- en marketingactiviteiten. De personeelskosten stegen met € 2,7 miljoen tot € 6,9 miljoen, in lijn met de toename van het aantal werknemers (+50 werknemers vergeleken met 30 juni 2022) en met de structuur die de Vennootschap heeft aangenomen om haar sterke bedrijfsgroei te beheren;
De brutomarge is nog niet genormaliseerd, hoewel deze in de tweede jaarhelft met twee procentpunten is verbeterd ten opzichte van de eerste helft. De initiële effecten van de eerste H40-stations (1 ton/dag) werden gedurende het jaar verzacht en het bedrijf heeft zichzelf tot doel gesteld om de brutomarge verder te verbeteren naarmate de verkoopvolumes van H40-stations toenemen.
Na de niet-contante impact van het plan om gratis aandelen toe te kennen aan alle werknemers, aangekondigd bij de beursintroductie van HRS, is de EBITDA voor 2022/2023 onder controle met een verlies van € 3,7 miljoen (toepassing van IFRS 2).
Bovendien absorbeerde de sterke opeenvolgende omzetstijging in de tweede helft van het jaar (+€ 8,3 miljoen versus H1 2022/2023) een aanzienlijk deel van de bedrijfskosten.
Na netto afschrijvingen en voorzieningen van € 2,6 miljoen, inclusief € 1,2 miljoen voor bijzondere waardevermindering van vorderingen nadat één klant het faillissement had aangevraagd, boekte de onderneming een EBIT-verlies van € 6,2 miljoen vóór eenmalige posten.
Na uitgestelde belastinginkomsten van € 1,3 miljoen en verwaarloosbare financiële inkomsten boekte de Vennootschap over het boekjaar 2022/2023 een nettoverlies van € 4,9 miljoen.
De operationele kasstroom voor het boekjaar eindigend op 30 juni 2023 bedroeg een beperkte uitstroom van € 0,7 miljoen. Dit omvat een bruto operationele kasuitstroom van €7,4 miljoen vóór nettokosten van schulden en belastingen, gecompenseerd door een verbetering van €6,7 miljoen in het werkkapitaal. De kasstroom uit investeringsactiviteiten bleef stabiel en bedroeg een uitstroom van € 16,2 miljoen, voornamelijk als gevolg van i) de ontwikkeling van de nieuwe productiefaciliteit (€ 13,9 miljoen) en ii) R&D (€ 2,3 miljoen). De kasstroom uit financieringsactiviteiten bedroeg een instroom van €12,8 miljoen als gevolg van nieuwe leningen voor een totaalbedrag van €14,4 miljoen ter financiering van de nieuwe faciliteit en de terugbetaling van €1,4 miljoen aan leningen over de periode.
HRS boekte geldmiddelen en kasequivalenten van €30,5 miljoen op 30 juni 2023, vergeleken met €34,7 miljoen op 30 juni 2022, en brutoleningen, voornamelijk gerelateerd aan de financiering van de nieuwe site, van €21 miljoen exclusief leaseverplichtingen .
AANZIENLIJK COMMERCIEEL SUCCES
In de loop van het jaar heeft HRS grote overeenkomsten getekend en orders binnengehaald in zowel Frankrijk als Europa met grote spelers als Hype, Engie, pHYnix, Plug Power, GCK en een toonaangevend Frans bedrijf voor openbare werken [4] . Ook de samenwerking met HYmpulsion (ZEV) is geïntensiveerd, met de upgrade van verschillende stations naar HRS40.
De orderportefeuille [5] , inclusief raamovereenkomsten met klanten, bedroeg op 27 juli 2023 € 108 miljoen, wat neerkomt op 87 stations, waarvan er al 12 in Europa zijn geïnstalleerd. De geleidelijke omzetting van de achterstand in inkomsten in de komende jaren, inclusief een verwachte € 23 miljoen in 2023/2024, zal de dynamische groei stimuleren die het bedrijf in zijn plan voor 2021-2025 nastreeft. Bovendien heeft HRS in september 2023 na de sluitingsdatum een nieuwe order bij GCK geboekt.
Ondertussen omvat de commerciële HRS-pijplijn , die elke zes maanden wordt bijgewerkt, potentiële orders en projecten die zijn geïdentificeerd in de laatste onderhandelings- of selectiefase van aanbestedingen, wat een potentiële omzet van € 133 miljoen vertegenwoordigt , met gespreide leveringen over de periode 2023-2026. Dit bedrag is sterk gestegen dankzij een bloeiende zwaartransportsector, waarbij 80% van de behoeften overeenkomt met HRS40-stations (1 ton/dag).
STREVEN OP STERKE GROEI EN POSITIEVE RECURRENTE EBITDA TEGEN 30 JUNI 2024
Op basis van de orderportefeuille en de lopende onderhandelingen met een groot aantal bestaande en potentiële klanten mikt HRS op een verdere sterke omzetgroei tot 30 juni 2024, met een verwachte stijging van tussen de 50% en 100% ten opzichte van de huidige periode 2022/2024. Boekjaar 2023.
De groei van het personeelsbestand zal de komende maanden aanzienlijk vertragen, in lijn met de doelstellingen van HRS op het gebied van operationele en financiële efficiëntie, die tot doel hebben tegen 30 juni 2024 een positieve recurrente EBITDA te realiseren, waarbij ook wordt geprofiteerd van een geleidelijke verbetering van de brutomarge.
HRS zet daarom zijn bedrijfsplan voort dat gericht is op het versterken van zijn positie als Europese leider op het gebied van het ontwerp en de bouw van waterstoftankstations, met de nadruk op zwaar transport, en versnelt de industriële en commerciële inzet ervan, met name door:
De nieuwe productiefaciliteit, de grootste ter wereld, gewijd aan het tanken van waterstofmobiliteit. De faciliteit van 14.300 m² heeft nu een productiecapaciteit van minstens 180 stations per jaar, ontworpen om te voldoen aan de voortdurende versnelling van de wereldwijde vraag.
Inzet van een verkoopteam in Europa. Er zijn twee business developers aangetrokken om het verkoopteam in Frankrijk te versterken, naast het Iberische verkoopteam en de samenwerking met Simplifhy in Italië. Het inhuren van business developers voor de Duitstalige regio's en Noord-Europa blijft een prioriteit. De aanwezigheid van HRS in Spanje is versterkt door de oprichting van een dochteronderneming in juli 2023. Bovendien is HRS , gezien het groeiende momentum op de Italiaanse markt, van plan om vóór eind 2023 een dochteronderneming op te richten om deze markt te bedienen. Ten slotte Het enthousiasme voor waterstofmobiliteit in Noord-Amerika, China en het Midden-Oosten zet HRS ertoe aan om de gesprekken met industriële en commerciële partners op te voeren om deze markten te veroveren.
VOORUITZICHTEN VOOR 2025 BEVESTIGD
HRS bevestigt opnieuw zijn doelstelling om tegen 30 juni 2025 een omzet van €85 miljoen te genereren, met als doel om in de periode 2021-2025 100 nieuwe stations te leveren. HRS bevestigt ook haar doelstelling om tegen 30 juni 2025 een EBIT-marge vóór eenmalige posten (EBIT/omzet) van ongeveer 20% te bereiken.
AANKOMENDE PUBLICATIES EN EVENEMENTEN VAN FINANCIËLE COMMUNICATIE
HRS zal zijn omzet voor het eerste halfjaar 2023/2024 publiceren op 18 januari 2024, na beurssluiting.
Het bedrijf heeft een plan gelanceerd om tegen eind 2023 zijn eerste niet-financiële rapport te publiceren. Het doel van deze publicatie zal zijn om de ESG-strategie van HRS te communiceren , inclusief de CO2-voetafdruk, de materialiteitsmatrix en de bijbehorende doelstellingen/KPI's.
Ten slotte zal HRS op 23 november 2023 een investeerdersdag organiseren op haar locatie in het zuiden van Grenoble (HRS Capital Markets Day) om investeerders de kans te geven de nieuwe productiefaciliteit voor waterstofstations te bezoeken.
OVER HRS
Hydrogen-Refueling-Solutions ( HRS ), voorheen TSM, opgericht in 2004, is pionier op het gebied van waterstofmobiliteit. Als Europese ontwerper en fabrikant van waterstoftankstations zet het bedrijf zich al meer dan tien jaar in voor het terugdringen van de transportemissies.
Op de nieuwe locatie in Champagnier zal HRS over de massaproductiecapaciteit beschikken om tot 180 eenheden per jaar te assembleren, in een recordtijd - slechts 8 weken.
Het bedrijf boekte in 2022/2023 een omzet van €30,1 miljoen. Op 30 juni 2023 telde het bedrijf 135 medewerkers. (ISIN-code: FR0014001PM5 - tickersymbool: ALHRS).
ALSTOM rondt de succesvolle demonstratie af van de eerste commerciële WATERSTOFTREIN in Noord-Amerika!
De Coradia iLint-waterstoftrein van Alstom vervoerde van half juni tot eind september 2023 meer dan 10.000 passagiers tijdens een demonstratieproject in Quebec
Het gebruik van de groene waterstoftrein van Alstom op dit traject heeft tijdens deze pilot ongeveer 8.400 LITER DIESEL bespaard en 22 TON CO2-uitstoot voorkomen!
Alstom en zijn partners hebben de basis gelegd voor een alomvattend, veilig en efficiënt H2-ecosysteem voor de zware transportsector in Noord-Amerika, van productie tot tanken en gebruik.
Alstom en zijn partners zullen de resultaten gebruiken om de volgende stappen in kaart te brengen om waterstofaandrijftechnologie te ontwikkelen en de adoptie van groen transport in Noord-Amerika te bevorderen
De regering van president Joe Biden is van plan om de winnaars bekend te maken van maximaal $7 miljard aan federale subsidies van het Ministerie van Energie om de VS op weg te helpen naar de productie van 50 miljoen ton schone waterstofbrandstof in 2050, een belangrijk onderdeel van het plan om de Amerikaanse economie halverwege deze eeuw koolstofvrij te maken.
De hubs zijn netwerken van waterstofproducenten en -verbruikers die lokale infrastructuur zullen gebruiken om de inzet van schone waterstof te versnellen.
Waterstof is momenteel goed voor ongeveer 1% van het Amerikaanse energieverbruik en wordt grotendeels geproduceerd met fossiele brandstoffen. De regering Biden wil dat schone waterstof fossiele brandstoffen zoals aardgas en steenkool vervangt om fabrieken en andere moeilijk te ontkolen sectoren zoals cement aan te drijven.
De prijzen vormen samen een enorme overwinning voor Pennsylvania, een slagveldstaat die mee zal beslissen of Biden in 2024 terugkeert naar het Witte Huis.
De Mid-Atlantic Clean Hydrogen Hub, waarbij delen van Pennsylvania, Delaware en New Jersey betrokken zijn, krijgt een subsidie van $750 miljoen, volgens bronnen die bekend zijn met de aanstaande aankondiging. Biden zal de aankondiging vrijdag vieren tijdens een bezoek aan Philadelphia, aldus de bronnen.
De Appalachian Regional Clean Hydrogen Hub (ARCH2), die het westen van Pennsylvania, Ohio en West Virginia omvat, zal ook een van de subsidies ontvangen, aldus twee bronnen. De hub werd gesteund door de Democratische senator Joe Manchin.
De aankondiging op vrijdag is het eindpunt van maanden van intensief politiek gesteggel tussen staten van Californië tot Pennsylvania voor hun deel van de $7 miljard om de VS op weg te helpen naar de productie van 50 miljoen ton schone waterstofbrandstof in 2050.
De zoektocht naar witte waterstof, die van nature ondergronds aanwezig is, neemt wereldwijd een hoge vlucht.
Kooldioxidevrij gemaakt, zou het veel meer blijken te zijn dan wat momenteel uit koolwaterstoffen wordt geproduceerd.
Hier zijn een paar voorbeelden van lopende projecten.
(...)
Un gisement potentiellement énorme découvert en Lorraine
(...)
An extensive reserve of naturally occurring white hydrogen was discovered in France, potentially disrupting the current focus on green hydrogen.
White hydrogen, cheaper and less energy-intensive to produce than green hydrogen, could revolutionize hard-to-decarbonize industries.
While green hydrogen production is energy-intensive and expensive, white hydrogen extraction costs significantly less and could be an optimal climate-friendly solution.
Duitslands kernnetwerk voor waterstofbrandstof.
14 november 2023 om 13:14 uur
Duitslands kernnetwerk voor waterstofbrandstof zal tegen 2032 20 miljard euro kosten - voorzitter FNB Gas
Het Duitse kernnetwerk voor waterstofbrandstof zal zich uitstrekken over 9.700 km en tegen 2032 ongeveer 20 miljard euro ($21 miljard) kosten, zei de voorzitter van transmissiesysteembeheerders FNB Gas op dinsdag, nu Berlijn inzet op de brandstof voor het koolstofvrij maken van de economie.
Het kernnetwerk dat havens, industrie, opslagfaciliteiten en elektriciteitscentrales met elkaar verbindt, inclusief 60% van de bestaande aardgaspijpleidingen, zal particulier gefinancierd worden, vertelde FNB Gas-voorzitter Thomas Goessmann op een persconferentie waar hij de plannen voor het netwerk presenteerde met minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Duitsland wil de afhankelijkheid van waterstof als toekomstige energiebron vergroten om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen voor zeer vervuilende industriële sectoren die niet geëlektrificeerd kunnen worden, zoals de staal- en chemische industrie, en om de afhankelijkheid van geïmporteerde fossiele brandstoffen te verminderen.
In juli keurde het Duitse kabinet een nieuwe waterstofstrategie goed, met richtlijnen voor waterstofproductie, transportinfrastructuur en marktplannen.
Onderdeel van die infrastructuur is een waterstofkernnetwerk van 9.700 km, met een prijskaartje van 19,8 miljard euro, waarvoor de boringen volgend jaar zullen beginnen, voegde Goessmann eraan toe.
"We weten dat we geen tijd te verliezen hebben. De graafmachines moeten volgend jaar rijden," zei hij.
Een wetsvoorstel van de regering om de uitbreiding van waterstof te versnellen wordt dit jaar verwacht, zei Habeck.
"We zullen de wettelijke voorwaarden creëren voor een maximale versnelling, waarbij de lessen die we geleerd hebben van de FSRU-projecten nu worden overgedragen op waterstof," voegde hij eraan toe, verwijzend naar de nieuwe drijvende opslaghervergassingsinstallaties van Duitsland, waar Berlijn vorig jaar vaart achter zette nadat de invoer via pijpleidingen uit Rusland was gedaald.
De kosten van de waterstofleidingen moeten worden gedekt door gebruikersvergoedingen, maar gezien het relatief geringe aantal gebruikers zal de regering de komende 20 jaar voorschotten betalen om het gebruik betaalbaar te houden en de opmars van de waterstofeconomie te bevorderen, voegde hij eraan toe.