Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!

Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!

Obligaties (algemeen)

Alles over investeren in obligaties, obligaties kopen, staatsobligaties, Fastned obligaties, bedrijfsobligaties, perpetuele obligaties, rente op obligaties, etc.
piejer
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 23 maal
Is bedankt: 162 maal

Re: Obligaties (algemeen)

Bericht door piejer »

Obligaties moet je kopen als de ECB op zijn hoogtepunt zit met de kortetermijn rente. 2 à 3 jaar geleden dus. En dan moet je ze ook kopen met vervaldatums die 5 à 10 jaar verder liggen. Op die moment koop je die aan 70% à 80% van de nominale waarde. En vanaf dat de ECB de rente begint te verlagen, stijgen die terug richting 100% tegen de vervaldag. Maar ja, op die moment hoor je dan constant opmerkingen dat een spaarboekje ook 3% opbrengt, waarom zou je dan je geld zo lang vastzetten voor een beetje meer. Wel simpel, omdat die spaarboekjes 2 à 3 jaar later niets meer opbrengen omdat de banken elke rentedaling van de ECB volgen.
kierkegaard
Ervaren poster
Ervaren poster
Heeft bedankt: 102 maal
Is bedankt: 402 maal

Bericht door kierkegaard »

sperweroog schreef: 15 aug 2025 14:12 En stel, voor de meer begoeden onder ons, dat je door een obligatie te kopen toch wel net boven de 1 Mio geraakt dan kost het je straks meer dan de opbrengst van de obligatie. :D
Ik loop dat risico vooralsnog niet!
kierkegaard
Ervaren poster
Ervaren poster

piejer schreef: 15 aug 2025 14:23 Obligaties moet je kopen als de ECB op zijn hoogtepunt zit met de kortetermijn rente. 2 à 3 jaar geleden dus. En dan moet je ze ook kopen met vervaldatums die 5 à 10 jaar verder liggen. Op die moment koop je die aan 70% à 80% van de nominale waarde. En vanaf dat de ECB de rente begint te verlagen, stijgen die terug richting 100% tegen de vervaldag. Maar ja, op die moment hoor je dan constant opmerkingen dat een spaarboekje ook 3% opbrengt, waarom zou je dan je geld zo lang vastzetten voor een beetje meer. Wel simpel, omdat die spaarboekjes 2 à 3 jaar later niets meer opbrengen omdat de banken elke rentedaling van de ECB volgen.
Dan ga je er wel van uit dat je de rente en het rentebeleid op de (middel-)lange termijn kan voorspellen.
neku
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 9779 maal
Is bedankt: 2049 maal

Bericht door neku »

piejer schreef: 15 aug 2025 14:23 Obligaties moet je kopen als de ECB op zijn hoogtepunt zit met de kortetermijn rente. 2 à 3 jaar geleden dus. En dan moet je ze ook kopen met vervaldatums die 5 à 10 jaar verder liggen. Op die moment koop je die aan 70% à 80% van de nominale waarde. En vanaf dat de ECB de rente begint te verlagen, stijgen die terug richting 100% tegen de vervaldag. Maar ja, op die moment hoor je dan constant opmerkingen dat een spaarboekje ook 3% opbrengt, waarom zou je dan je geld zo lang vastzetten voor een beetje meer. Wel simpel, omdat die spaarboekjes 2 à 3 jaar later niets meer opbrengen omdat de banken elke rentedaling van de ECB volgen.
Short USTreasuries :think:
The aim of education Is the knowledge, not of facts, but of values
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 13492 maal
Is bedankt: 12159 maal

Bericht door charel01 »

Het is eigenlijk de moment om koopjes op te zoeken op de secundaire markt:
https://live.euronext.com/nl/products/bonds/list
Ik heb alleen interesse in Euro obligaties en dan alleen in diegene van firma's waarvan je verwacht die niet kopje onder kunnen gaan, alhoewel je dat nooit op voorhand weet.
Je kan een port erin opbouwen dat je ieder jaar vers geld bij terugbetaling binnen krijgt zonder er naar om te zien.
Ideaal voor mij, want ik ben stilaan de beurs aan het moe worden en steek er dan ook niet veel geld meer in maar zeker voor mijn vrouw. Ik krijg aan haar zelfs niet uitgelegd hoe een obligatie werkt. Dat ze stijgen bij dalende rente maar zakken bij stijgende maar je je geld niet kwijt bent. :roll: Zit je in een obligatiefonds dat is natuurlijk iets helemaal anders. Daarom zit ik daar niet in, zeker niet in één van USD. :?
Men zegt je leeft maar één keer. Men kan beter zeggen je leeft iedere dag. ;)
kierkegaard
Ervaren poster
Ervaren poster

Dag charel, heb je een paar voorbeelden van obligaties die je zelf selecteerde?

Vorig jaar heb ik er flink wat aangekocht. Weliswaar op de primaire markt aan veel hogere rentes dan nu. Mijn bedoeling is ook altijd om de hele rit uit te zitten. Ik neem ook verschillende looptijden om zoals jij zelf ook aangeeft elk jaar wel wat cash terug te krijgen om te herinvesteren.

Nu vind ik het moeilijker. De echte netto opbrengst is sowieso al moeilijk te berekenen, zeker bij aankopen op de secundaire markt. Veel verschillende (bank-)kosten, de RV op de coupon en dan binnenkort ook meerwaardebelasting op koersverschil.

Ik mik op een netto rendement van 2,5% bij die obligaties. Anders zet je het evengoed op een hoogrentende spaarrekening.
kierkegaard
Ervaren poster
Ervaren poster

Beetje schuldpapier van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, iemand? ;)

https://live.euronext.com/nl/product/bo ... 34038-XBRU
Shadow
Ervaren poster
Ervaren poster
Heeft bedankt: 970 maal
Is bedankt: 1489 maal

Bericht door Shadow »

charel01 schreef: 16 aug 2025 08:21 Het is eigenlijk de moment om koopjes op te zoeken op de secundaire markt:
https://live.euronext.com/nl/products/bonds/list
Ik heb alleen interesse in Euro obligaties en dan alleen in diegene van firma's waarvan je verwacht die niet kopje onder kunnen gaan, alhoewel je dat nooit op voorhand weet.
Je kan een port erin opbouwen dat je ieder jaar vers geld bij terugbetaling binnen krijgt zonder er naar om te zien.
Ik vind meestal wel mijn gading terug bij Bolero: KBC-obligatieselectie (deze lijst wordt iedere dag geactualiseerd)
De obligatieladder is inderdaad een interessante strategie om toe te passen.
kierkegaard schreef: 16 aug 2025 11:45 Nu vind ik het moeilijker. De echte netto opbrengst is sowieso al moeilijk te berekenen, zeker bij aankopen op de secundaire markt. Veel verschillende (bank-)kosten, de RV op de coupon en dan binnenkort ook meerwaardebelasting op koersverschil.
Spaarvarkens heeft een eenvoudige calculator: https://spaarvarkens.be/obligatie-caclulator
Meer uitleg en een andere interessante tool in Excel: https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool
De eventuele meerwaardebelasting moet je zelf wel nog incalculeren.
Never underestimate stupidity of man
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 13492 maal
Is bedankt: 12159 maal

Bericht door charel01 »

kierkegaard schreef: 16 aug 2025 11:45 Dag charel, heb je een paar voorbeelden van obligaties die je zelf selecteerde?

Vorig jaar heb ik er flink wat aangekocht. Weliswaar op de primaire markt aan veel hogere rentes dan nu. Mijn bedoeling is ook altijd om de hele rit uit te zitten. Ik neem ook verschillende looptijden om zoals jij zelf ook aangeeft elk jaar wel wat cash terug te krijgen om te herinvesteren.

Nu vind ik het moeilijker. De echte netto opbrengst is sowieso al moeilijk te berekenen, zeker bij aankopen op de secundaire markt. Veel verschillende (bank-)kosten, de RV op de coupon en dan binnenkort ook meerwaardebelasting op koersverschil.

Ik mik op een netto rendement van 2,5% bij die obligaties. Anders zet je het evengoed op een hoogrentende spaarrekening.
Heb natuurlijk al wel wat obligaties lopen maar gisteren gekocht:
ATENOR SA 22-28 4,625% 5/4
Staan geselecteerd in mijn lijst om aan te kopen:
MERCEDES-BENZ 0.75% SNR EMTN 10/09/30 EUR
BMW FINANCE NV 0.375% GTD SNR 24/09/27 EUR
BASF SE 0.875% SNR 15/11/27 EUR1000 (BASK)
Heb nog werk voor de boeg, zou tegen donderdagvond graag rond zijn, vrijdag mag ik voor mijn hart naar het ziekenhuis. :roll:
Men zegt je leeft maar één keer. Men kan beter zeggen je leeft iedere dag. ;)
kierkegaard
Ervaren poster
Ervaren poster

Veel dank! En hopelijk is dat van het hart maar een controle.
Plaats reactie
HTML Button Generator