✅ Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!
Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!
Obligaties (algemeen)
- Shadow
- Ervaren poster

- Heeft bedankt: 970 maal
- Is bedankt: 1489 maal
Re: Obligaties (algemeen)
Ik bekijk het ook nog even vanaf de zijlijn en overweeg misschien de Belgische OLO met vervaldatum 22/10/2031 aan een rendement van minstens 2,80%. Met een eventuele meerwaardebelasting van 10% komt dat op 2,50% netto.
Aan de andere kant heb ik ook eens gelezen dat staatsobligaties pas interessant zijn vanaf 3% netto. Zo heb ik nog de Belgische OLO met vervaldatum 22/10/2027 opgepikt begin 2023.
De kortetermijnrentes zakken, maar de langetermijnrentes kunnen misschien wel terug hoger met de hoge overheidsschuld in landen zoals de VS, Frankrijk en België. Daarbij komt dat Duitsland ook de schuldenrem lost en er nog wat meer schuld in het financieel systeem geraakt. Iets om toch verder in de gaten te houden.
Hoogrentende obligaties zijn een no go voor mij. Dan beleg ik liever in aandelen...
Aan de andere kant heb ik ook eens gelezen dat staatsobligaties pas interessant zijn vanaf 3% netto. Zo heb ik nog de Belgische OLO met vervaldatum 22/10/2027 opgepikt begin 2023.
De kortetermijnrentes zakken, maar de langetermijnrentes kunnen misschien wel terug hoger met de hoge overheidsschuld in landen zoals de VS, Frankrijk en België. Daarbij komt dat Duitsland ook de schuldenrem lost en er nog wat meer schuld in het financieel systeem geraakt. Iets om toch verder in de gaten te houden.
Hoogrentende obligaties zijn een no go voor mij. Dan beleg ik liever in aandelen...
Never underestimate stupidity of man
-
Elliwood
- Verkenner

- Heeft bedankt: 15 maal
- Is bedankt: 9 maal
Zelf zoek ik ook enkel naar obligaties met 3% of meer. Momenteel 1 in mijn portefeuille (haalde eigenlijk geen 3%, maar er was net een andere OLO afgelopen) en dat is idd die van 22/10/2037, eerder dit jaar gekocht. De prijzen schommelen er wat van, dus misschien goed om even in de gaten te houden.
-
mver
- Regelmatige poster

- Heeft bedankt: 212 maal
- Is bedankt: 91 maal
Dan wel vingers kruisen dat ze tegen 2031 of 2037 geen kans zien om die taks te verhogen
.
Maar eigenlijk denk ik dat deze miskleun van een wet ergens strandt (bij de Raad van State of bij class action suits tegen discriminatie). En dat dat voor sommige partijen ook de bedoeling is
.
Maar eigenlijk denk ik dat deze miskleun van een wet ergens strandt (bij de Raad van State of bij class action suits tegen discriminatie). En dat dat voor sommige partijen ook de bedoeling is
- sperweroog
- Forumveteraan

- Heeft bedankt: 8127 maal
- Is bedankt: 1486 maal
- X0f
- Regelmatige poster

- Heeft bedankt: 50 maal
- Is bedankt: 216 maal
High yield bonds vind ik nog interessant in sommige gevallen. Wat risico betreft kom je dan in de buurt van aandelen maar je hebt wel jaarlijks een uitbetaling die meestal hoger is dan het dividend.sperweroog schreef: ↑27 mei 2025 14:42 Voor de particulier nog weinig te rapen bij obligaties denk ik.
-
reteiP
- Regelmatige poster

- Heeft bedankt: 37 maal
- Is bedankt: 64 maal
Moet je toch ook al naar heel high risk obligaties gaan voor 4% yield, iets wat je in dividenden nog wel makkelijker haalt.
Vorige maand KBC Ancora bijgekocht aan €50 : netto yield van net geen 5%. Ondenkbaar bij bonds toch.
Binnenkort vervalt mijn Fluvius obligatie, ik vind het heel moeilijk om een vervanger te vinden. Of ik moet akkoord gaan met circa 2,5%
Vorige maand KBC Ancora bijgekocht aan €50 : netto yield van net geen 5%. Ondenkbaar bij bonds toch.
Binnenkort vervalt mijn Fluvius obligatie, ik vind het heel moeilijk om een vervanger te vinden. Of ik moet akkoord gaan met circa 2,5%
- X0f
- Regelmatige poster

Ik had het idd over 'junk' bonds van 8% en meer. Die zitten dan gegroepeerd in een distributie fonds (wat voor mij het risico wat mildert). Jaarlijks geeft dat ongeveer 5 a 6% netto en met wat geluk stijgt het NIW ook een beetje. Maar op die meerwaarde betaal je (nu nog) wel de Reynders taks bij verkoop..
-
reteiP
- Regelmatige poster

- Heeft bedankt: 37 maal
- Is bedankt: 64 maal
Heb vroeger nog zo'n junk ETF gehad, maar heb liever een bondwheel in port dan een ETF die continu onderhevig is aan de renteschommelingen en ook nog een relatief hoge TER heeftX0f schreef: ↑27 mei 2025 15:41 Ik had het idd over 'junk' bonds van 8% en meer. Die zitten dan gegroepeerd in een distributie fonds (wat voor mij het risico wat mildert). Jaarlijks geeft dat ongeveer 5 a 6% netto en met wat geluk stijgt het NIW ook een beetje. Maar op die meerwaarde betaal je (nu nog) wel de Reynders taks bij verkoop..
Ben er na drie jaar uitgestapt met een netto CAGR van slechts 0,7% ...
- X0f
- Regelmatige poster

Ik had het over een actief beheerd fonds (voor obligaties zijn de kosten relatief laag) en niet over een ETF.reteiP schreef: ↑27 mei 2025 16:29Heb vroeger nog zo'n junk ETF gehad, maar heb liever een bondwheel in port dan een ETF die continu onderhevig is aan de renteschommelingen en ook nog een relatief hoge TER heeftX0f schreef: ↑27 mei 2025 15:41 Ik had het idd over 'junk' bonds van 8% en meer. Die zitten dan gegroepeerd in een distributie fonds (wat voor mij het risico wat mildert). Jaarlijks geeft dat ongeveer 5 a 6% netto en met wat geluk stijgt het NIW ook een beetje. Maar op die meerwaarde betaal je (nu nog) wel de Reynders taks bij verkoop..
Ben er na drie jaar uitgestapt met een netto CAGR van slechts 0,7% ...
Je ETF was dan toch geen distributie variant want anders had je sowieso 3 jaar X% dividend gekregen? Als je 0,7% winst had én de dividenden was dat toch zo slecht niet (afhankelijk van het de 'markt' toen gepresteerd heeft)?
Ik weet niet hoe rationeel het is maar ik zie het nut van een ETF niet echt in. Maar een discussie hierover hoort niet thuis in deze topic
- Shadow
- Ervaren poster

- Heeft bedankt: 970 maal
- Is bedankt: 1489 maal
Dit sluit aan bij de chaos op de wereldwijde obligatiemarkt waar we het net over hadden. De problemen van Japan blijven niet in Japan. Japanse instellingen zijn grote kopers van Amerikaanse staatsobligaties en Europese staatsobligaties. Wanneer ze in eigen land verliezen lijden, moeten ze vaak buitenlandse obligaties verkopen om geld op te halen, wat de rentes overal opdrijft.
Lees meer op: https://www.beursforum.be/viewtopic.php ... 68#p108268
Never underestimate stupidity of man
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht Ubisoft Entertainment (UBI)
- Ga naar laatste bericht Bitcoin (BTC)
- Ga naar laatste bericht Oracle Corporation (ORCL)
- Ga naar laatste bericht Politiek (internationaal)
- Ga naar laatste bericht CMB.TECH / CMBT (voorheen Euronav / EURN)
- Ga naar laatste bericht NEXTENSA (NEXTA)
- Ga naar laatste bericht Cofinimmo (COFB)
- Ga naar laatste bericht Welke termijn vandaag voor obligaties ?
- Ga naar laatste bericht Opmerkelijk nieuws
- Ga naar laatste bericht Agfa Gevaert (AGFB)